همه ی حاشیه های موسیقی و لغو کنسرت های سال 93
کنسرت‌هایی که پشت سر هم لغو شدند و همه ی اتفاقات حاشیه ای سال 93 در حوزه ی موسیقی را در ادامه بخوانید.

سال ۹۳ سال لغو پی در پی کنسرت‌های مختلف موسیقی بود. کنسرت‌هایی که همه لغوشان همه را بهت و حیرت فرو می‌برد.

پردیس سیاسی: خوانندگان بسیاری در سال ۹۳ با لغو کنسرت‌های‌شان روبرو شدند. اتفاقی که واکنش‌هایی بسیاری در پی داشت از مسئولان وزارت ارشاد گرفته تا خانه موسیقی. در کنار این، جلوگیری از ورود نوازندگان و هم‌خوانان زن به سالن‌ها نیز اتفاق دیگری بود که حوزه موسیقی را با تنش مواجه کرد.

این کنسرت‌هااغلب از سوی کسانی لغو می‌شد که لقب تندرو یا افراطی به آنها نسبت داده می‌شد اما جدای از این که آنها چه نامی دارند، چالشی که وزارت ارشاد در زمینه موسیقی نیز مانند حوزه سینما با آن روبرو شد، بی اعتبار کردن مجوزهایش بود. آن هم از سوی کسانی که ظاهرا خود را حتی بالاتر از قانون می‌دانستند و می‌دانند.

در سال ۹۳ تمام کنسرت‌هایی که لغو شدند مجوز قانونی داشتند. از روزهای قبل اقدام به فروش بلیت کرده بودند و حتی بنرهایی هم در سطح شهری که قرار بود در آن کنسرت برگزار شود، نصب کرده بودند اما هیچ کدام از اینها مانع از آن نشد که درست در روز اجرا برنامه کنسرت لغو نشود.

بدین ترتیب بیش از ۲۰ کنسرت در گوشه و کنار کشور لغو شدند تا حاشیه‌ها به جان موسیقی بیفتند. در میان نام‌هایی که با پدیده لغو کنسرت روبرو شدند هنرمندانی چون شهرام ناظری، عماد طالب زاده، محسن یگانه و ... به چشم می‌خورد. اما در این میان اتفاقی که برای سالار عقیلی و همسرش افتاد رنگ و بوی شخصی هم به خود گرفت.

او که در در شهر طرقبه قرار بود به روی صحنه برود، در میانه کنسرت شاهد وارد شدن گروهی بود که داخل سالن شدند، همسرش را که نوازده دف و پیانو است از روی صحنه پایین آوردند و رفتند. این گروه معتقد بودند که نوازنده زن نباید در صحنه حاضر باشد، در حالی که مجوز حضور حریر شریعت‌زاده همسر سالار عقیلی در اجرا، قبلا گرفته شده بود.

این وضعیت سالار عقیلی را در موقعیت عجیبی قرار داد. از سویی می‌خواست به خاطر توهینی که به او و همسرش شده، اجرا را نیمه کاره رها کند و از سوی دیگر با مخاطبانی روبرو بود که بلیت تهیه کرده بودند تا به تماشای کنسرت او بیایند.

اگرچه در نهایت عقیلی به احترام علاقمندانش کنسرت را ادامه داد اما این اتفاق باعث آشفتگی و آزردگی حاضران در سالن هم شد. اما این ماجرا ادامه داشت. در آخرین شب اجرای قاسم عالیم اف هنرمند آذربایجانی در تهران از ورود دختر این هنرمند که خود از موزیسن‌های مشهور و هم‌خوان پدرش در تمام اجراها بود، به روی سن ممانعت شد. اتفاقی که نه تنها باعث شرمساری مسئولان ارشاد که مردمی شد که به مهمان‌نوازی شهره‌اند.

علیرضا قربانی یکی دیگر از خوانندگانی بود که کنسرت‌هایش در ماه‌های پایانی سال نه تنها با لغو که با حاشیه‌هایی عجیب و غریب روبرو شد. لغو اجرای این هنرمند در مشهد واکنش‌های تند برخی از مقامات نسبت به اجرای کنسرت در این شهر را در پی داشت. چندی بعد کنسرت این هنرمند در دانشگاه شهید بهشتی هم لغو شد. کنسرتی که مجوز اجرای آن ۱۱ بهمن از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با همکاری کانون موسیقی به معاونت فرهنگی این دانشگاه اعلام شده بود و پس از طی کردن مراحل لازم و کسب مجوز ۱۱ اسفند به عنوان روز اجرای کنسرت مشخص شده بود اما درست چند ساعت قبل از شروع اجرا با اعلام شورای نظارت دانشگاه به معاونت فرهنگی این برنامه لغو شد تا فهرست بلندبالای کنسرت‌های لغو شده طولانی‌تر شود.

سرانجام همه این اتفاقات باعث شد که هنرمندان و خانه موسیقی در آخرین روزهای سال نسبت به این اتفاق واکنش نشان دهند. نخست خانه موسیقی بیانیه داد و بعد هنرمندان در مقابل این نهاد صنفی تجمع کردند و از مسئولان خواستند که تکلیف آنها را روشن کنند.

تکلیفی که البته روشن شدن یا نشدنش به روزهای سال تازه افتاد. باید منتظر ماند و دید که آیا سال ۹۴ نیز با فهرست بلند کنسرت‌های لغو شده روبرو خواهد بود یا اتفاق دیگری خواهد افتاد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : khabaronline.ir