«هاروکی موراکامی»، مشهورترین نویسنده ژاپنی که در عرصه‌ی آسیا نیز شاید بتوان او را نامدارترین چهره‌ی ادبی دانست، دیروز قدم به 64 سالگی می‌گذارد.

هاروکی موراکامی، نویسنده‌ی رمان معروف «کافکا در کرانه» در ‌12 ژانویه‌ ‌1949 در کیوتو ژاپن به دنیا آمد.

او در سال ‌1968 به دانشگاه هنرهای نمایشی «واسدا» رفت و به گفته‌ی خودش در آوریل سال ‌1974 در هنگام تماشای یک مسابقه‌ی بیسبال، ایده‌ی اولین کتابش «به آواز باد گوش بسپار» به ذهنش رسید که این کتاب را در سال ‌1979 منتشر کرد و در همان سال جایزه‌ی نویسنده‌ی جدید «گونزو» را دریافت کرد.


این نویسنده‌ی سرشناس جایزه‌ی ادبی «نوما» را برای رمان «تعقیب گوسفند وحشی» و جایزه‌ی «جونیچی» را برای «سرزمین عجایب و پایان جهان» دریافت کرده است.

موراکامی 64 ساله که آثارش به 40 زبان دنیا ترجمه شده است، هرساله یکی از شانس‌های کسب جایزه‌ی نوبل ادبیات محسوب می‌شود. «کافکا در کرانه»، «بعد از تاریکی»، «به آواز باد گوش بسپار» و «1Q84» از معروف‌ترین آثار او هستند.

پیش از انتشار ترجمه‌ی «1Q84» سه‌گانه‌ یک هزار صفحه‌ای این نویسنده‌ ژاپنی‌ کتابفروشی‌های آمریکایی برای پاسخ به تقاضای احتمالی برای مردم تصمیم گرفتند تا نیمه‌شب کار کنند. تقاضای آمریکایی‌ها برای این کتاب‌ها آن‌قدر بالا بود که ناشر آن پیش از انتشار آن، دستور چاپ دوم آن را صادر کرد.

عنوان این سه‌گانه که در ژاپن نیز با استقبال چشمگیر همراه شد‌، کنایه‌ای به کتاب «1984» جورج اورول می‌زند. در زبان ژاپنی حرف «Q» انگلیسی به معنای عدد 9 است. «1Q84» اولین‌بار در سال 2009 به زبان ژاپنی منتشر شد و در موطن خالقش با استقبال زیادی روبرو شد؛ تا اندازه‌ای که در یک ماه اول یک میلیون نسخه از آن به فروش رسید.

وقتی کتاب «روزشمار پرنده کوکی» موراکامی به انگلیسی ترجمه شد، کسی مطمئن نبود در بازار کتاب جهانی جایی برای آثار یک نویسنده‌ی ژاپنی باشد؛ اما اکنون این نویسنده‌ی توانمند به یکی معروفترین نویسندگان معاصر دنیا بدل شده است.

موراکامی یکی از مهمترین شخصیت‌ها در حیطه‌ی ادبیات پست‌مدرن به شمار می‌رود. روزنامه‌ی «گاردین» وی را یکی از بزرگترین رمان‌نویس زنده‌ی دنیا دانسته است. فیلم برگرفته از رمان «جنگل نروژی»‌ او اوایل سال 2011 به روی پرده‌ی سینماها رفت و انتظار علاقه‌مندان موراکامی را به پایان رساند.
 



گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir


مطالب پیشنهادی:

رمزگشایی از معشوقه "ویلیام شکسپیر"
جشنواره فجر یا جشنواره زجر؟
فهرست نامزدهای جایزه BAFTA 2013
ستارهٔ منچستر یونایتد، می‌خواهد جیمز باند بعدی باشد !
آنهایی که هیچگاه اسکار نگرفتند و آنهایی که اسکار را تحویل نگرفتند!