حراج دست‌نوشته یک میلیون پوندی «ساموئل بکت»
شش دفتر سرمه‌ای‌رنگ که دربردارنده دست‌نویس اولین رمان چاپ شده ساموئل بکت هستند، برای اولین‌بار به نمایش گذاشته می‌شوند و سپس چکش حراج می‌خورند.

 دست‌نوشته نخستین رمان «ساموئل بکت»، نمایشنامه‌نویس بزرگ ایرلندی به زودی چوب حراج می‌خورد.

 شش دفتر سرمه‌ای‌رنگ که دربردارنده دست‌نویس اولین رمان چاپ شده ساموئل بکت هستند، برای اولین‌بار به نمایش گذاشته می‌شوند و سپس چکش حراج می‌خورند.

یک دانشگاه انگلیسی مبلغ یک میلیون پوند را برای خریدن این دفترها از یک حراجی صرف کرده است. «مورفی» اولین رمان چاپ‌شده این نویسنده برنده نوبل است که در سال 1938 به نگارش درآمد.

«جان فیلینگ» یکی از کارشناسان ادبی که روی آثار بکت تمرکز خاصی دارد، در این‌باره گفت: این دفترها ارزشمند و هیجان‌انگیز هستند. «مورفی» بهترین کار بکت نیست، اما دست‌نوشته‌ای از نخستین رمان چاپ‌شده‌ی اوست. این اثر خواندنی و کمی خنده‌دار است و این‌ها ویژگی‌های ارزشمندی هستند. «مورفی» از همان اول جذاب بود؛ «هارولد پینتر» نسخه‌ای از آن را از کتابخانه‌ی «هاکنی» دزدید. علاوه‌بر این، این کتاب زندگی مرا عوض کرد. تنها 15 سال داشتم که برای اولین‌بار «مورفی» را خواندم و خیلی خوب آن را بیاد دارم.

به گزارش گاردین، بکت دفترچه‌های سرمه‌ای‌رنگ خود را به دوست و شاعری ایرلندی به نام «برایان کافی» سپرد و او سرانجام آن را به یک مجموعه‌دار فروخت. این دفترچه‌ها از مهمترین دست‌نوشته‌های موجود قرن بیستم به شمار می‌رفتند و سال گذشته در حراجی «ساتبی» پس از گذشت تنها هفت دقیقه به قیمت 962 هزار و 500 پوند به فروش رسیدند.

ساموئل بکت، متولد سیزدهم آوریل ‌1906 در دوبلین ایرلند، از سال ‌1923 تا ‌1927 در کالج «ترینیتی» دوبلین زبان‌های ایتالیایی، فرانسوی و انگلیسی را آموخت. پس از فارغ‌التحصیلی، به پاریس رفت و توسط یکی از دوستان شاعرش به «جیمز جویس» معرفی شد. این آشنایی تأثیر بسزایی در شکل‌گیری استعدادهای این جوان داشت و به او کمک‌های زیادی کرد. بکت که علاوه‌بر رمان‌نویسی در نمایش‌نامه‌نویسی نیز تبحر داشت، «آخرین نوار کراپ» را در سال ‌1958 به رشته تحریر درآورد.

معروف‌ترین اثر او، نمایش‌نامه‌ «در انتظار گودو» است که اولین اثر بلند بکت به زبان فرانسوی بود. این نمایش‌نامه چهار سال پس از پایان نگارش، در سال ‌1952 به‌ چاپ رسید و در سال ‌1953، روی صحنه رفت. نسخه‌ی انگلیسی‌زبان آن در سال ‌1955 نوشته شد و در همان سال، به موفقیت بزرگی در لندن دست یافت. بکت که در سال ‌1969 موفق به دریافت جایزه‌ی نوبل ادبیات شد، خالق نمایش‌نامه‌های معروفی چون «دست آخر» (1957)، «من نه» (‌1972)، «فاجعه» (‌1982) و «چی کجا» (‌1983) بوده است.


گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir


  مطالب پیشنهادی:
لاله اسکندری،بهاره افشاری و رضا کیانیان در جشنواره فیلم اربیل+تصاویر
پایان «مونا فریمن»، ستاره امریکایی+ تصویر
مهناز افشار و پیمان معادی برترین‌های جشنواره فیلم اربیل
زوج جنجالی هالیوود، برد پیت و آنجلینا جولی بر فرش قرمز فیلم «شیطان صفت»+ تصاویر
عکس های برگزیده مسابقه نشنال جئوگرافیک از جهان+ تصاویر