وضعیت خانه و آثار «سیمین دانشور» بلاتکلیف در دادگاه!
همسر فرزندخوانده مرحوم سیمین دانشور می‌گوید: پس از اعلام رسمی صحت وصیت‌نامه دانشور در هفته جاری، وی و همسرش تصمیم دارند در این منزل را به روی علاقه‌مندان به این زوج فقید نویسنده باز کنند.

 علی خلاقی، همسر لیلی ریاحی‌پور فرزندخوانده مرحوم سیمین دانشور در گفتگویی درباره آخرین وضعیت منزل سیمین دانشور و جلال آل احمد با اشاره به اینکه رای دادگاه درباره وصیت نامه دانشور که در آن ثلث اموال و اختیار انتشار آثارش به ریاحی‌پور داده شده است، تا چند روز آینده صادر خواهد شد، اظهار کرد: در جلسه دادگاه، وکیل ویکتوریا دانشور دو موضوع را مطرح کرد؛ نخست اینکه وکالت من از همسرم برای امضاء به عنوان شاهد وصیت‌نامه دانشور، مربوط به سال 71 بود و متن وصیت‌نامه در سال 85 تنظیم شده است و در این مساله تشکیک وارد شد که این موضوع پس از شهادت همسرم در دادگاه مبنی بر صحت وکالتی که به من داد بود، برای مقام قضایی محرز شد.

خلاقی ادامه داد: وکیل ویکتوریا دانشورهمچنین در جلسه دادگاه خواستار مشاهده اصل وصیت‌نامه شد که این سند توسط قاضی به وی ارائه شد، ولی در نهایت خواستار بررسی آن از نظر خط‌نگاری شدند که دادگاه این موضوع را پذیرفت و در چند روز آینده، کارشناس رسمی دادگستری درباره صحت این دستخط بر اساس سایر دستخط‌های موجود از دانشور نظر خواهد داد.

وی افزود: در صورت تایید صحت دستخط از سوی کارشناس دادگستری ـ که از نظر من قطعی خواهد بود ـ وصیت‌نامه و حکم دادگاه  به مرحله اجرایی می‌رود و بر اساس متن وصیت‌نامه، ثلث اموال به همراه سرپرستی کل آثار دانشور برای تجدید چاپ به همسر من سپرده خواهد شد.

خلاقی ادامه داد: من چندی قبل با حضور در اداره میراث فرهنگی شهر تهران اطمینان پیدا کردم که منزل دانشور در فهرست میراث ملی ثبت شده است و همسر من به هیچ عنوان راضی نخواهد شد تا این منزل از فهرست میراث ملی خارج شده و فروخته شود. جدای از این، میراث فرهنگی قول مساعد داده که برای بازسازی این خانه 50 میلیون تومان هزینه کند.

وی تاکید کرد: این وضیت درباره منزل مرحوم نیما یوشیج نیز در حال رخ دادن بود و پسرش منزل او را که در نزدیکی منزل جلال و سیمین بود، فروخت و تنها با وساطت دانشور بود که این منزل توسط خریدار تخریب نشد و باقی ماند.

همسر فرزندخوانده سیمین دانشور و جلال‌آل احمد افزود: تلاش داریم تا در صورت اجرایی شدن این وصیت‌نامه سالانه چهار مراسم برای تولد و فوت دانشور و آل احمد در این منزل برگزار کنیم و در طول ایام سال نیز به صورت هفتگی در این منزل را باز کنیم تا پذیرای علاقه‌مندان به این دو نویسنده باشد.

خلاقی همچنین درباره آخرین وضعیت انتشار آثار دانشور گفت: شنیده‌ام که ویکتوریا دانشور در طول سال گذشته با مراجعه به ناشر آثار سیمین، مبالغی را طلب کرده است که باید پس از اعلام نتیجه دادگاه درباره آن اظهار نظر کرد.

وی همچنین درباره وضعیت رمان «کوه سرگردان» نیز گفت: همسرم اظهار داشته که در زمان حیات سیمین دانشور، بخشی از متن این رمان توسط وی برایش قرائت شده است، لذا من در بودن و تالیف این اثر شکی ندارم اما اینکه کجاست را واقعا نمی‌دانم. در این یک سال، ناشر و دوستان دانشور همگی گفتند که این اثر در اختیار آنها قرار نگرفته است و قطع مسلم می‌دانم که به ارشاد هم نرفته است و بیشتر از این در حال حاضر خبری ندارم.

خلاقی اظهار امیدواری کرد، مراسم سالگرد درگذشت دانشور امسال در منزل دانشور و آل احمد برگزار شود.
 


گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: mehrnews.com



 مطالب پیشنهادی:
تمام شخصیت‌های به یاد ماندنی «بی خود و بی جهت» دیالوگ‌هایشان!
«مد» و «مارک‌های» معروف با ما چه می‌کنند؟/ روانشناسی مارک
آخرین آمار مطالعه در کشور + بهترین و بدترین استان‌ها
فیلمبرداری «گذشته» اصغر فرهادی تمام شد
حمایت‌های بودار ترکیه از فیلم جدید «بهمن قبادی»