نقد کتابی در خصوص مانیفست فکری جلال آل احمد
با حضور صادق زیباکلام و ابراهیم فیاض اثر تاریخی جلال آل احمد نقد و بررسی می شود.

نقد کتاب "در خدمت و خیانت روشنفکران" در فرهنگسرای اندیشه

هفتاد و چهارمین نشست دوشنبه های کتاب اندیشه به نقد و بررسی کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» اختصاص می یابد.

در ادامه سلسله نشست دوشنبه های کتاب اندیشه، کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» اثر تاریخی جلال آل احمد نقد و بررسی می شود.

در این نشست که با موضوع نگاهی دوباره به اثر تاریخی جلال آل احمد برگزار می شود، دکتر صادق زیباکلام و دکتر ابراهیم فیاض سخنرانی خواهند کرد.

شایان ذکر است این برنامه روز دوشنبه 5 مرداد 1394 ساعت 17:30 در سالن اجتماعات فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه برگزار و حضور برای علاقمندان آزاد است.


نقد کتاب جلال آل احمدنقد کتاب جلال آل احمد

کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» مانیفست فکری (بیانیه) جلال آل احمد است که بعد از قیام پانزده خرداد و برملا شدن خیانت روشنفکران غربزده ایرانی و آشکار شدن چهره حقیقی آنها، جلال بر آن شد که در عقاید و ایدئولوژی های گذشته خود تجدید نظر کند و دیگر بار به اصالت و هویت گذشته فرهنگی خود که همانا بازگشت به خویشتن و سنت اسلامی است رجوع نماید و از حزب بازی و سیاست گرایی بی اصالت دست بردارد که حاصل این بینش فکری جدید او، در کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» تجلی یافته است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

"همیشه عقده نداشتن تاثیر در جامعه و در میان اکثریت مردم، روشنفکر ایرانی را آزار و اذیت کرده است و او را وادار ساخته به آرزوهای دور و دراز دامن بزند و رفاه روشنفکر جماعت که به قیمت حرمان، اکثریت فراهم آمده، مانع از آن می شود که در غم دیگران شریک باشد. چنین می شود که او کم کم خنگ می شود یا مالیخولیایی یا هروئینی یا مدرنیست و غرب زده و از اثر افتاده و مهم تر از همه این که کم کم همه ایده آل ها را رها می کند و آدمی می شود بی خاصیت و سلب حیثیت شده و عقیم.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : روابط عمومی فرهنگسرای اندیشه