بنیامین بهادری گفت: خیلی از خوانندگان می‌خواهند صدای‌ شان شبیه صدای فلان خواننده باشد، اما اساسا تقلید کردن، اتفاق خوبی نیست.

فرهنگسرای نیاوران ، میزبان بنیامین بهادری و گروه موسیقی این خواننده‌ی پاپ بود که در آخرین برنامه‌ی «هزارصدا»ی پاپ در سال 93 حضور پیدا کرده بودند.

در این برنامه، تعدادی از خوانندگان جوان، قطعات خود را برای این خواننده و سایر کارشناسان اجرا کردند. بنیامین هم پس از شنیدن این قطعات، نکاتی را به آن‌ها گوشزد کرد.

او پس از اجرای این قطعات گفت: من و دوستانم، امروز به اینجا آمده بودیم که کارهای عجیب و غریب بشنویم، اما این کارهایی که از چند خواننده شنیدم با وجود امتیازاتی که داشت، اما آثاری بودند که ملودی‌شان قدیمی بود وتقریبا حرف تازه‌ای برای گفتن نداشت.

بهادری اظهار کرد:‌ شما اگر به این کارها توجه کنید، می‌بینید که ترانه‌های این آثار اغلب، قالب‌های واحد دارند که قدیمی هستند و عموما هم نمی‌تواند مخاطب را تکان بدهد. اجرایی که امروز از شما هنرمندان عزیز گوش کردیم، قطعات خوبی بودند؛ اما واقعا حرف جدیدی برای گفتن نداشتند و این موضوعی است که باید بیشتر به آن بپردازیم و آسیب‌شناسی کنیم.

این خواننده‌ی پاپ در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: باید بدانیم که اصل موسیقی پاپ براساس بدعت و نوآوری است که البته افزایش تعداد آثار موسیقایی، کار را برای هنرمند سخت می‌کند. ملودی‌های موسیقی در فضای امروز موسیقی پاپ به‌قدری از حجم وسیعی برخوردارند که دیگر اصلا نمی‌شود، کارهای تکراری را گوش کرد.

او با اشاره به این‌که قطعاتی که در برنامه‌ی «هزار صدا» شنیده است، بیشتر مربوط به دهه‌های 30 و 40 هستند، ادامه داد: با وجود صدای خوبی که در بعضی از شما عزیزان دیدم، اما من به‌عنوان یک شنونده بارها و بارها اغلب این کارها را شنیده بودم. باید به این مورد هم توجه کنیم که در حوزه‌ی ساخت قطعات، در حال کم‌رنگ شدن فعالیت هستیم و باید مطمئن باشیم که با این روند هیچ‌کس دیگر به کارهای‌مان گوش نمی‌کند.

این هنرمند بخش دیگری از سخنانش را به مقوله‌ی صدابرداری اختصاص داد و گفت: صدابرداری یکی از مواردی است که به‌شدت هم برای خواننده و هم برای مخاطبان مهم است. آنچه در خوانندگی موسیقی پاپ دارای اهمیت است، صدای وکالی است که مقابل خواننده قرار دارد. این صدا باید کاملا واضح باشد تا خواننده بتواند به‌درستی صدایی را که از خروجی‌ها به مخاطب ارائه می‌شود، بشنود. خوانندگان تازه‌کار باید در اجراهای زنده‌ی خود به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

او درباره‌ی اهمیت داشتن ظاهر یک خواننده‌ی پاپ نیز صحبت و تأکید کرد: این مسأله‌ای نیست که بتوان به راحتی از آن عبور کرد.

بنیامین در بخش پایانی سخنانش درباره‌ی حوزه‌ی ترانه نیز اظهار کرد: ما در حوزه‌ی ترانه تا حدی کم‌رنگ هستیم و اصلا لزومی ندارد که خوانندگان جوان به ترانه‌سرایان مطرح و صاحب‌نام کشور مراجعه کنند. شما می‌توانید با در نظر گرفتن آثار بسیار خوبی که در این سال‌ها از سوی ترانه‌سرایان بی‌نام و نشان، اما مستعد و خلاق منتشر می‌شود، کار را به سمت و سویی هدایت کنید که شاهد آثار تکراری و قدیمی نباشیم.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir