ارشاد: تمام واژه‌های «سپاه» را از این کتاب پاک کنید!
کتاب «وقتی پلنگ خواب است» نوشته حجت شاه‌محمدی که به عنوان برترین کتاب ادبیات پایداری سومین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری برگزیده شده بود، برای انتشار باید بیش از 200 صفحه از کتابش را حذف کند!

حجت شاه‌محمدی، نویسنده کتاب «وقتی پلنگ خواب است» اظهار داشت: این کتاب در هزار صفحه درباره زندگینامه و خاطرات یکی از خلبانان هوانیروز به اسم حسین وکیلی نوشته شد که 200 صفحه آن توسط حوزه هنری حذف شد. پس از ارائه کتاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 199 مورد ایراد گرفته شد که 9 مورد تصحیح و 190 مورد حذفیات است. گزیده ای از گفتگوی این نویسنده را در ادامه می خوانید:

- گویا فردی که این کتاب را بررسی کرده نگاهی به گذشته نداشته و بسیاری از پانوشت‌ها را که درباره شخصیت‌های کتاب است را حذف کرده است. از سویی در یکی از موارد در بخش کردستان نوشته‌ام که ضدانقلاب در کردستان باعث مشکلات زیادی شد اما در نمونه ارشاد آورده شده است که کلمه ضدانقلاب به ضدانقلاب کُرد تغییر کند که این موضوع مشکل‌ساز خواهد شد.
 
- عملیات رمضان یکی از عملیات‌های شکسته خورده در تاریخ دفاع مقدس است که حتی در شبکه‌های برون مرزی هم به آن پرداخته شده است اما ارشاد بخش‌هایی که مرتبط با این عملیات است را حذف کرده است.
 
به گفته وی تمام کلمات سپاه باید از این کتاب حذف شود در حالیکه این موضوع منطقی نیست و طبق نامه ارشاد 150 صفحه باید حذف شود اما نمی‌توان از میان داستان بخشی را برداشت و باید بیش از 200 صفحه کتاب حذف شود.

- وکیلی در خصوص تعریفی از پدر خود درباره پلنگ می‌گوید: پلنگ هنگامی که سیر است در جای بلندی مانند بالای درخت شکارش را نگاه می‌کند و تا زمانیکه گرسنه و قصد حمله نداشته باشد، به سوی او نمی‌رود. وکیلی این خصوصیات را در طول دوران زندگیش دارد و من آن را در کتاب نشان داده‌ام.

کتاب «وقتی پلنگ خواب است» در بخش کتاب دفاع مقدس در بخش دیگر نوشت سومین جشنواره تولیدات مراکز استانی رتبه اول را از آن خود کرده است.

«وقتی پلنگ خواب است» خاطرات حسین وکیلی را از سال 40 در اصفهان از دوران طفولیت وی تا پایان دوران تحصیل و استخدام وی در ارتش در سال‌های قبل از انقلاب آغاز می‌شود و بعد با فعالیت‌ها در حرکت‌های انقلابی مردم اصفهان و هوانیروز ادامه می‌یابد. این خلبان دوران دفاع مقدس توانست طی مصاحبه‌ای تمام زندگی و حتی خاطرات جنگ و پروازهایش را به صورتی بیان کند که خود کتاب به عنوان یک راهنما برای نیروهای پروازی هوانیروز قابل استفاده باشد.

در بخشی از این کتاب می خوانید: «هلی کوپتر تا سینه درون ماسه‌ها فرو رفته بود. پایم را بیرون می گذاشتم، کف رودخانه بودم. شیشه سمت راست کاملا فروریخته بود. برای خروج، با تمام قدرت خود را به جلو پرتاب کردم تا از شیشه شکسته بیرون بروم. اما درد سنگینی را از طریق کمربندها که هنوز بسته بودند به شکم و شانه‌هایم وارد آمد و نفس درون سینه‌ام حبس شد و...»

«وقتی پلنگ خواب است» تولید دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری است که در 726 صفحه، قطع رقعی و با قیمت 18900 تومان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد ولی هنوز اجازه توزیع در بازار نشر را ندارد.

حجت شاه محمدی متولد سال 34 و دارای فوق دیپلم نظامی و سرهنگ بازنشسته هوانیروز است که کتاب «وقتی پلنگ خواب است» را در زمینه دفاع مقدس به تحریر درآورده است. وی داستان نویسی را از دوران دبیرستان آغار و فعالیت حرفه‌ای خود را سال 68 با چاپ کتاب «کبوتران امید» در حوزه هنری آغاز کرد. وی شاگرد مرتضی سرهنگی است و بیش از 10عنوان کتاب در حوزه جنگ به چاپ رسانده، همچنین چند جلد کتاب در مورد تاریخ جنگ و یک جلد کتاب در مورد تاریخچه هوانیروز از سال 1330 تا 1358 و نحوه شکل گیری هوانیروز به رشته تحریر درآورده است.



گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:khabaronline.ir


 مطالب پیشنهادی:
بازیگران بلند قد هالیوود چه کسانی هستند؟ + عکس
«پایتخت 2» با علیرضا خمسه در نوروز 92 + عکس‌های جدید
تهیه‌کننده سریال «زمانه»: تنها می‌توانم ابراز شرمندگی کنم!
سالار عقیلی: با صد میلیون هم در سفره‌خانه نمی‌خوانم!
«امی وینهاوس» در آخرین ساعات عمر خود چه می کرد؟