تصویر نوجوانی مهمانان خاص برنامه ماه عسل
نویسنده در کتاب «آن بیست و سه نفر»  هشت ماه ابتدایی اسارت و اتفاقاتی را که برای این گروه 23نفره افتاده،شرح داده است.

داستان "آن بیست و سه نفر" مهمان برنامه ماه عسل

«آن بیست‌ و‌ سه نفر» خاطرات خودنوشت آقای احمد یوسف‌زاده از دوران اسارت ۱۹ نوجوان کرمانی و ۴ نوجوان دیگر است که در عملیات آزادسازی خرمشهر توسط ارتش بعثی به اسارت درمی‌آیند ، شب گذشته مهمان احسان علیخانی بودند و قرار شد دوباره در ماه عسل در ماه رمضان 94 حاضر شوند.

نویسنده در کتاب «آن بیست و سه نفر» شرح هشت ماه ابتدایی اسارت و اتفاقاتی را که برای این گروه 23نفره افتاده از جمله ملاقات با صدام در کاخ ریاست جمهوری عراق را روایت کرده است.

یوسف‌زاده درباره «آن بیست و سه نفر» گفته است: « آوردن یک عده نوجوان 15 ساله به کاخ صدام و واداشتن آنان به بیان اعترافاتی دروغین مبنی بر اجباری بودن اعزام رزمندگان نوجوان به جبهه‌های جنگ که می‌توانست افکار عمومی جهانیان را در جهت خواسته‌های رژیم بعثی عراق تغییر دهد، موضوعی است که این کتاب را بی‌نظیر می‌کند.»

در شرح کتاب آمده است: در جریان عملیات بیت‌المقدس در سال 1361، عملیاتی که موجب آزادسازی خرمشهر شد، تعدادی از نوجوانان ایرانی در بصره به دست نیرو‌های عراقی اسیر شدند. عمده این گروه 23 نفره را نوجوانان کرمانی تشکیل می‌دادند و این برای عراقی‌ها در اوایل جنگ بسیار غریب بود که افرادی با این سن و سال در جنگ شرکت کنند.

سن بیشتر این نوجوانان بین 16-13 سال بود و بزرگترین فردی که در این گروه بود، فقط 19 سال داشت. این نوجوانان نیز باید به مانند دیگر اسرا وارد اردوگاه‌ها می‌شدند. صدام با دیدن تصاویر اسرای نوجوان تصمیم گرفته بود که از حضور این نوجوانان در جنگ استفاده ابزاری کند و یک جنگ تبلیغاتی علیه ایران به راه بیاندازد.

 

تصویر این 23 نفر که خاطرات آنها در کتاب ذکر شده است، را در ادامه می بینید:


آن بیست و سه نفرآن بیست و سه نفر

گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : khabaronline.ir