افشاگری دادستان قوچان از خیانت و علت اصلی لغو کنسرت ناظری ها
دادستان قوچان گفت: برخی از مسئولان به مردم هم دروغ گفتند و این خیانت را باید پاسخ دهند که چرا دستورات و نگرانی‎های دادستانی را نگفتند.

اگر برنامه برگزار می شد, حادثه ای مثل پلاسکو به وجود میامد...

رمضانعلی آذری در جمع خبرنگاران در خصوص لغو کنسرت شهرام و حافظ ناظری در قوچان با اشاره به حواشی به وجود آمده پیرامون پلمب محل برگزاری و در پی آن لغو کنسرت موسیقی شهرام ناظری و حافظ ناظری تحت عنوان (آواز پارسی- مهر و امید)، عنوان کرد:
در قوچان موسیقی دارای سابقه است و حتی قوچان به این هنر خدمت کرده، اما مدتی است که صحبت بوده که اگر می‌خواهید اجرای صحنه‌ای داشته باشید حتما باید به شخصیت مردم و خواننده توجه کنید و صرفا فکر پر کردن جیب‌های خود و فرهنگ هنر فروشی نباشید.

وی با بیان اینکه به نظر من اینجا هنر فروشی صورت گرفت، گفت:
در این هنر فروشی تا توانستند به مردم دروغ گفتند و تا توانستند به خواننده کشوری ما دروغ گفتند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قوچان در ادامه با تاکید بر ابلاغ به کنسرت گذار در تاریخ 31 تیرماه مبنی بر وجود  8 ایراد اساسی در سالن ورزشی کارگران قوچان و لزوم رفع این موانع برای اخذ مجوز، تصریح کرد:
دقیقا از روزی که این خواسته کتبا به عوامل برگزاری کنسرت اعلام شد، دنبال کارشان رفتند و به نوعی به تفکرات حکومتی بی‌احترامی کردند.از آن به بعد چند جلسه حضورا و شخصا با ریاست ارشاد داشتیم که تاکید کردیم  بحث امنیت آن مکان با حضور 2000 نفر جمعیت امکان پذیر نیست و موارد مشکل‌دار هم رفع نشده است و تاکید کردم با این مشکلات این برنامه حتما اجرا نخواهد شد.

آذری با بیان این نکته که در این واقعه مظلومیت دستگاه قضا مشاهده می‌شود، افزود:
این برنامه اگر اجرا می‌شد و خدای ناکرده حادثه‌ای مثل پلاسکو به وجود می‌آمد ما باید پاسخ می‌دادیم و در حال حاضر نیز که این برنامه در شان مردم اجرا نشد باز هم ما هدف قرار گرفتیم، اما واقعیت‌‎هایی است که در این بین مسئولان برگزار کننده صریح اعلام نکردند و تا آخرین لحظه مردم را اذیت کردند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قوچان با اشاره به تایید کارشناسان مبنی بر مخاطره آمیز بودن سالن برای برگزاری برنامه، اظهار کرد:
این سالن بسیار قدیمی بود و کیفیت سالن صرفا برای استفاده ورزشی بود و به‌دلیل اینکه تنها یک خروجی داشت، حتی برای آن سکوی تماشاچی پیش بینی نشده بود و اگر در آن سالن اتفاقی مانند نزاع رخ می‌داد، هیچ راه خروجی وجود نداشت.

وی با اشاره به موافقت برای برگزاری اجراهای سنتی از دیدگاه جرم‌شناسی به عنوان یکی از راه‌های جایگزین تفریحات ناسالم، تاکید کرد:
تفریحات این‎چنین اگر به عنوان تفریحات ثابت باشد نه تنها مفید است بلکه درآمدزایی هم ایجاد می‎کند اما بعضی به دنبال این هستند با کسب درآمد موقت رفتارهای عوام گرایانه انجام دهند.
 
آذری با تاکید بر فرهنگ غنی و سبقه درخشان قوچان در حوزه موسیقی عنوان کرد:
محل پیش بینی شده در شان استاد ناظری نبود و نمی‌توانستیم بدون تضمین امنیت آن را مدیریت کنیم. ما هیچ اجازه‌ای برای اجرا و هیچ دستوری هم بر عدم اجرا صادر نکردیم. تنها گفتیم مدیریت کنید و به تعویق بندازید تا در شأن استاد برگزار شود.به نظر من برگزارکنندگان اجرا در پی این موضوع بودند که بی احتیاطی و بی مسئولیتی خود را با حساسیت‌های به وجود آمده در کنسرت‌های سال‌های اخیر که با حاشیه همراه بوده یکی و از این حساسیت به نفع خود استفاده کنند، در صورتی که این کنسرت به جز نفع عمومی چیزی در نظر گرفته نشد.

وی با بیان این جمله که برخی از مسئولین به مردم هم دروغ گفتند و این خیانت را باید پاسخ دهند که چرا دستورات و نگرانی‎های دادستانی را نگفتند و در روز جمعه پنهانی مکان را تجهیز کرده بودند، افزود:
معاون فرماندار اعلام کرده که مجوز گرفته است. یکی از کسانی که با مردم رو راست نبود همین شخص بود؛ چرا مجوز کتبی را نشان نداد؟ اگر مجوزی دارند کتبی ارائه دهند.
مسئولین شهرستان در حوزه امنیت و شورای فرهنگ عمومی از اجرای آن برنامه در سالن منطقه یعقوب آباد ابراز نگرانی کردند و ما گفتیم می‌خواهیم از فرهنگ و قانون تبعیت کنیم تا مردم ساعاتی را تفریحات سالم داشته باشند و  بدون دغدغه خارج شوند. دست اندرکاران کنسرت نه تنها به مردم بلکه به استاد هم خیانت کردند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قوچان در ادامه با بیان این جمله که بارها و صادقانه گفتیم که موافق اجرا هستیم اما مکان مناسبی را در نظر بگیرید و این حداقل مطالبه است، عنوان کرد:
سالنی که همه سرویس های بهداشتی خراب است و تنها یک سرویس بهداشتی برای 2000 نفر دارد؛ سالنی که تنها گنجایش چیدن 800 صندلی داشت ولی تصمیم داشتند به صورت فشرده 2000 صندلی در سالن قرار دهند. این سالن با یک خروجی و آتش زا بودن آن با وجود فرش در سالن و تنها دو هواکش کوچک برای دو هزار نفر جمعیت برای اجرا مناسب نبود. آیا حاضریم به هر قیمتی موسیقی گوش دهیم؟ من معتقدم افرادی که شرایط را نگفتند نه تنها به مردم که به استاد هم خیانت کردند.

وی با بیان اینکه اولین پیشنهاد به برگزارکنندگان این برنامه سالن تشریفات بود، افزود:
به عنوان مثال کنسرت آقای همایون شجریان سال گذشته در همین سالن و بدون هیچ مشکلی برگزار شد اما متأسفانه آنان نتوانستند از درآمدی که کسب کرده بودند صرف‌نظر کنند، چرا که اجرا در آن سالن هم هزینه بیشتری در پی داشت و هم افرادی کمتری می‌توانستند در سالن حضور پیدا کنند.

آذری در پایان از جمع آوری مستندات و پیگیری قضایی افرادی که اقدام به فک پلمب کردند خبر داد.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir