همشهری به ربنای شجریان هم رحم نکرد!+عکس
روزنامه همشهری با برش گفته های قدیمی شجریان سعی کرد علت واقعی عدم پخش ربنای شجریان از صدا و سیما را به گونه ای دیگر جلوه دهد.

دستکاری واقعیت توسط همشهری برای متفاوت جلوه دادن علت اصلی عدم پخش ربنای شجریان

پس از دهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران، محمدرضا شجریان در نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی از وی خواست تا از پخش آثار او در صدا و سیما خودداری کند. دعای ربّنا با سفرهٔ افطار ایرانیان در ماه رمضان عجین شده‌است. بنابراین، شجریان هم پس از شکایت از صدا و سیما، به صورت خاص اجازهٔ پخش ربّنا و ادعیه (مثنوی افشاری) را به صدا و سیما داد ولی اعلام کرد که تا زمانی که وارونه نمایاندن واقعیت‌ها در صداوسیما صورت می‌پذیرد، به پخش سایر آثارش از شبکه‌های مختلف آن رضایت نخواهد داد. محمد حسین صوفی، معاون صدای صدا و سیمای ایران، در واکنش به این موضوع اعلام کرد که رادیو حتی در ماه رمضان هم ربّنا و ادعیهٔ محمدرضا شجریان را پخش نمی‌کند.

در تابستان ۱۳۸۹ و همزمان با آغاز ماه رمضان، سازمان صدا و سیما پخش دعای ربنا با صدای محمدرضا شجریان را به طور کامل در تمام شبکه‌ها ممنوع کرد. این سازمان اعلام کرد که حتی از پخش آگهی‌های بازرگانی که معمولاً در ماه رمضان با نوای اذان یا دعا همراه است در صورتی که صدای ربنا زیر صدای آگهی قرار گرفته باشد ممانعت می‌کند.

این خبر در زمان خودش در رسانه ها و محافل خبری و حتی بین مردم سر و صدای زیادی به پا کرد. تا آنجا که کسی از ممنوعیت عدم پخش ربنای شجریان به علت سیاست های صدا و سیما بی اطلاع نبود.

اما روحانی در مناظره انتخاباتی روز جمعه اظهار کرد که چرا مردم باید از شنیدن ربنای هنرمندشان در رسانه ملی محروم شوند؟!

که پس از آن روزنامه همشهری با انتشار ناقص حرف های شجریان سعی کرد که واقعیت را به گونه ای جلوه دهد که خود استاد شجریان خواهان عدم پخش ربنا در صدا و سیما بوده است.


همشهری نوشت:
ماجرای پخش نشدن صدای استاد محمدرضا شجریان از تلویزیون و رادیو كه در مناظره فرهنگی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم هم مطرح شد، موضوع امروز و دیروز نیست. درخواست محمدرضا شجریان برای عدم پخش صدایش از رسانه ملی یك‌بار در سال 74 و بار دیگر در سال 88 مطرح شد. استاد بی‌بدیل موسیقی ایرانی در دومین درخواستش نامه‌ای به سیدعزت‌الله ضرغامی نوشت و از رئیس آن زمان سازمان صدا و سیما موكدا خواست صدایش را از رادیو و تلویزیون پخش نكنند.

روزنامه همشهری

روزنامه همشهری


در نامه كوتاه استاد شجریان چنین آمده بود: «صدا و سیما در شرایط فعلی مستمرا اقدام به پخش سرودهای میهنی اینجانب به‌ویژه «ایران ‌ای سرای امید» می‌كند. مستحضرید این سرود و دیگر سرودهای خوانده‌شده متعلق به سال‌های 57و 58 است و هیچ ارتباطی به شرایط كنونی ندارد. اینجانب سال 1374هم اعلام كردم راضی به پخش آثار خود از صدا و سیما نیستم، مجددا تقاضای خود را تكرار می‌كنم .»


همشهری پس از انتشار این بخش از سخنان شجریان, هیچ اشاره ای به اینکه استاد شجریان اجازه پخش ربنا را از تلویزیون داده بوده و همینطور دستور محمد حسین صوفی برای ممنوعیت پخش ربنای شجریان در کل شبکه های صدا و سیما نکرد.

نویسنده: پگاه ماسوری

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
اختصاصی سیمرغ