برندگان و نامزدهای 57 سالانه جایزه ی گرمی Grammy
برندگان 57جایزه سالانه گرمی طی مراسمی که شب گذشته (یکشنبه) در لس‌آنجلس برگزار شد، جوایز خود را دریافت کردند و...
جایزهٔ گِرَمی (به انگلیسی: Grammy Awards) (در اصل: جایزهٔ گرامافون) نام مراسم اهدای جوایزی است که توسط آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط، به دستاوردهای برجسته در تولید موسیقی تعلق می‌گیرد. از بین سه مراسم بزرگ موسیقی جهان، گرمی بزرگ‌ترین آن‌ها است. ارزش جایزهٔ گرمی برابر با جایزهٔ اُسکار در صنعت فیلم‌سازی و جایزهٔ اِمی در تلویزیون است.

برندگان 57 سالانه جایزه ی گرمی: Grammy


رکورد سال:

سم اسمیت Sam Smith
با من بمان stay with me


آلبوم سال:


بک Beck
فاز صبحگاهی morning phase


آهنگ سال:


سم اسمیت Sam Smith
با من بمان stay with me


بهترین هنرمند جدید:


سم اسمیت Sam Smith


بهترین اجرای پاپ انفرادی:


فارل ویلیامز Pharrell Williams
خوشحال happy


بهترین آواز یا موسیقی پاپ دونفره یا گروهی:


A Great Big World  کریستینا آگیولرا و
یه چیزی بگو say somethings


بهترین آلبوم پاپ سنتی :


تونی بنت و لیدی گاگا


بهترین آلبوم آواز پاپ:


سم اسمیت Sam Smith
در ساعت تنهایی in the lonely hour


و...

نکات جالب این دوره گرمی:
 «سام اسمیت»، خواننده و ترانه‌سرای 22 ساله‌ انگلیسی با دریافت چهار جایزه «گرمی» پررنگ‌ترین چهره موسیقی مراسم این دوره بود. وی در بخش‌های بهترین رکورد سال، بهترین هنرمند نوپا، بهترین آلبوم پاپ و بهترین ترانه سال موفق به دریافت «گرمی» شد.


بیانسه در 57 جایزه سالانه گرمی

«بیانسه»، خواننده و بازیگر آمریکایی در شش بخش نامزد «گرمی» شده بود و به‌عنوان نخستین زنی که در تاریخ این جوایز، بیشترین تعداد نامزدی را از آن خود کرده شناخته شد. «ایگی آزالا» هم از دیگر خوانندگانی بود که نامزدی چهار بخش را کسب کرده بود، اما از اسمیت شکست خورد.

از نکات جالب دیگر این دوره جوایز «گرمی»، برنده شدن «ملاله یوسف‌زی» در بخش بهترین آلبوم کودک بود که برای روایت صوتی از کتاب «منم ملاله» موفق به دریافت این جایزه شد. ملاله 17 ساله که دیگر به چهره‌ سرشناس بین‌المللی تبدیل شده‌، اکنون در بیرمنگام انگلیس زندگی می‌کند.

«تیلور سوییفت»، «کلد پلی»، «میلی سایرس» و «کیتی پری» از رقبای «اسمیت» در بخش‌های مختلف بودند. «بک» در بخش بهترین آلبوم راک با «فاز صبحگاهی» به عنوان برنده شناخته شد.

جایزه بهترین موزیک ویدئو به «فارل ویلیامز»، خواننده ترانه معروف «هپی» تعلق گرفت. «ویلیامز» همچنین جایزه بهترین سولوی پاپ را نیز به خود اختصاص داد. وی با آلبوم «دختر» توانست جایزه بهترین آلبوم موسیقی معاصر شهری را نیز کسب کند.

برندگان گرمی 2015
«میراندا لمبرت» با آلبوم «پلاتینیوم» جایزه بهترین آلبوم موسیقی کانتری را به خانه برد. «پارامور» برنده جایزه بهترین ترانه راک شد و «کندریک لامار» جوایز بهترین اجرای رپ و بهترین ترانه رپ را از آن خود کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، در بخش بهترین آلبوم رپ نام «امینم» به عنوان برنده «گرمی» اعلام شد. «هیولا» کار مشترک «امینم» و «ریحانا» عنوان بهترین ترکیب موسیقی رپ/سانگ را دریافت کرد.

«تونی بنت» و «لیدی گاگا» در بخش بهترین آلبوم پاپ سنتی برنده شدند. ترانه انیمیشن «منجمد» جایزه بهترین قطعه آهنگ تنظیم‌شده برای رسانه‌های تصویری را به دست آورد. موسیقی متن فیلم برنده گلدن گلوب «هتل بزرگ بوداپست» نیز در بخش بهترین آهنگ بی‌کلام تنظیم‌شده برای رسانه‌های تصویری برنده شد.

فیلم‌های پرفروشی مانند «دختر گمشده» به کارگردانی «دیوید فینچر»، «کلاهبرداری آمریکایی» ساخته «دیوید اوراسل»، «گرگ وال‌استریت» اثری از «مارتین اسکورسیزی»، «نجات آقای بنکس» کاری از «جان لی هنکاک» و «جاذبه» فیلم اسکاری «آلفونسو کوارون» از نامزدهای این بخش بودند.


تهیه و ترجمه:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ