حرف‌های جالب ابتهاج درباره «مریم حیدرزاده» و «براهنی»
صراحت لهجه هوشنگ ابتهاج در مورد چهره​های سرشناس معاصر در کتاب خاطرات‌اش، مثال زدنی است.

مجموعه دو جلدی خاطرات هوشنگ ابتهاج در حالی این روزها در صدر پرفروش​ترین کتاب​های بازار نشر است که صراحت لهجه ابتهاج در مورد چهره​های سرشناس معاصر در این کتاب، مثال زدنی است.

دو بخش از این کتاب خواندنی و پرفروش را در ادامه می خوانیم:

سایه مهمان داشت یکی ازمهمانان با طعنه از رواج شعرهای مریم حیدر زاده میان مردم سخن گفت.
سایه گفت:
این{اقبال عام} علت دارد. این دختر حرفهای خیلی ساده قشنگی دارد. زبان خیلی ساده و بعضی جاها هم هنرمندانه. من با رغبت به نوارهاش گوش می کنم. بعضی جاها خیلی با قدرت این زبان عامه رو به کار می بره.حرفهای ساده نرم و نازکی هست که جامعه خوششون می آد. بعضی جاها قافیه هایی که اختراع می کنه فوق العاده است...
*

یه بار یه شعری از براهنی خوندم. به نادرپور گفتم: اِ... این شعر به براهنی نمی‌خوره! یعنی یه سرو سامانی داره، گذرا این حرف رو زدم. چند وقت بعد نادرپور اومد و گفت سایه! براهنی کچل کرد منو... می‌گه منو ببر پش سایه. حرف منو برای براهنی نقل کرده بود... شاید گفت که سایه گفته که شعر براهنی خوب شده.

گفتم: اصلا به وساطت تو احتیاج نیست که... آقای براهنی هر وقت می‌خواد بیاد. بالاخره یک روز اومد پیش من... من گاهی وقت‌ها مثل بچه‌ها میشم و این لجبازی‌ام گل میکنه و در عین حال خیلی بی‌رحم هم میشم. خب من می‌دونستم براهنی برای چی اومده.

براهنی دو ساعت تو خونه من موند... چه تعریف‌هایی از من کرد و هی منو برد تا لب اون چشمه تا ببینه من درباره شعرش چی میگم... حالا من هیچ به روی خودم نمیارم! براهنی از هر دری زد تا این حرفو از من بشنوه، من هم نمی‌گفتم و اصلا به روی خودم نمی‌آوردم. آخر، بیچاره به من گفت: شنیدم شما از شعر من بدتون نیومده...

من هی شوخی می‌کردم که مگه شما شعر می‌گین، کدوم شعر؟ هر کی گفته شوخی کرده تا آخر بهش گفتم که آقای دکتر من کسی هستم که خوش اومدن و بد اومدن من تاثیری تو خوبی و بدی شعر کسی داشته باشه. من یک روز از یک غزل حافظ رد میشم یه روز از یک شعر خوشم میاد، یه روز نمی‌آد... بالاخره چیزی نشد و پا شد رفت... آقای عظیمی! این آدما برای من کوچیک‌اند... این هم یک نوع گدائیه دیگه. بدتر از گدایی معموله. انسانیت رو حقیر می‌کنه.

چاپ سوم کتاب «پیر پرنیان‌اندیش؛ در صحبت سایه» حاصل نزدیک به 6 سال نشست و برخاست میلاد عظیمی و عاطفه طیّه با استاد ابتهاج از سوی نشر سخن روانه بازار کتاب شده است؛ کتابی همراه با سه فهرست اعلامی و آلبوم تصویری کم نظیر. 1500 صفحه همراه با 200 صفحه عکس و دستنوشته که با قیمت 75هزار تومان در بازار عرضه شده است.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir



 مطالب پیشنهادی:
شغل اصلی «مجریان تلویزیون» چیست؟
بازیگری که حاضر است «سگ» بشود اما «بچه‌دار» نه!
«مریم مقدم» سوژه عکاسان آلمانی + تصاویر
عاقبت دختری که در برابر خانواده سنتی‌اش می ایستد!
نیکی کریمی برای «شام با دوستان» می‌آید