سرگذشت عجیب یک سرباز در جنگ تحمیلی!
در قاب کوچک داستان  زندگی و سرگذشت یک سرباز را با حوادث و اتفاقات عجیبی  که در جنگ تحمیلی از سر می گذراند با قلم "محمد علی گودینی" از اعضای انجمن قلم در " گیس دراز و ریش دراز" مرور می کنیم.

معرفی کتاب گیس دراز و ریش دراز

اتفاقات تلخ و شیرین زندگی مخصوصاَ بر جامعه ای که طعم روزهای دردآلود جنگ را دیده است کم نیستند؛ اما همین که زمان آنها را با خود می برد تنها با خاطرات و عکس ها وقلم است که بعد از سالیان دراز زیر آسمان آبی و آرام می نشینیم وگذشته را در قطعات کوچک داستان مرور می کنیم.

در قاب کوچک داستان  زندگی و سرگذشت یک سرباز را با حوادث و اتفاقات عجیبی  که در جنگ تحمیلی از سر می گذراند با قلم "محمد علی گودینی" از اعضای انجمن قلم در " گیس دراز و ریش دراز" مرور می کنیم.

گوش و هوشش به حصار عاریه¬ای ماه¬طلعت بود و در انتظار شنیدن گریه¬ی نوزادی تا نیمی از دلش التیام پیدا کند. یادش آمد، از وقتی سیاهی شب در غبار شکسته بود، مردان آبادی، کوچه¬های سیاه¬رود را دور زده و ویرانه¬ها را گشته¬بودند، به آن امید که اگر کسی زیر آوارها مانده باشد، کاری کنند.

تا فکرش به نوری رفت، سرش داغ شده و از جا کنده شد اما از دیدن انبوه آوارها و تنهایی خود، پاهایش سست شد. باز هم کنار آوار به زانو در آمد.


کتاب ریش دراز و گیس درازکتاب ریش دراز و گیس دراز

نگاه ناامیدش را به میانجای حیاط، کنار تخت و حوض سیمانی که از آب چشمه پر می¬شد گرداند. از آن¬جا فقط لرزش شاخ و برگ درخت¬های چند خانه¬ی آن طرف¬تر را می توانست ببیند. با دیدن ویرانه¬های خانه¬ها و دیوار¬های شکسته و در پی هر پس لرزه که چند دقیقه یک بار، سبک یا سنگین اتفاق می افتاد و صدای فروریختن آواری یا شکستن دیواری، دیگر توانی در خود نمی¬دید.

رو برگرداند.در گوشه¬ی پایینی حیاط، روی کنده¬ی خشک درختگردویی، خروس گل¬باقالی، با بالی شکسته، کز کرده بود و سه مرغ جان به در برده از آوار، نزدیک آن، گاهی با تردید به زین نوک می¬زدند و از بقیه¬ی مرغ¬ها و غاز¬ها و اردک¬هاا ثری نبود. از ماغ کوتاه و خفه¬ی گاو همسایه دانست حیوان، گیر آوار است و دریغ از مردی و حوصله¬ای و توانی. یاد نوری، داغش می¬کرد و از درد ماه¬طلعت بی¬تاب می¬شد.

عنوان : گیس دراز و ریش دراز
نویسنده:محمد علی گودینی                                              
قیمت : 95000ریال
ناشر:انتشارات کتاب ابرار                                                   
 تعداد صفحات :230
ابعاد: رقعی
حوزه کتاب : دفاع مقدس ، داستان کوتاه

در ادامه با دیگر کتب انتشارات ابرار نیز آشنا شوید:

ردیف    عنوان    پدیدآور اصلی    موضوع    خلاصه اثر  
1    پرطلا   - محمدعلی گودینی  -  مجموعه داستان کوتاه   - مجموعه داستان کوتاهی با سه داستان که برای نوجوانان نگاشته شده. داستان های مختلفی از وقایع زندگی پسر بچه ای به همراه خانواده اش است.

2    افسانه -حضرت ابولولو  -  صالح قاسمی  -  بررسی پدیده نهم ربیع   - پدیده نهم ربیع یکی از نکاتی است که موجب اختلاف شیعه و سنی شده است در صورتیکه در مذهب شیعه نیز این مسئله صحت نداشته و جز خرافات محسوب می شود.

3    انگورهای هزار مسجد  -  محمدرضا ضیغمی   - رمان   - این اثر رمانی است توصیفی از زندگانی جوانی معلم و حوادثی که در زندگیش و در شهر هزار مسجد در پی مرگ پدر برایش پیش می آید و او را به دیار خود بازمی گرداند.

4    گیس دراز و ریش دراز    محمدعلی گودینی    مجموعه داستان‏ کوتاه    نگارنده، روایت ها و حوادث جنگ در سال های دفاع را از دید راوی سوم شخص بیان کرده است.

5    محبت كور    صالح قاسمی     بررسی پدیده قمه‏زنی    قمه زنی از عادات و خرافات اشتباهی است که هنوزهم بین برخی افراد جامعه به جا مانده است. پژوهشگر اثر با بررسی روایات و صحه گذاری بر خرافه بودن این مسئله سعی برآن داشته است که خرافات دینی را از بین ببرد و با منابع صحیح و مورد اعتماد سعی بر واقع نمایی جای خرافی گرایی کند.

6    موسیقی و آیین های محلی کرمانشاهان    روناک احمدی پور    پژوهشی در باب موسیقی فولکلور    نگارنده ی این اثر به ادبیات و موسیقی فولکلور در این کتاب پرداخته است.ایشان نگاهی به تاریخچه و اهمیت کرد و کرمانشاهان و در پی آن به نکته ی بسیار مهم در این شهر و دیار یعنی موسیقی داشته سعی در آفرینش پژوهشی، مانا برای علاقمندان به موسیقی و ادبیات فولکلور کرده است.

7    مادری به نام مینا    زینب گودینی    مجموعه داستان‏ کوتاه    این اثر دربردارنده ی داستان های کوتاه به هم پیوسته ای  مربوط به جنگ است که در زمان حال اتفاق افتاده است و از زبان راوی اول شخص بیان شده است.

8    سیری در امامت و ولایت    رضا شاعری    ولایت فقیه و برکات آن در نظام اسلامی    سخنرانی های سید احمد خاتمی به قلم رضا شاعری در رابطه با ولایت فقیه و برکات آن در نظام اسلامی

9    بهار چشمان تو    اصغر استاد حسن معمار    داستان شفای کودکی که در حرم امام رضا(ع) شفا می‏گیرد    داستان زندگی دختری به نام زهرا که بعد از سفر به مشهد و قرار گرفتن در حرم بینایی خود را به دست می آورد و بالاخره دنیا را می بیند.

10    آزمون عصر غیبت    صالح قاسمی    بررسی ادله عقلی و نقلی اصل ولایت فقیه    صالح قاسمی پژوهشگر مسایل دینی، در این اثر به اهمیت، دلایل عقلی و نقلی در زمینه حضور ولایت فقیه برای آمادگی و تدارک و مقدمات ظهور منجی پرداخته است.


11    ستوده در آسمان ها و زمین    محمد رضا اصلانی    داستان زندگی‏نامه رسول گرامی اسلام با نثری متفاوت و جذاب    محمدرضا اصلانی از اعضای با سابقه انجمن قلم در این کتاب به زندگانی پیامبر اکرم در سه بخش ولادت تا بعثت، بعثت تا هجرت و هجرت تا وفات با روایت داستانی برای نوجوانان از دید زاویه سوم شخص بیان و پرداخته است.

12    پرورش گوسفند    حسین کریم زاده    آموزش پرورش گوسفند به روش علمی و ساده    در این کتاب به اهمیت پرورش گوسفند، اهمیت مراتع در پرورش، طبقه بندی و شناسایی نژادهای گوسفند، تولیدات عمده، تجهیزات لازم جهت پرورش، تغذیه، تولید مثل و پرواربندی پرداخته است و در ادامه به نوع بهداشت و بیماری های آنها نیز توجه داشته است.

13    پرورش زنبور عسل    حسین کریم زاده    آموزش پرورش زنبور عسل در نواحی ایران    مدرس سازمان فنی حرفه ای(نگارنده) در این اثر خود از تاریخچه زنبورداری شروع کرده به گونه ها و نژادهای زنبور، ساختمان کندو و لوازم زنبور داری، تشریح بدن زنبور، تولید مثل و مباحث دیگر مربوط به زنبور پرداخته است. در انتها به عوامل مهم در پرورش و نگهداری آن پرداخته و برای علاقمندان به آموزش زنبورداری کتابی جامع را به وجود آورده است.

14    جنگ جهانی جمعیت    صالح قاسمی    بررسی عوامل تحدید نسل و ارائه راهکارها    پژوهشگر این اثر با نگاه به مسائل علمی، سیاسی، اجتماعی، دینی، عقیدتی و بررسی تاریخی  مسئله ی سیاست جمعیتی و جایگاه کنونی ایران و هم چنین نیازهای آیندگان به نگارش و تحلیل پرداخته است تا راهکارهای مناسب برای موضوع ارائه کند.

15    چتر بازی در امواج    محمد علی گودینی    داستان/ برگرفته از زندگی نامه شهید شاعری    این اثر، رمانی است از زندگانی شهید جواد شاعری، رزمنده ی غواص سال های جنگ که از اتفاقات عجیب دوران کودکی تا نحوه ی خاص شهادت را با زبانی روایی و از دید دانای کل روایت می کند.

16    میهمانی    نویدا هادیان    مجموعه داستان کوتاه    نگارنده ی کتاب بیش از بیست داستان کوتاه را مربوط به اتفاقات درون میهمانی از زبان زنان در مجموعه داستان کوتاه میهمانی گرد هم آورده است. داستان ها موضوعات خانوادگی، اجتماعی دارند.

17    پرسمان توحیدی    صالح قاسمی    36پرسش و پاسخ با موضوعات توحید و خداشناسی    این اثر 36 پرسش و پاسخ در رابطه با مسائل مربوط به توحید است. این سوالات و پاسخ ها در فلسفه ی معرفت شناختی گنجانده شده و از منظرهای مختلف دینی به سوالاتی که گاه ترس از پرسیدن به وجود می آورند پاسخ داده است.

18    مداد سبز قد کوتاه    فاطمه غلامی    شعر کودک مناسب گروه سنی الف و ب    کتاب شعر کودکانه ای که در شعرهای مختلف همیاری را گوشزد می کند. به نوعی آموزش رنگ ها هم در اشعار و اتفاقات کتاب گنجانده شده است.

19    سرزمین رویاهای من    محمد صادق خدایی    شعر کودک مناسب گروه سنی الف و ب    این مجموعه شعر کودکانه مربوط به خواب های کودکان و تحقق روباها در خواب است که شاعر روان شناس این اثر با قصه درمانی سعی بر آموزش کودکانه داشته است و بدی و نیکی را در بین این خوابها آموزش داده است.

20    پرسمان قرآنی    صالح قاسمی    47پرسش و پاسخ با موضوعات قرآنی    این اثر 47 پرسش و پاسخ که همگی مربوط به قرآن، نزول آن، حضور در جامعه کنونی و ... است. در این مباحث پرسمان معرفتی آزاد مطرح شده و پژوهشگر به تمام آنها پاسخ دقیق با منبع موثق داده است.

21    مامان من پسر خوبیه    علی ناصری    داستان کودک و نوجوان    مجموعه داستان کوتاهی برای کودکان که تخیلات و تمثیل های ذهنی کودکان را به رشته ی تحریر درآورده است. هر یک از این داستان ها به زبان محاوره و از ذهن کودکان و دنیای پر از احتمالات ممکن آنها اتفاق افتاده است.

22    معصومه، دختری که عینک سیاه می زد    علی ناصری    داستان کودک و نوجوان    داستان کوتاهی برای کودکان که تخیلات و تمثیل های ذهنی کودکان را به رشته ی تحریر درآورده است.  این داستان  به زبان محاوره و از ذهن کودکان و دنیای پر از احتمالات ممکن آنها اتفاق افتاده است.

23    درمان شناختی رفتاری کودکان و نوجوانان    فیلیپ سی کندل    ترجمه کتاب روانشناسی    مترجمان این اثر به ترجمه مباحث مربوط به اختلال و بیش فعالی کودکان و نوجوانان، برخورد با کودک پرخاشگر و مدیریت خشم در کودکان طبق درمان شناختی رفتاری پرداخته اند و اثری را مناسب برای دانشجویان روان شناسی و علاقمندان به موضوع گردآوری کرده اند.

24    مرادی بود، خنده نداشت    علی ناصری    داستان کودک و نوجوان    داستان کوتاهی برای کودکان که تخیلات و تمثیل های ذهنی کودکان را به رشته ی تحریر درآورده است.  این داستان  به زبان محاوره و از ذهن کودکان و دنیای پر از احتمالات ممکن آنها اتفاق افتاده است.
25    خواهرانه در توفان    حمید هنرجو    سپیده کاشانی    حمید هنرجو شاعر و نویسنده این بار در کتاب خواهرانه در توفان، به زندگی، اشعار، زنانگی در شعر، زنان شاعر و در نهایت سپیده کاشانی پرداخته است. در فصول مختلف توضیحاتی در خصوص شعر و اندیشه ی این بانوی شاعر و هنرمند داده شده است.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ / انتشارات کتاب ابرار