آقای چاووشی چرا با این اعتماد به نفس تا کنون اجرای زنده نداشتید؟!
چندی پیش مصاحبه محسن چاوشی با روزنامه فرهیختگان را می خواندم و متحیر از اینکه آیا واقعا محسن چاوشی این مصاحبه را انجام داده یا خیر؟

به محسن چاوشی دوست داشتنی


چندی پیش مصاحبه محسن چاوشی با روزنامه فرهیختگان را می خواندم و متحیر از اینکه آیا واقعا محسن چاوشی این مصاحبه را انجام داده یا خیر؟
در زیر به طور تیتر وار نکات مهم مصاحبه را با هم مرور می کنیم:

-در ایران کنسرت ها شبیه جَنگ شادی میمانند. –اینکه برف شادی بزنند و یکباره از جعبه بیرون بیایند و روی سن ظاهر شوند یعنی چه؟
-کنسرت های موسیقی باری به هرجهت هستند. –برای چه باید به روی استیج بروم و بخوانم و مردم مرا نگاه کنند؟ -مثلا میکروفن را به شکل‌های مختلف تکان بدهم که چه بشود؟
-اگر بخواهم کنسرت بدهم از همه موفق‌تر خواهم بود -نه‌تنها حوصله ندارم بلکه از کنسرت دادن بدم هم می‌آید
-دیگر موسیقی سنتی جواب نمی‌دهد و آنچنان نمی‌گیرد -دیگر موسیقی سنتی کشش ندارد: «می‌بینید که همایون شجریان هم پاپ می‌خواند

-----------------------------------------------
نکته اول:
محسن چاوشی عزیز کدام یکی از کنسرت های موسیقی شبیه جنگ شادی می ماند؟  محسن یگانه؟ احسان خواجه امیری؟ رضا صادقی؟ بابک جهانبخش؟ سیروان خسروی؟ و .... ؟ بر فرض محال و مثال که کنسرت های مان شبیه جنگ شادی! بود، آیا می توان به راحتی به این خوانندگان،هواداران، سبک هنری و افرادی که هزینه می کنند به تماشای اجرای زنده آنان می نشینند آنان خرده گرفت؟

---------------------------------------
نکته دوم:
محسن چاوشی عزیز دقیقا شما کدام کنسرت ها را مشاهده کرده اید که در آن برف شادی می زنند؟ (به غیر از دفعات معدودی که به بهانه تولد خواننده مورد نظر برای لحظاتی برف شادی زده اند)، آیا این که به یکباره از درون جعبه ای به بیرون بیایند و روی سن حاضر شوند بد است ؟ آیا امثال این پرفورمنس ها و شومن ها برای هرچه جذاب تر شدن کنسرت ها اقدام بدی است؟ آیا تاکنون اجرا های خواننده برند و محبوب دنیا را تماشا کرده اید ؟

-----------------------------------------
نکته سوم: محسن چاوشی عزیزدقیقا برای این که کنسرت های موسیقی باری به هر جهت نباشند چه پیشنهادی دارید؟ مگر اجرای زنده به غیر از این است که هواداران آن خواننده به تماشای اجرای زنده قطعات محبوب خود از حنجره خواننده محبوب خود بنشینند ؟ بالاخره در کنسرت موسیقی خواننده باید سر جایش بایستد و میکروفونش را تکان بدهد بخواند یا از درون جعبه بیرون بیاید ؟ ممنون می شویم مشخص کنید اگر هر دوی این حرکات از دید شما چیپ و بیهوده است پس برای اجرای لایو بر روی استیج چه حرکت دیگری را مناسب می دانید.

----------------------------------------------
نکته چهارم: اگر بخواهم کنسرت بدهم از همه موفق تر خواهم بود. از کنسرت دادن بدم می آید!
محسن چاوشی عزیز اگر از تناقض گویی شما در دو جمله بالا بگذریم این سوال پیش می آید که با این اعتماد به نفس چرا تا کنون اجرای زنده نداشته اید؟ اگر شما هیچ یک از عوامل برگزاری کنسرت در ایران را در سطح خود نمبینید حداقل در خارج از ایران و با استاندارد های بین المللی کنسرتی برگزار کنید، من به شخصه قول می دهم به خاطر علاقه شخصی ام به شما اولین بلیط آن کنسرت را خریداری کنم.

-------------------------------------
نکته پنجم: محسن چاوشی عزیز وقتی هنوز هنرمندانی مانند همایون شجریان، علیرضا قربانی، سالار عقیلی، و ... محبوب هستند و مردم برای کنسرت های آنان هزینه می کنند بر چه اساسی  می گویید موسیقی سنتی دیگر کشش ندارد؟  نمونه اش تور موفق کنسرت چرا رفتی همایون شجریان در سراسر ایران، یا همینطور علیرضا قربانی.
همایون شجریان در کدام اثر خود موسیقی را به صورت پاپ اجرا کرده است؟ اگر منظورتان آرایش غلیظ است باید بگویم آن اثر بیشتر به سنتی-راک شباهت داشت تا موسیقی پاپ!

------------------------------------------------------
نکته آخر: اگر بنده صدای زنده شما را نمی شنیدنم شاید تاکید می کردم که صدایتان غیر واقعی و تشکیل شده از افکت است، اما من قویا این شائبه را رد می کنم و اطمینان میدهم صدای محسن چاوشی کاملا واقعی است .

-------------------------------------------------------
در پایان من به همراه بخش عظیم طرفداران شما همچنان منتظر کنسرت و اجرای زنده شما می مانیم  و همانطور که گفتم قول می دهم اولین نفر باشم که بلیط کنسرت شما را بخرم.


تهیه و تدوین : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ / نیما باقری