بهترین کتاب‌ ها درباره کریسمس که تبدیل به فیلم شده اند
به مناسبت فرا رسیدن سال نو میلادی و کریمس قصد داریم به معرفی کتاب هایی بپردازیم که درباره کریسمس نوشته شده و تبدیل به فیلم شده اند.

فیلم هایی درباره کریسمس

با نزدیك شدن به سال نو میلادی، اولین چیزی كه در ذهن همه مردم جهان متبادر می‌‌شود، درخت كریسمس یعنی همان كاج سبز با تزئینات پرزرق و برق و گلوله‌های رنگی درخشان و البته بابانوئل با آن ریش سفید بلند و لباس‌های قرمز است. اما چیزی كه می‌تواند لذت تعطیلات سال نو را دوچندان كند، خواندن یك كتاب خوب كریسمسی است. كتابی درباره رسم و رسوم كریسمس و سانتا كلاوس. اما جالب است بدانید كه كتاب‌های اندكی هستند كه توانسته‌اند از این تم به خوبی بهره ببرند و نه فقط داستان‌های كودكانه كه روایت‌هایی عمیق و جذاب برای بزرگترها داشته باشند. با هم نگاهی می‌اندازیم به چند كتاب مشهوری كه در این زمینه نوشته شده‌اند. کتاب‌هایی که بعضا نسخه‌های سینمایی مشهوری هم بر اساس‌شان ساخته شده است.

بزرگ‌ ترین داستان دنیا كه گفته شده (فولتون اورسلر)

این كتاب كه در سال 1949 منتشر شد و به شدت هم مورد تحسین قرار گرفت، داستان زندگی حضرت مسیح است. اورسلر روایت‌های انجیل را برداشته و آنها را با دیالوگ و توصیفات دقیق و جزئیات و البته ذائقه شخصی‌اش تركیب كرده و محصولش شده یكی از جذابترین كتاب‌هایی كه درباره كریسمس و تولد حضرت مسیح(ع) منتشر شده است. نویسنده روحیه بخشنده و در عین حال محكم و استوار پیامبر خدا را در داستانش منعكس كرده است. جذاب‌ترین بخش‌های كتاب مربوط به ماموریت مسیح است: ماموریتی كه هم الهی و مذهبی است و هم سیاسی و اجتماعی. مهم نیست چند بار این قصه را خوانده‌اید و شنیده‌اید. این كتاب روایت جذاب‌تر و دلنشین‌تر و حتی كامل‌تری است از همه آن چیزهایی كه تا امروز خوانده‌اید. جرج استیونس فیلم عظیمی با حضور ستارگان برتر جهان در زمان خودش از روی این کتاب ساخت.

قطار سریع‌السیر قطب(كریس ون‌آلسبورگ)

داستان پسربچه‌ای كه شب كریسمس در تخت‌خوابش آرام منتظر رسیدن بابانوئل نشسته است و ناگهان قطاری به طرز معجزه‌آسا جلوی در خانه‌شان فرود می‌آید و از او دعوت می‌كند كه با آنها به قطب شمال برود. بچه‌های دیگری هم در قطار هستند. در راهشان سانتا كلاوس را می‌بینند. سانتا كلاوس به پسر می‌گوید كه هر هدیه‌ای می‌تواند از او بگیرد. پسر یكی از زنگوله‌های سانتا را می‌خواهد اما سر راه متوجه می‌شود كه زنگوله از جیبش بیرون افتاده است. فردا صبح خواهر كوچكش زیر درخت كریسمس پشت همه هدایا جعبه كوچكی را پیدا می‌كند كه داخل آن زنگوله است كه سانتا كلاوس برای پسر هدیه آورده. بچه‌ها زنگوله را تكان می‌دهند و صداهای شاد و شیرینی می‌شنوند اما پدر و مادرشان نمی‌توانند آن صداها را بشنوند و فكر می‌كنند زنگوله شكسته است. خب به هر حال فقط آنهایی كه باور دارند می‌توانند صدایش را بشنوند. رابرت زمه‌کیس با استفاده از تکنیک موشن کپچر، فیلمی بر اساس این کتاب با حضور تام هنکس در نقش‌های اصلی ساخت.

درخت كریسمس(جودی سالامون)

باغبان یك باغ بزرگ و قدیمی همیشه نزدیك كریسمس دچار دلهره می‌شود چون باید از میان درختان كاج باغ بزرگترین‌شان را انتخاب كند كه كار خیلی سختی است. او از شروع فصل بهار شروع به بررسی درختان می‌كند تا بعدا راحت‌تر بتواند بزرگترین‌شان را انتخاب كند. در همین حین با خواهر آنتونی آشنا می‌شود. راهبه‌ای كه خودش را دوست درختان می‌نامد.

یك شب زمستانی(روث بل گراهام)

یك كتاب تصویری طولانی و پیچیده كه در ظاهر برای كودكان است اما در اصل یكی از بهترین داستان‌ های كریسمسی است كه بزرگترها می‌توانند بخوانند. ماجرای پسری كه در كوهستان زندگی می‌كند و شب كریسمس در توفان راهش را گم می‌كند. زنی كه در یك كلبه چوبی زندگی می‌كند و سال‌ها پیش پدربزرگ پسر در ساختش كمك كرده بوده، پسر را پیدا می‌كند و به خانه می‌آورد. توفان كه فرو می‌نشیند پدربزرگ پسر او را در كلبه پیدا می‌كند و بعد زن برایشان یك داستان كریسمسی تعریف می‌كند. داستانی كه با خلقت جهان آغاز می‌شود و با زندگی دوباره و معاد پایان می‌یابد. ممكن است برایتان كمی عجیب و غریب به‌نظر برسد، اما وقتی داستان اصلی زیر قصه‌ای كه زن تعریف می‌كند پنهان می‌شود، شبیه پازلی است كه كنار هم چیده شده و همه چیز خیلی باورپذیرتر بنظر می‌رسد. نقاشی‌های كتاب كه كاری از واتسون است از نظر بصری جذابیت زیادی دارد و به جاه‌طلبی نویسنده در نوشتن این كتاب هم پاسخ می‌دهد. درحقیقت كتاب بازگویی داستان انجیل است.

چطور گرینچ كریسمس را دزدید(دكتر زئوس)

گرینچ كه قلب و روح كوچكی دارد از تعطیلات سال نو و كریسمس متنفر است بنابراین تصمیم می‌گیرد كه همه هدایای كریسمس را بدزدد تا مانع از فرا رسیدن سال نو شود. اما در كمال تعجب وی كریسمس فرا‌می‌رسد و گرینچ طی این مسیر معنای واقعی تعطیلات كریسمس را درك می‌كند. ران هاوارد فیلم پرفروشی بر اساس این کتاب روی پرده برد.

سرود كریسمس(چارلز دیكنز)

آنقدر انیمیشن‌ها و فیلم‌های اقتباسی از روی این كتاب مشهور دیكنز دیده‌ایم كه نیاز چندانی به توضیح ندارد. داستان مرد خسیسی به نام اسكروج كه در شب كریسمس اعمال گذشته‌اش جلویش زنده می‌شوند و مصائبی كه ایجاد كرده را می‌بیند و صبح وقتی از خواب بیدار می‌شود، تبدیل به آدم دیگری شده است. كتاب دیكنز به عنوان یكی از مهم‌ترین آثاری كه رسوم قدیمی كریسمس را در انگلستان بازگو می‌كند، اهمیت زیادی دارد. كارشناسان فرهنگی «سرود كریسمس» را به عنوان اثر ادبی می‌شناسند كه به زنده نگهداشتن آداب و رسوم سال نو به شیوه كهن كمك كرده است. دیكنز برخلاف همه نوشته‌های تلخ و سیاهش اینجا طنز سیاهی به اثرش اضافه كرده كه در تمام طول داستان رهایتان نمی‌كند. درنهایت «سرود كریسمس» دقیقا شبیه یك قطعه موسیقی دلنشین است، درست مانند اسمش. از این داستان، اقتباس‌هایی در عالم تصویر صورت گرفته که نسخه‌ی والت دیزنی و فیلمی به کارگردانی رابرت زمه‌کیس با بازی جیم کری در نقش اصلی، مهم‌ترین‌شان است.

 

بیشتر بدانید : 10 فیلم عالی که کریسمس 2012 اکران می‌شوند +عکس

بیشتر بدانید : «سرود کریسمس» روایت دیگری از اسکروچ خودمان!

بیشتر بدانید : موفق‌ترين فيلم اكران كريسمس

بیشتر بدانید : معرفی بهترین فیلم‌های کریسمسی تمام دوران + عکس

بیشتر بدانید : برترین فیلمهای تاریخ سینما با موضوع کریسمس


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : Caffecinema.com