بیوگرافی "سعید شهروز" خواننده پاپ ایرانی
سعید شهروز متولد ۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۰،  خواننده و آهنگساز پاپ ایرانی است. او با ارائهٔ آلبوم غزلک در سال ۷۹ توجه همگان را به خود جلب کرد.

سعید شهروز خواننده صاحب سبک و پرطرفدار ایرانی متولد ۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۰ در تهران خیابان دامپزشکی می‌باشد. اصلیت او به استان همدان و شهرستان نهاوند برمیگردد و علت اصلی وجود اهنگهای لری در البوم‌های او همین امر می‌باشد. از همان دوران نوجوانی علاقه او به موسیقی باعث شد در مقابل مخالفتهای پدرش به این عرصه قدم بگذارد. موسیقی در خون شهروز جاری است و به همین سبب با احساس تر از هر خواننده دیگری می‌خواند. رمز موفقیت او نیز در همین ویژگی است. شهروز فعالیت رسمی و حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۷۶ آغاز کرد که کارهایش تا کنون مورد استقبال هواداران و منتقدین قرار گرفته. سال ۱۳۷۸ با ارائه پسرای مشرقی اولین البومش را منتشر کرد. اثری ارزشی که در ابتدای انتشار به دلایل فراوان از جمله کم تجربگی و نبود حمایت مالی و تبلیغاتی زیاد مورد توجه مردمی که به اینگونه خواندن خو نداشتن قرار نگرفت. اما بعد از یکی دو سال و با ارائه دومین کار شهروز کما به موفقیت خوبی رسید. آوار و سفر از کارهای زیبای این آلبوم بودند.

سعید شهروز

سعید شهروز

 

ولی او با ارائهٔ آلبوم غزلک در سال ۷۹ توجه همگان را به خود جلب کرد. غزلک را می‌توان یکی از بهترین البومهای بعد از انقلاب در موزیک پاپ کشور دانست. دومین اثر شهروز با فروش بیش از دومیلیون نسخه‌ای یکی از پر فروش‌ترین البوم‌های بعد از انقلاب لقب گرفت. وجود قطعهٔ خورشید خانم در فروش فوق العادهٔ این آلبوم نقش بسزایی داشت. شهروز باارائهٔ آلبوم غزلک محبوبیت بسیار زیادی در میان مردم پیدا کرد. در آن زمان محبوبترین خوانندهٔ کشور بعد از شادمهر عقیلی بود. آهنگ طعنه از این آلبوم یکی از ماندگارترین قطعات بعد از انقلاب می‌باشد و از معدود کارهای او بود که در صدا سیما البته بعد ازحدود ۳ سال مجوز پخش گرفت و چندین بار پخش شد. غزلک، خورشیدخانم، طعنه، یادش بخیر و قسم موفق‌ترین کارهای این آلبوم بودند. شهروز برای اولین و آخرین بار از خواننده مهمان نیز استفاده کرد و او کسی نبود جز زنده یاد ناصر عبدالهی که آهنگ غزلک را دو صدایی اجرا کردند. سعیدشهروز از همان ابتدا هم زیاد مورد تأیید و حمایت مسولان صدا وسیما قرار نمی‌گرفت. با توجه به درخواستهای فراوان مردم جایی در برنامه‌های سیما نداشت.

سال ۸۰ او با ارائه آلبوم نقره داغ به مرز پختگی رسید. این آلبوم نیز با فروش خوبی روبرو شد؛ ولی به اندازهٔ غزلک موفق نبود. در دو آلبوم غزلک و نقره داغ شادمهر عقیلی کار آهنگسازی را در کنار بهنام ابطحی و خود شهروز انجام داد. کی بود کی بود، آسمون رؤیا، نقره داغ و دل و دشنه از بهترین‌های این آلبوم بودند.

بیوگرافی سعید شهروزبیوگرافی سعید شهروز

 

در سال ۸۱ آلبوم جون من و جون شما را به بازار ارئه داد. نبود شادمهر عقیلی در این آلبوم به شدت حس می‌شد. خواب و ستاره از کارهای خوب این آلبوم بودند. در همین سال بود که به درخواست فراوان مردم سعید در برنامه پنجره در صدا وسیما حضور یافت ولی کسی نمی‌دانست که این اولین و آخرین حضور او در تلویزیون بود. سال ۸۲ او آلبوم گلابتون را ارائه کرد با توجه به تغییراتی که در اشعار داده شد فروش خیلی خوبی کرد ودومین آلبوم پرفروش سعید شهروز تا به الان هست. گلابتون، وقتشه، ابلیس و چوب حراج کارهای موفقی بودند.

بعد از آن در سال ۸۳ آلبوم معبد رابه بازار فرستاد؛ که دارای فضای منفی بود این آلبوم نیز با استقبال قابل توجهی مواجه شد. در سال۹۲ سعید در رقابت با فریدون والبوم غریبه اش بهترین خواننده سال شد. آلبوم معبد نیز دومین آلبوم سال. معبد، سکوت، تیر خلاص، اشتباه و دلم گرفته از کارهای خوب این آلبوم بودند.

البوم پسرم در سال۸۴ هفتمین آلبومی بوده که با خوانندگی او وارد بازار شد. با توجه به اتفاقاتی که افتاد زیاد مورد استقبال واقع نشد. پسرم، گلم، سرمه و راز از کارهای موفق این آلبوم بودند. هر چند که در سال ۸۴ نیز عنوان دومین خواننده، آهنگساز و آلبوم سال را بعد از رضا صادقی از آن خود کرد. به درخواست صدا سیما شهروز کلیپی برای آهنگ پسرم از همین آلبوم تهیه کرد که این آهنگ درد دل یک پدر با پسرش را نشان می‌داد اما این کلیپ فقط ۲-۳ بار پخش شد. همچنین او موسیقی برای سریال نرگس ساخت که به عقیده خودش کاری نو درکارهای اوبود ولی این آهنگ هم مجوز پخش از تلویزیون را نگرفت؛ که دلخوری فراونی برای او به وجود آورد. هر هفت آلبوم قبلی را بهنام ابطحی تنظیم کرده است که این در نوع خود یک رکورد است. در هفت آلبوم قبلی افشین سیاهپوش و یغما گلرویی در کنار محمدرضا حبیبی بهترین و پرکارترین ترانه سراهای البوم‌های او بودند.


سعید شهروز خواننده پاپ ایرانی

سعید شهروز خواننده پاپ ایرانی

 

بی خوابی هشتمین آلبوم سعید شهروز است که در سال ۸۷ منتشر شد. شهروز تا قبل از بی خوابی هر سال یک آلبوم روانه بازار می‌کرد اما اتفاقاتی افتاد که باعث شد آلبوم هشتم سه سال به طول بینجامد. در این آلبوم شهروز کاملاً تغییر سبک داد و این تغییر سبک بازگشت فوق‌العاده‌ای را برای او رقم زد. بهروز صفاریان و مهدی یراحی کار موسیقی آلبوم را بر عهده داشتند و روزبه بمانی ترانه سرای اصلی آلبوم بود. بی خوابی از تبلیغات و پخش بسیار ضعیفی برخوردار بود اما با این وجود حدود ۳۵۰ هزار نسخه فروخت. حرفاموباورکن، تو باید جای من باشی، تبعیدی، نفس، چندسال از امشب بگذره و ما عاشق هم بودیم از بهترین قطعات آلبوم بودند. آلبوم بی خوابی بهترین آلبوم سال ۱۳۸۷ از نگاه کارشناسان و اهالی موسیقی شناخته شد.

او تاکنون ۸ آلبوم روانه بازار کرده است، که از این حیث بعد از خشایار اعتمادی پر کارترین خواننده مجاز داخلی در عرصهٔ پاپ محسوب می‌شود. همچنین شهروز با بیش از ۴میلیون نسخه فروش از مجموع البوم‌ها جزء سه خواننده پرفروش ایرانی در کنار شادمهر عقیلی و محمداصفهانی است. شهروز در کنار کارخوانندگی به کار آهنگسازی نیز مشغول است. سعیدشهروز با بیش از ۱۰ سال فعالیت همچنان یکی از محبوبترین هاست. خواننده نجیب پاپ که مجازترین خواننده ایرانیست از بعد بی تریبون بودن و اینکه بدون کوچکترین تبلیغات و حمایت‌های رسانه‌ای اعم از صدا و سیما، اینترنت و ماهواره توانسته همچنان در عرصه باقی بماند یکی از بارزترین مثال‌های جامعه هنری است. آن چیز که در کارنامه هنری شهروز نقطه مبهمی است تعدا کم کنسرتهای وی است، هشت شب اجرا در ۱۲ سال آنهم در سالهای ۸۰-۸۱-۸۲-۸۹ و ۹۲، برای شخصی که تمامی کنسرتهایش با استقبال بیش از دوهزار نفر روبرو شده رقم بسیار کمی است.



سعید شهروزسعید شهروز

 

افتخارات

بهترین خواننده سال ۱۳۸۷ از نگاه کارشناسان و اهالی موسیقی با آلبوم بی خوابی/ دومین خواننده و آهنگساز سال ۱۳۸۴ با آلبوم پسرم بعد از رضا صادقی/ بهترین خواننده سال ۱۳۸۳ با آلبوم معبد در رقابت با فریدون/ یکی از پرفروش‌ترین خوانندگان پاپ با بیش از ۴ میلیون نسخه فروش/ اولین خواننده‌ای که در سالن میلاد به مدت چند شب موفق به اجرای کنسرت شد/ اولین خواننده‌ای که دو آلبوم موفق در یک سال ارائه داد، غزلک و کما/ اولین خواننده‌ای که اقدام به انتشار مجموعه ویدئو کلیپ کرد.

سعید شهروزسعید شهروز

ترانه شناسی سعید شهروز

-پسرای مشرقی (۱۳۷۸)

-غزلک (۱۳۷۹) - پرفروش‌ترین آلبوم بعد ازانقلاب
خورشید خانم             
تقدس             
طعنه             
قسم             
غزلک             
دوست دارم             
همزاد             
یادش بخیر   
گل یخ با (ناصر عبداللهی)             
گریه نکن

-نقره‌داغ (۱۳۸۰)

-جون من و جون شما (۱۳۸۱)

-گلابتون (۱۳۸۲)
ننه خورشید             
چشم تو یعنی وطن             
گلابتون             
وقتشه             
عطر باران             
دلم             
بی بی شرقی             
مهتاب
اولین بار             
چوب حراج             
پیراهن آبی

-معبد (۱۳۸۳)

خیلی سنگی
دیوونه بازی
معبد
اشتباه
همدل لری
پروانه بازی
آخر خط 
سکوت 
تیر خلاص
دلم گرفته

-پسرم (۱۳۸۴)

-بی‌خوابی (۱۳۸۷)

حرفامو باور کن
می بخشمت 
تو باید جای من باشی
تبعیدی
نفس
زخمه
چند سال از امشب بگذره
ما عاشق هم بودیم 
تو هم بسوز
کوچه‌های خاطره

تک آهنگها
لحظه‌های عشق
فصل بهار (اجرای مشترک)
سبزینه آوای دوست             
بم             
نازبانو             
نرگس             
ازلج تو             
رفیق روز تنهایی             
ستاره پوش             
یه ماجرای دیگه             
کاری نمی‌کنی
عاشقت میشم
احساس مجنون
غروب سرخ
به هم نمی‌رسیم
چی می خوای از جونم
سوژه     محمود کاظمی



تهیه و تدوین : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ