رضا صادقی  با زبانی طنزآمیز، گفت: یک قطعه‌ی موسیقی خوب، آهنگی است که «رضا صادقی» آن را بخواند!

رضا صادقی در مراسم رونمایی از آلبوم جدیدش با نام "فقط گوش کن"  اظهار کرد: من همیشه فکر می‌کردم اگر اثر، بچه‌ی ماست، باید اسمی درخور برایش انتخاب کنیم. همان‌طور که برای بچه‌مان انتخاب می‌کنیم و مثلا اسم او را دست یا پا، یعنی یکی از اجزای بدنش نمی‌گذاریم. به همین دلیل هم حس کردم این بچه که از روحم به دنیا آمده است، به اسمی نیاز دارد که به اندازه‌ی خودش مهم و برخاسته از حسی باشد که طی خلق شدن آن داشته‌ایم.

honar720.jpg
او ادامه داد: من به انگیزه‌های شخصی‌ام برای ساختن این آلبوم رجوع و این اسم را برایش انتخاب کردم که اتفاقا جزیی از کل آلبوم هم نیست. حقیقت این است که همیشه این تفکر را داشتم تا پیش از گوش دادن به کل یک موضوع یا اتفاق، حرفی نزنم و قضاوتی نکنم. بنابراین اسم آلبوم آخرم را «فقط گوش کن» گذاشتم تا از دوستانم خواهش کرده باشم که بدون هیچ قضاوتی فقط گوش کنند و حالا هم فکر می‌کنم، این بهترین خواهشی است که از آن‌ها داشته‌ام.

honar719.jpg
صادقی با بیان این‌که موسیقی پاپ بدون هیچ اغماضی فضای خاصی در جامعه ایجاد کرده است، گفت: این موسیقی به‌طور عمیق در نگاه و ادبیات مردم تأثیر داشته و فعالان این حوزه، متوجه این تأثیر بوده‌اند. حتی این تأثیر را در تغییر نگاه مردم به موسیقی پاپ هم شاهد بوده‌ایم. به تجربه دریافته‌ایم، وقتی نگاه به موسیقی و عرضه و ساخت آلبوم این باشد که بفروشد، روی ماندگاری اثر تأثیر می‌گذارد، ولی اگر نگاه‌مان، به درد، شادی، لبخند و لحظات سخت یا عاشقانه‌ی مردم باشد، اثر را ماندنی می‌کند.

honar722.jpg
او در پاسخ به این پرسش که کدام‌یک از قطعات آلبوم جدیدش را بیشتر دوست دارد، اظهار کرد: بدون تعارف همه‌ی قطعات این آلبوم را دوست دارم، اما قطعه‌ی «کلافه یا سردرد» را بیشتر دوست دارم. خانم بیتا طایی، ترانه‌ی آن را سروده و آقای شجاعت شفایی، آن را تنظیم کرده است. این آهنگ را هم به این دلیل دوست دارم، چون فکر می‌کنم بیش از دیگر قطعه‌ها به لحظات و حس‌های دوستانم نزدیک است.

honar724.jpg
صادقی همچنین درباره‌ی شکل‌گیری ارتباط ذهنی با ترانه‌سرایانش گفت: خوشبختانه ارتباط من با دوستانم در آلبوم‌های مختلف به‌گونه‌ای است که نه کسی به من سفارش می‌دهد و نه من این کار را می‌کنم. یعنی این اتفاق، کاملا روحی است و در کنار هم، تفکرات را جمع می‌کنیم و بعد، ساخت آهنگ، اتفاق می‌افتد.

او در این‌باره بیان کرد: ارتباط ذهنی و روحی ما سر جای خود باقی است. حتی بد نیست بدانید، یک‌بار آقای صحرایی به من زنگ زد و ترانه‌ای را که برای کسی دیگری نوشته بود، برایم خواند و فقط می‌خواست، نظرم را بداند؛ اما وقتی خواندن ترانه را تمام کرد، به او گفتم که آن شعر را برای آلبوم خودم می‌خواهم!

honar725.jpg
صادقی در پاسخ به این پرسش که آیا دوست داشتید، قطعه‌ای را برای اولین‌بار به جای خواننده‌ای دیگر می‌خواندید، گفت: قطعه‌های زیادی است که دوست داشتم من اولین خواننده‌ی آن‌ها می‌بودم؛ خیلی از کارهای احسان خواجه‌امیری هست که دوست داشتم، من آن‌ها را می‌خواندم.

این خواننده‌ی پاپ در پایان سخنانش اضافه کرد: امسال، سال خوبی نبود چون در آن، مرتضی پاشایی را از دست دادیم، ولی خوشحالم که این آلبوم منتشر شد و با تمام وجودم «فقط گوش کن» را به مرتضای عزیز و ناصر عبداللهی تقدیم می‌کنم.

honar726.jpg
در مراسمی که 11 اسفندماه در شهر کتاب مرکزی برگزار شده بود، علی استیلی - ترانه‌سرای این آلبوم - گفت: من و رضا از نظر ذهنی هماهنگی کامل داریم و شخصا هم معتقدم که تمام دوستان و همکاران من که در حوزه‌ی آهنگسازی و موسیقی فعالیت می‌کنند، برای موفقیت بیشتر باید از نظر احساسی و شخصیتی با خواننده، ارتباط عمیق برقرار کنند.

او با اشاره به این‌که سه ترک از آلبوم «فقط گوش کن» را با همکاری صادقی نوشته‌ام، ادامه داد: این اتفاق برای من با شدت بیشتری افتاده است و آن‌قدر به احساسات و خواسته‌های رضا اشراف دارم و آن را از نزدیک می‌شناسم که می‌توانم هر آنچه را که می‌خواهد، اجرا کنم.


ساناز کریمی، یکی از آهنگسازان آلبوم جدید رضا صادقی هم در این مراسم اظهار کرد: نزدیک به 12 سال است که آهنگساز هستم و این، سومین آلبومی است که با رضا صادقی کار کرده‌ام.

کریمی همچنین درباره‌ی ویژگی‌های یک قطعه‌ی موسیقی خوب گفت: حس، مهم‌ترین مولفه یک قطعه است، حسی که روی یک آهنگ بیاید و مخاطب را با خود همراه کند.

صادقی هم با شوخی و طنز مخصوص به خود، میکروفن را به سمت خودش کشید و گفت: من جمله‌ی ایشان را کامل می‌کنم، یک قطعه‌ی موسیقی خوب، آهنگی است که رضا صادقی آن را بخواند!

بابک صحرایی - ترانه‌سرا - دیگر مهمانی بود که در این مراسم حضور داشت و درباره‌ی تازه‌ترین آلبوم رضا صادقی گفت: خوشحالم که در جمع شما هستم و این را با صدای بلند می‌گویم که خواننده‌ای با توانایی‌ها، دانش، صراحت، شجاعت و تعهد و عشق به سرزمینش کم‌تر یافت می‌شود و او را سرآمد هنر این سرزمین می‌دانم.

وی ادامه داد: معتقدم رضا صادقی در قله‌ای ایستاده که تا سال‌های سال کسی به او دسترسی پیدا نمی‌کند. به همین دلیل هم خوشحالم که امروز، شهر کتاب مرکزی، میزبان رونمایی تازه‌ترین آلبوم او است.

صحرایی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: من بعد از این‌که ترانه می‌نویسم، به این موضوع فکر می‌کنم که ترانه‌ی من با صدای کدام خواننده زیباتر است، رضا صادقی جزو دو - سه خواننده‌ای است که با تمام قلب و روحم برایش می‌نویسم. همیشه هم به خودش گفته‌ام که آن‌قدر در حال و هوای او بوده و هستم که حس می‌کنم نتیجه‌ی کار، تابع عشقی است که از صدای او در کارم جلوه می‌کند.

در پایان این مراسم، جشن امضای اثر با حضور این خواننده برگزار شد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir