شعری که باعث قدردانی از شعر و شاعر می شود!
 نوشتن شعر روایتی بسیار جالب است. این سبک شعر هم ساختار جملات و هم بیان شاعرانه را به جوان تر ها یاد می دهد و هم قدردانی از شعر را افزایش می دهد. تبحر یافتن در آن تنها به کمی تمرین نیاز دارد

 شعر روایتی، ژانر جدید شعر

شعر در واقع بیان زیبای احساسات قلب انسان است به شکلی که احساس خوشایندی ایجاد می کند، که از یک سو به خواننده احساس رضایت داده و از سوی دیگر احساس پشیمانی و افسوس به او القا می کند. هیچ شکل دیگری از نویسندگی همانند شعر قابلیت و قدرت القای احساسات را ندارند.

امروزه بیش از 60 نوع قالب شعری رایج وجود دارد. بسیاری از این قالب ها از گذشته باقی مانده اند که بعد ها برای انطباق با سبک نویسندگی آمریکا، تغییر کرده اند. شعر روایتی ترکیبی از روایت و داستانی است که شعر را با بحث، گفتمان، مکالمه یا توصیف ترکیب کرده است و از شعر برای تاکید بر روایت استفاده می کند.

شعر روایتی قالب جدیدی از شعر است که از تبادل ابزار های ادبی برای کمک به بحث های ادبی را استفاده می کند. معمولا نویسندگان از اشعار در مقالات و کتاب های خود برای رساندن منظور خود یا به عنوان یک مرجع استفاده می کنند. این کار شیوه ای رایج برای اعتبار دادن به شاعر آن شعر است. البته این کار به هیچ وجه شیوه رایجی برای شاعرانی که قالب های شعری خاصی را دنبال می کنند نیست. معمولا شاعران دوست دارند که توضیح دهند چرا آن شعر به خصوص را سروده اند و به دنبال آن تفکراتی که هنگام خلق آن شعر را داشته اند، بیان کنند.

زمانی که شما با استفاده از شکل و قالب شعر روایتی، دست به نوشتن می برید در واقع توانایی خود برای بیان مفهومی که در پسِ کلمات نوشته شده قرار دارد را گسترش می دهید و دید بهتری نسبت به جهان شگفت انگیزی که در ذهن شما شکل گرفته و از طریق شعر ظهور یافته است، به خواننده ارائه می کنید. در توسعه این فرم و قالب شعری، از این ویژگی ها برای مشخص کردن یک اثر به عنوان شعر روایتی استفاده می کنیم:

  •  تمام کار باید شعر اصلی خود شاعر باشد
  •  باید تبادلی وجود داشته باشد که از شعر برای ارائه یک مبحث استفاده کند
  •  شعر باید به زمینه شعر که می تواند در هر قالبی باشد، کمک کند
  •  شعر روایتی می تواند به میزان دلخواه بلند باشد و شاعر از هر تعداد شعر که میخواهد استفاده کند
  •  اگر از نقل قول یا تعریف چیزی استفاده می شود، باید مرجع آن نیز آورده شود

جای زخم


وقتی بار اول یکدیگر را ملاقات کردیم
من محو چهره بی نظیرت گشتم
بدون هیچ چروکی و هیچ عیبی
تا آنکه سرطان سینه ات را فرا گرفت
و زخمی به بزرگی کوه
بر روی بدن بی نقصت بر جای گذاشت
این زخم یادآوری است از آنچه گذشت 
و نه یک پایان، که یک نماد
که شروع دوباره زندگی

سواری طولانی
نمود خارجی ندارد
ولی با آن
عشق زنده می ماند
آن زیبایی درونی است
که عشق را
برای سواری طولانی با خود می برد

حال شما می توانید ببینید که چطور از شعر استفاده شده تا معنی داستان روشن شود و خواننده را متوجه می کند که چرا این شعر اهمیت دارد. دیگر خواننده نیازی ندارد در مورد مفهوم شعر سوال کند چرا که آن را درک کرده است. این تنها یک نمونه از مجموعه شعر هایی با عنوان اصلی "سرطان سینه، یک بیان شاعرانه" است. نوشتن شعر روایتی بسیار جالب است. این سبک شعر هم ساختار جملات و هم بیان شاعرانه را به جوان تر ها یاد می دهد و هم قدردانی از شعر را افزایش می دهد. تبحر یافتن در آن تنها به کمی تمرین نیاز دارد. خوانندگان شما از اینکه عمیق ترین افکار خود را بیان کرده اید، سپاس گزار خواهند بود.

 

بیشتر بدانید : نگاهی به مجموعه شعر پروانگی

بیشتر بدانید : آجری در‌ ساختمان عشق

بیشتر بدانید : گذر از شعر نو به شعر سپید

بیشتر بدانید : نگاهی به شعر زن در طول تاریخ


تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ