گفتگو با مصطفی پاشایی (برادر مرتضی پاشایی) و مهدی کرد (مدیر برنامه های اسبق مرتضی پاشایی).
ماه قبل بود كه تك قطعه‌ای در فضای مجازی منتشر و باعث حاشیه‌ها و حرف و حدیث‌های زیادی در سایت‌های موسیقی كشور شد. برادر مرحوم مرتضی پاشایی تك قطعه‌ای را با صدای خودش منتشر و آن را به مرتضی تقدیم كرد و میزان استقبال به قدری بالا بود كه باعث شد مصطفی پاشایی به فكر انتشار آلبومش بیفتد. 

قطعه «سرت رو برنگردوندی» خیلی زود در راس قطعات پرطرفدار سایت‌های مختلف قرار گرفت و در این بین برخی اعتقاد داشتند كه مصطفی در حال موج سواری و سوءاستفاده از شهرت و اعتبار خواننده «یكی هست» است. با او در این باره گپ زدیم.

در مورد روند كلی ساخت این قطعه توضیح می‌دهید و كلا چه زمانی تصمیم گرفتید این اثر را منتشر كنید؟
از هفت، هشت سال پیش حداقل علاقه و استعداد خوانندگی در من وجود داشت. اگر این را به عنوان تعریف از خود تلقی نكنید، هر فرد خودش متوجه می‌شود در حد قابل قبولی استعداد خوانندگی را دارد. با مرتضی در اوایل كار حرفه‌ای‌اش یكسری قطعات ضبط كردیم كه بیشتر آن را خودش می‌خواند و تعدادی هم من ضبط كردم كه هنوز هم بعضی از آنها را در آرشیو كامپیتر مرتضی دارم ولی خب در حد ماكت بود و هیچ وقت منتشر نشد. 

زمانی كه این اتقاق برای مرتضی افتاد به خاطر علاقه و احساسی كه به او داشتم، تصمیم گرفتم این اثر را به عنوان یادبودش اجرا كنم. چون این قطعه اثری از هنر اوست و كاری است كه با عشق و علاقه آن را ساخته است. دلیل اصلی انتشار این قطعه این بود كه یاد مرتضی زنده نگه داشته شود و دلیل دیگر اینكه خودم از نظر حسی به آرامش برسم. 

پیش از انتشار این قطعه كه هرگز اثر دیگری از شما منتشر نشده بود؟
به صورت جدی هیچ وقت فعالیتی نداشتم كه بخواهم قطعه‌ای منتشر كنم ولی خب با خود مرتضی در استودیو كه بودیم، مرتضی ملودی‌هایی می‌ساخت و من می‌خواندم كه این مسئله برمی‌گردد به شش، هفت سال پیش كه خیلی از اصول اكتسابی موسیقی را مثل تنفس و دیافراگم از خود مرتضی یاد گرفتم. 

 اخیرا خبرهایی در جمع‌های خصوصی اهالی موسیقی مبنی بر اینكه اثری با حضور شما و چند خواننده مطرح پاپ برای مرتضی پاشایی در حال ساخت است، منتشر شده. این موضوع تا چه حد صحت دارد ؟

صحبت‌های اولیه در این رابطه انجام شده است كه قطعه‌ای براساس یكی از ملودی‌های مرتضی تولید كنیم. كلیات این اثر به این شكل است كه قسمتی از تمام اشعاری كه مرتضی تا به امروز منتشر كرده را گلچین كنیم. سپس من و چند خواننده مطرح كشور قسمتی از این ترانه‌ها را اجرا كنیم. 

در رابطه با زمان انتشار این اثر هم باید بگویم كه به دلیل مشغله كاری دوستان و اینكه بنده درگیر برگزاری مراسم مرتضی بودم این مسئاله فعلا به تعویق افتاده است. 

 تصمیمت برای خوانندگی چقدر جدی است و آیا باید منتظر آلبوم جدیدی از عضوی دیگر از خانواده پاشایی باشیم؟
من فعلا تمركزم را كاملا روی انتشار آخرین آلبوم مرتضی گذاشته‌ام كه عنوان این آلبوم «اسمش عشقه» است. در حال حاضر وكال‌ها و ملودی‌های خود مرتضی و ترانه‌های مهرزاد امیرخانی مشخص شده و كامل است. فقط این روزها بیشتر در حال صحبت با تنظیم‌كننده‌های مطرح كشور هستیم تا بتوانیم اواخر امسال یا نهایتا اوایل سال 94 این آلبوم را منتشر كنیم. 

در رابطه با ادامه فعالیت‌های خودم هم باید بگویم كه بعد از اینكه آلبوم مرتضی منتشرشد، آلبوم خودم را استارت می‌زنم. در حال حاضر در رابطه با این آلبوم با دوستان ترانه‌سرا، آهنگساز و تنظیم‌كننده صحبت‌هایی ابتدایی انجام شده است، منتها فكر می‌كنم این مسئله كمی طول بكشد. 

بعد از انتشار قطعه «سرت رو برنگردوندی‌« در فضای مجازی برخی از علاقه‌مندان موسیقی اعتقاد داشتند كه شما از نام مرتضی پاشایی سوءاستفاده كرده‌اید. پاسخ شما به این ادعاها چیست؟
این صحبت‌ها بیشتر شبیه طنز است كه من بخواهم از نام مرتضی سوء استفاده كنم چون مرتضی پاره‌ای از وجود من و خانواده‌ام است. من كه هیچ وقت از پاره وجود خودم سوء‌استفاده نمی‌كنم. 

قبل از انتشار این قطعه فكر می‌كردید به این اندازه مورد استقبال قرار بگیرید؟
 من فكر می‌كنم مهم‌ترین دلیلی كه باعث شد این آهنگ مورد توجه مردم قرار بگیرد و میزان دانلود و بازید بالایی داشته باشد، اول لطف خدا بوده و در مرحله بعد محبتی بود كه مردم نسبت به مرتضی و من داشتند. 

حرفی مانده؟
برای حرف آخر فقط باید بگویم، از مردم عزیز این درخواست را دارم كه واقعا بیاییم این مسئله را به هم یاد بدهیم كه زود قضاوت نكنیم و اینكه بگذاریم كمی زمان بگذرد و آن شخص را بشناسیم، سپس در موردش قضاوت‌ كنیم. 

مدیر برنامه‌های مرتضی پاشایی از خواننده شدن برادر مرتضی می‌گوید

مهدی كرد: آلبوم مصطفی را منتشر می كنیم
مدیر برنامه‌های مرحوم مرتضی پاشایی درباره ورود برادر این خواننده به عرصه موسیقی و خوانندگی توضیحات جالبی داد و در گفت‌وگو با «زندگی ایده آل» از زوایای تاریك این موضوع برای اولین بار پرده برداشت. بخش‌هایی از صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید.

این كار مربوط به الان نیست. استارت این فكر و این اقدام از یك سال پیش زده شده بود ولی ما آنقدر درگیر كنسرت‌های مختلف بودیم كه نتوانستیم پرداخت به موضوع خوانندگی مصطفی را خیلی زودتر آغاز كنیم. همیشه در هر تعطیلی‌ كه می‌شد، اعم از ماه رمضان و ماه محرم، مرتضی می‌گفت خیلی زودباید بنشینیم و درباره كارهای مصطفی تصمیم بگیرم و زودتر موضوع را به مرحله عمل برسانیم. خود مرتضی هم روی این موضوع بسیار جدی بود و حالا هم كه مرتضی در بین ما نیست قطعااین موضوع را تا انتها پیش خواهیم بود و اجازه نمی‌دهیم این كار نیمه تمام بماند. 

تفكر ما برای ورود مصطفی به بازار رسمی خیلی جدی است و شایداین صحبت‌ها را اولین بار است كه من درمجله شما عنوان می‌كنم كه مرتضی قطعات زیادی را برای برادرش ساخته و از همان زمان هم اعتقاد داشت این آثار برای صدای مصطفی ساخته شده است. قرار بود یك دفعه همه را غافلگیر كنیم. مثلا بعضی وقت‌ها به این فكر می‌كردیم كه به یك باره آلبوم مصطفی را منتشر كنیم تا همه غافلگیر شوند یا مثلا در سكوت خبری تك قطعاتش را منتشر كنیم تا بتوانیم نظر همه را برای جذب به صدا و آثار مصطفی جلب كنیم. 

در سه قطعه كامل هم مرتضی صدای مصطفی را ضبط كرده و آن قطعات هم آماده است. فقط باید تنظیم مجدد شوند و همه این اتفاقات مال زمان گذشته است ولی مردم فكر می‌كنند این موضوع تازه شكل گرفته و به مرحله عمل رسیده كه اصلا به این صورت نیست و نبوده. با تمام این اوصاف با قدرت تمام روی آثار مصطفی متمركز خواهیم بود و در كنارش كارهای انتشار آلبوم آخر «مرتضی پاشایی» را هم انجام می‌دهیم و خیلی تلاش می‌كنیم كه این آلبوم پیش از عید وارد بازار موسیقی كشور شود.



گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : مجله ایده آل

مطالب پیشنهادی :
مجری و بازیگری که از ازدواج نمی ترسند !
شهاب حسینی در برنامه تحویل سال94 به تلویزیون می آید!؟
بهمن فرمان آرا بعد از 9 سال در عید نوروز می آید
باران کوثری و هومن سیدی به سینما می آیند
قضیه امیر جعفری و مارلون براندو !!