افشین یداللهی: نوشته هایم را لایک نکنید!!
افشین یدالهی: دوستان عزیز از شما خواهش می‌کنم برای احترام به اندیشه خود و دوستیمان در فضای مجازی، هیچ یک از نوشته‌هایم را قبل خواندن کامل و دقیق لایک نکنید.

انتقاد افشین یداللهی از واکنش های مردم در فضای مجازی

افشین یدالهی، شاعر و ترانه‌سرای شناخته شده، در یادداشتی که در صفحه اینستاگرام خود قرار داده،‌ به شدت نسبت به برخوردهای غیر علمی در حوزه نقد ادبی که در محافل و فضای مجازی متداول شده است، انتقاد کرد.



متن این یادداشت به شرح زیر است:


مدت‌هاست که در فضاهای حقیقی و مجازی شاهد رواج فرهنگ سطحی‌نگری در برخورد با مسائل اجتماعی، عاطفی، هنری و... هستیم.

تأیید بی‌چون و چرا و طرفداری متعصبانه از یک اثر هنری تحت تأثیر نام صاحب اثر، بدون کمترین تلاش برای نقد بی‌طرفانه آن، یکی از مسائل نگران کننده امروز فرهنگ و هنر ماست که منجر به افت شدید کیفیت آثار شده است چون تولید کنندگان، خود را پذیرفته شده بی‌قید و شرط می‌دانند و نگران از دست دادن مخاطبانشان به‌دنبال نقد این آثار نیستند در ضمن کوششی برای ارتقاء کیفی کارهای خود نمی‌کنند، به همین دلیل مدت هاست شاهد مضمون‌های تکراری و نگاه‌های بسیار سطحی و ساده انگارانه به موضوع‌ها و اتفاق‌های مهم هستیم.

به چند عبارت کلیشه‌ای، غیر سازنده و صرفا احساسی یا تعارف آمیز که در زیر پست‌ها به وفور می‌بینیم، اشاره می‌کنم:

«مثل همیشه عالی»
«مثل همیشه بی‌نظیر»
«شما فوق العاده‌اید»
«عاشششقتم، تو اسطوره منی»
«فلانی بزرگ»
«ترکوندید استاد!»
«واووووووو»
«متأسفم برای فلانی که با شما مخالفت می کنه»
«ایشون در حدی نیست که در مورد شما اظهار نظر کنه»
«متأسفم برای سینما / موسیقی / شعر این مملکت که فلانی درباره ش نظر می ده»
«نازی ی ی استااااااد، جیگرتونو !»
«تو غلط می کنی درباره ی فلانی اظهار نظر بکنی، برات متأسفم، واقعا که...»
«تو زر نزن، لیاقتت آهنگای فلانیه که گوش بدی نه آهنگای فلانی عزیز، فلانی جون خودتونو اصلا ناراحت نکنید ما با شماییم همیشه، بوس بوس»
و...

جالب اینکه هنرمندان مخاطب این کامنت‌ها از آنها لذت می‌برند و با ادامه رفتارهای قبل به این روند دامن می‌زنند و این حرف‌ها را نشان اعتبار هنری و فرهنگی خود و نفوذ در دل مخاطبین ارزیابی می‌کنند.

رفتار رایج دیگر، لایک کردن قبل از خواندن یک متن یا شنیدن یک آهنگ است که نه تنها مصداق علاقه عمیق نیست که نشانه یک هواداری سطحی و غیرمسئولانه در رابطه با یک هنرمند است.

دوستان عزیز از شما خواهش می‌کنم برای احترام به اندیشه خود و دوستیمان در فضای مجازی، هیچ یک از نوشته‌هایم را قبل خواندن کامل و دقیق لایک نکنید و محبت کنید نظر واقعی، بدون تعارف، منتقدانه و محترمانه خود را در مورد پستی که می‌خوانید و می‌بینید بنویسید تا از شما بیاموزم و ارزیابی واقع بینانه‌تری نسبت به کارهایم داشته باشم.

متشکرم
با آرزوی دوستی های واقعی تر



گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : ana.ir