حافظ ناظری: راه پدرم را ادامه نمی دهم!
 حافظ ناظری در نشست خبری کنسرت «ناگفته» در کرمانشاه اذعان کرد که راه پدرش را ادامه نخواهد داد.

حرف های حافظ ناظری در نشست خبری کنسرت کرمانشاه

حافظ ناظری، نوازنده و آهنگساز در نشست خبری کنسرت «ناگفته» در کرمانشاه، اظهار کرد:
«همیشه از کودکی درپی تغییر بودم و هیچ‌گاه مقلد بودن را دوست نداشتم. پدرم، شهرام ناظری هم شبیه هیچ کسی در ایران، آواز نخواند و شیوه منحصربه‌فرد خود را داشت. من هم این خصلت را از او گرفتم که شبیه کسی کار نکنم. راه پدرم در نهایت به شهرام ناظری ختم می‌شود و جامعه دو شهرام ناظری را نمی‌خواهد و هیچ فرعی هم از اصل آن بهتر نمی‌شود. برای همین من و هر هنرمند دیگری، هر کدام باید راه خود را برویم.»

حافظ ناظری

حافظ ناظری

او درباره گذشته خود چنین گفت:
«من در جوانی، کنسرت‌های موفقی را در ایران داشتم و بعد از آن موفقیت‌ها، پیشنهادهای مالی بسیاری داشتم، اما حس کردم مشهور شدن در ایران، هدف نهایی من نیست و باید دنبال ایجاد راه و مسیری متفاوت در موسیقی ایران باشم. به همین علت راهی نیویورک شدم و در آنجا از اوج به صفر رسیدم، زیرا من بودم و موسیقی ایرانی که بداهه‌نوازی است و با سیستم موسیقی آنجا بسیار متفاوت بود.»

او درباره ی هنر ایران در جامعه غرب چنین گفت:
«زمانی که فردی بخواهد از صفر شروع کند، خودساخته می‌شود و آگاهی‌اش بالا می‌رود و در این بین فکر کردم با ایجاد موسیقی جدید، فرهنگ ایران را به نوع دیگری به دنیا معرفی کنم، زیرا در غرب متاسفانه فرهنگ و هنر ایران را در شأن و حقیقت ایران معرفی نمی‌کنند. در این راستا «ناگفته» خلق شد که پروژه سمفونی رومی است و در این پروژه دیدگاه متفاوت در تلفیق موسیقی شرق و غرب وجود دارد. آلبوم «ناگفته» اثر شماره یک این پروژه است و در حال حاضر نیز آثار بسیار دیگری در قالب این پروژه دارم که فرصت ضبط آن‌ها نیست.»

ناظری در مورد ساخت اثر ناگفته توضیح داد:
«ضبط «ناگفته» چهار سال طول کشید و تا امروز من و پدرم ۲۵ میلیارد تومان برای این آلبوم هزینه کرده‌ایم و از سوی هیچ سازمان دولتی یا خصوصی حمایت نشده‌ایم. در سال ۲۰۱۴ آلبوم «ناگفته» تولید و هفته بعد از انتشار آلبوم، کنسرت آن در لس‌آنجلس برگزار شد.»

 

شهرام و حافظ ناظری

شهرام و حافظ ناظری

ناظری با اشاره به موفق شدن آلبوم «ناگفته» در آمریکا اظهار کرد:
«تلاش کردم این آلبوم به ایران بیاید و کنسرت «ناگفته» در ایران هم برگزار شود و بزرگان موسیقی دنیا حاضر در پروژه «ناگفته» هم به ایران بیایند و در طول حضور در ایران، کلاس‌های آموزشی هم برگزار شود. متاسفانه اجازه حضور این افراد در ایران داده نشد و نتوانستیم کنسرت «ناگفته» را برگزار کنیم و زمانی که می‌خواستم از ایران بروم، دوستی پیشنهاد برگزاری کنسرت «ناگفته» را با گروه موزیسین‌های ایرانی مطرح کرد. در ابتدای کار فکر می‌کردم این کار نشدنی باشد، اما با شروع کار، اتفاق خوبی افتاد. قرار شد با گروه ایرانی، کنسرت «ناگفته» را فقط در تهران و شیراز داشته باشیم، اما با موفقیت این کنسرت‌ها، تا امروز بیش از ۸۰ کنسرت «ناگفته» در کشور برگزار شده است و ۲۴۰ هزار نفر در این کنسرت‌ها شرکت کرده‌اند.»

او با بیان این‌که در خانواده‌ای با فرهنگ کُردی بزرگ شده است، تاکید کرد:
«آلبوم «ناگفته» از فرهنگ کردی تاثیر گرفته و در ۸۰ درصد این آلبوم، موسیقی کُردی پنهان است. یکی از آرزوهای من این است که روزی بتوانم قطعه‌ای کُردی را آن‌طور که دلم می‌خواهد و با دیدی که خودم دارم بسازم که قطعا در چند سال آینده این کار را انجام خواهم داد.»

ناظری در ادامه، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که برخی افراد موفقیت‌های او را مدیون اعتبار پدرش می‌دانند، گفت:
«من پسر شهرام ناظری هستم و این را نمی‌شود انکار کرد، اما در تمام عمرم حتی نیم ساعت هم از پدر موسیقی یاد نگرفته‌ام. البته شاید پدر به‌صورت مستقیم به من موسیقی را یاد نداد، اما در فضایی رشد کردم که موسیقی در آن وجود داشت و قطعا این فضا در کار و طرز فکر من بسیار تاثیر گذاشته است.»

کنسرت «ناگفته» ۲۴ و ۲۵ دی‌ماه در کرمانشاه برگزار شد و با تمدید شدن آن، دوباره در تاریخ هفتم بهمن‌ماه در سالن ورزشگاه امام خمینی (ره) شهر کرمانشاه برگزار خواهد شد.

 

گردآوری:گروه فرهنگ و هنر
seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir