وقتی جسد های مدفون یکدیگر را در آغوش گرفته بودند..
با کتاب « شهر فرنگ اروپا (چکیده ای از پیدا و پنهان تاریخ قرن بیستم) »  آشنا شوید.

شهر فرنگ اروپا

شهر فرنگ اروپا در‌عین‌حال که کتابی تاریخی است رویکردی طنازانه و سرگرم‌کننده دارد. نویسنده‌ی کتاب، پاترک اوئورژدنیک، با کنار‌هم‌چیدن مطالبی از تاریخ قرن بیستم طنزی سیاه و وحشتناک را القا می‌کند و در کنار فاجعه‌های بزرگ و تلخ خرده‌مطالبی فراموش ‌شده را بیان می‎کند که بسیار خواندنی است. خواندن این کتاب درست مثل این است که از سوراخِ شهرفرنگ به تاریخ اروپا بنگریم. کتاب فصل‌بندی ندارد و به جای آن در پاراگراف‌هایی مجزا از هم شکل گرفته است                                        
                                                                        .

این کتاب که همزان با انتشار توانست جایزه کتاب سال جمهوری چک را نیز دریافت کند؛ متنی معلق میان ادبیات و تاریخ است.  به عبارت دیگر نویسنده در این اثر به دنبال روایت صرف تاریخ نبوده بلکه سعی کرده به زبان ادبیات به خلق یک روایت تاریخی از اروپای قرن بیستم دست پیدا کند.

پاتریک اوئورژدنیک نویسنده‌ی اهل چک است که در ۱۹۸۴ به فرانسه مهاجرت کرد و علاوه بر نویسندگی، آثاری از نویسندگانی چون فرانسوا رابله(François Rabelais) ، رموند کنو(Raymond Queneau) ، ساموئل بکت(Samuel Beckett) و… را به زبان چک ترجمه کرده است. او رمان‌نویس است و این تنها کتاب تاریخی‌‌ای است که نوشته است.


کتاب شهر فرنگ اروپاکتاب شهر فرنگ اروپا

اوئورژدنیک که ترجیح داده «شهر فرنگ اروپا» را بدون رفرنس مشخصی تالیف کند با استفاده از روایت گری ادبی در این کتاب فرازهای مهمی از تاریخ اروپا در قرن بیستم از جمله دو جنگ بزرگ جهانی را با شیوه ای رفت و برگشتی نقل کرده است. به عبارت دیگر او از جنگ جهانی دوم به عنوان مبداء روایت آغاز و در میان متن و به فراخور به گذشته نیز بازگشته و از تاریخ روایت داستانی می کند.

موضوعاتی مانند پیشرفت های علمی در قرن بیستم اروپا،  موضوعات مرتبط با زنان و نیز بسیاری از فرازهای تاریخی مهم در اروپای قرن بیستم در این کتاب و به شیوه خاص اوئورژدنیک روایت شده است.

این کتاب در واقع مخاطبانی را مد نظر دارد که دوست دارند تاریخ را به صورت غیر مستند و با بیان روایی جذاب بخواند؛ روایتی بسیار ساده که می شود به سادگی مورد مطالعه قرار بگیرد و در عین حال بسیاری از تناقضات ساختاری در تاریخی اروپای قرن ۲۰ را نیز بیان کند.

در بخشی از کتاب آمده است:

جسدهای مدفون در خرابه‌های ساختمان‌ها روی هم تلنبار شده بودند و بعضی وقت‌ها دو یا سه جسد دست در دست هم داشتند یا همدیگر را در آغوش گرفته بودند و می‌بایستی با اره آن‌ها را از هم جدا کنند.

کاربران محترم سیمرغ می توانند این کتاب را از تاریخ 07/05/94 به مدت یک هفته با 10 درصد تخفیف از فروشگاه اینترنتی شهرکتاب خریداری نمایند.


نام نویسنده : پاتریک اوئورژدنیک
نام مترجم : خشایار دیهیمی
نام انتشارات : ماهی
سال انتشار : 1394
جلد کتاب : شومیز
قطع : رقعی
تعداد صفحات : 124  صفحه
قیمت : 95000 ریال


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : فروشگاه اینترنتی شهر کتاب