یک خواننده زن گفت: موسیقی بانوان دورهمی نیست!
ژیوار شیخ‌الاسلامی ، خواننده کرد گفت: ما خودمان را دست کم گرفته‌ایم. متأسفانه بعضی‌ها فکر کرده‌اند، موسیقی بانوان یک جور دورهمی است.

کنسرت های تکراری بانوان

ژیوار شیخ‌الاسلامی ، این خواننده‌ی کُرد‌ که قرار است شهریورماه امسال در تالار وحدت اجرا داشته باشد‌، در گفت‌وگویی، اظهار کرد: کنسرت جدیدم با آهنگسازی فرشاد رستمی برگزار خواهد شد و تمام قطعاتی که در این کنسرت اجرا می‌کنیم، جدید هستند.

او که معمولا سعی می‌کند در کنسرت‌هایش از اجرای قطعات تکراری بپرهیزد، توضیح داد: خیلی از زنان موزیسین اعتقاد دارند که کارشان شنیده نمی‌شود و بازتابی هم ندارد. به همین دلیل، برای کنسرت‌های‌شان هزینه نمی‌کنند و می‌گویند، معمولا مخاطب از اجرای قطعات خاطره‌انگیز استقبال می‌کند. متأسفانه همین اعتقاد باعث شده که کنسرت‌های بانوان، شبیه هم شود.


گروه موسیقی زنانگروه موسیقی زنان

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: در جشنواره‌ی فجر امسال که بروشور کنسرت‌های بانوان را نگاه می‌کردم، بسیاری از قطعات مشترک بودند که این اصلا اتفاق قشنگی نیست.

این هنرمند همچنین گفت: شاید اجرای یک یا دو قطعه‌ی خاطره‌انگیز در کنسرت‌ها کار خوبی باشد، اما تکرار این روند، خوب نیست و هیچ پیشرفتی هم ندارد. ما باید گوش مخاطب را تربیت کنیم، اما متأسفانه خواننده‌ها این روزها فقط یک راوی هستند.


کنسرت موسیقی زنانکنسرت موسیقی زنان

او که تا کنون کنسرت‌های متعددی برای بانوان برگزار کرده است، در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: این موضوع که معمولا سعی می‌کنم در اجراهایم قطعات جدید را روی صحنه ببرم، اولش برایم سخت بود؛ اما بعدها بازخوردهای خوبی گرفتم و دیدم مخاطب چقدر از این فضا استقبال می‌کند. من تلاش می‌کنم آثاری را اجرا کنم که امضای «ژیوار» پای آن‌ها باشد.

وی معتقد است: یکی از دلایلی که موسیقی زن‌ها به چشم نمی‌آید، همین انتخاب‌های ساده آن‌ها است. در صورتی که اگر کارها را تنظیم کنند، فضای بهتری به‌وجود می‌آید. البته من هم قطعات خاطره‌انگیز اجرا می‌کنم، اما قطعاتی که از زبان یک زن باشد و برای صدای زن‌ها نوشته شده باشد.


خوانندگان زنخوانندگان زن

شیخ‌الاسلامی با بیان این‌که سعی می‌کنم آثارم اول به دل خودم بشیند، گفت: تلاش می‌کنم، ابتدا خودم با اثر ارتباط بگیرم و از کار لذت ببرم. وقتی از این دید به اثر موسیقی نگاه نکنید، نتیجه‌ی کار عامیانه می‌شود. هر کسی سلیقه‌ی خود را دارد و من به‌عنوان موزیسین کارم را ارائه و فرهنگسازی می‌کنم، چون فکر می‌کنم این‌طور بهتر است.


ژیوار شیخ‌الاسلامیژیوار شیخ‌الاسلامی

این هنرمند درباره‌ی فضای کنسرت‌های گروه «ژیوار» نیز توضیح داد: در کنسرت‌های «ژیوار» فضا مشخص است. در قسمت اول کنسرت، همه سکوت می‌کنند و روی اشعار تمرکز دارند، اما در بخش دوم که به اجرای قطعات کردی اختصاص دارد، جو سالن تغییر می‌کند، زیرا ماهیت موسیقی کردی شاد است.


ژیوار شیخ‌الاسلامی ، خواننده کردژیوار شیخ‌الاسلامی ، خواننده کرد

او اضافه کرد: الگوی من در اجرای موسیقی، افرادی مانند هنگامه اخوان و فاطمه واعظی هستند، زیرا آن‌ها همیشه برای هنر کار کرده و به سمت موسیقی بزمی و کافه‌ای نرفته‌اند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir