آخرین آمار مطالعه در کشور + بهترین و بدترین استان‌ها
مجموع سرانه مطالعه 75 دقیقه و 34 ثانیه است؛ 15 دقیقه و 17 ثانیه مربوط به کتاب، 32دقیقه و 56 ثانیه مربوط به روزنامه، 5 دقیقه و 42 ثانیه نشریه و 21 دقیقه و 35 ثانیه قرآن است.

نشست خبری منصور واعظی، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در خصوص ارائه گزارش وضعیت شاخص‌های کتاب و کتابخوانی و آمارهای جدید سرانه مطالعه سال 1391 با حضور معاونین و مدیران نهاد کتابخانه‌ها و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی پارک‌شهر برگزار شد. گزیده ای از سخنان ایراد شده در این نشست را در ادامه می خوانید:

- انصافاً یکی از دستاوردهای دولت نهم و دهم و انقلاب اسلامی و دور جدید برنامه‌های نهاد ارتقای مطالعه مفید در کشور است.

- در سال 87 سنجشی با حدود 2 هزار نفر در سطح کشور انجام شد و آمار مطالعه 70 دقیقه‌ای را منتشر کرد اما پس از انتشار این آمار چالش‌ها مطرح و نخستین چالش این بود که خود این عدد مشکلاتی را بوجود آورد چون باور جمعی در کشور بر میزان دو دقیقه بود حتی با برخی نخبه‌ها در ارائه این آمار به شدت درگیر شدیم آنها همان اوایل نقدهای جدی داشته و تأکید می‌کردند مردم ما اهل مطالعه نیستند و سرانه مطالعه کشور همان دو دقیقه است؛ اما چالش دوم اینکه برخی بیان می‌کردند قرآن و ادعیه را چرا در آمار سرانه مطالعه گنجانده‌ایم.

- از دیگر مواردی این که عنوان می‌شود چرا سنجشی که در این دوره انجام داده‌ایم در آن یادی از سنجش‌های گذشته نمی‌شود، درست است که در سال 87 سنجشی انجام داده اما ما همواره به سنجش این سال و سال 53 اشاره می‌کنیم و در سال 87 هم مشخص شد که میزان سرانه مطالعه کشور دو دقیقه نیست و آمار نشان می‌دهد درباره کتاب سرانه مطالعه شش دقیقه و روزنامه و نشریات عددی بیش از دو دقیقه است اما کسی حاضر به استناد نبود؛ به هر حال آنچه می توان عنوان کرد اینکه حداقل پیش از سال 87 دو سنجش در کشور داریم که قابل اعتنا است یکی مربوط به سال 53 که اولین سنجش در موضوع مصرف فرهنگی و کتاب و کتابخوانی همچنین مطالعه انجام شده که آن را مرحوم اسدی از اساتید دانشگاه تهران بر عهده داشت و گزارش آن موجود است اما سنجش ملی هم در سال 78 انجام گرفت و در آن گزارشی از وضعیت رفتاری ایرانیان در قالب پرسش‌گری انجام شد که بخش مهمی از آن مربوط به مطالعه ایرانیان است.

- کمتر از 15 درصد افراد در کشور سواد خواندن و نوشتن ندارند.

- آخرین سنجش در اردیبهشت 91 نشان می‌دهد مجموع سرانه مطالعه 75 دقیقه و 34 ثانیه است. 15 دقیقه و 17 ثانیه مربوط به کتاب، 32دقیقه و 56 ثانیه مربوط به روزنامه، 5 دقیقه و 42 ثانیه نشریه و 21 دقیقه و 35 ثانیه قرآن است. بالاترین استان به لحاظ سرانه مطالعه تهران و پایین‌ترین استان چهارمحال و بختیاری مطرح شد.

- بیش‌ترین میزان مطالعه در بین استان‌ها مربوط به استان تهران است با 93 دقیقه و 54 ثانیه و پایین‌ترین آن برای استان چهارمحال و بختیاری با 48 دقیقه و 59 ثانیه است.

 
- (در پاسخ به اینکه آمار سال گذشته 79 دقیقه بود و امسال 75 دقیقه): در سنجش جدید در ارتباط با قرآن و ادعیه و حتی روزنامه سرانه افزایش و کتاب و نشریات با سرانه مطالعه کمتری مواجه بودند اما هنوز تحلیل دقیقی نداریم چون در حال کار بر این تغییر رفتار هستیم شاید یکی از دلایل آن باشد که گرایش جامعه به سوی فضای مجازی و اینترنت افزایش یافته و سهم مطالعه روزنامه در فضای مجازی هر سال با افزایش مواجه می شود.



گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir


 مطالب پیشنهادی:
«امی وینهاوس» در آخرین ساعات عمر خود چه می کرد؟
«میترا حجار» سوار بر ترک موتور «محمدرضا فروتن»
انتشار پوستر رسمی هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار + عکس
«افشین پیرهاشمی» یكی از 500 هنرمند برتر جهان در سال 2012
چرا «داوینچی» لبخندهای مرموز کشیده است؟