اقدام بی سابقه تلویزیون برای نشان دادن نوازندگان زن !
تلویزیون ایران در اقدامی عجیب نوازندگان زن را در ارکستر ملی نشان داد.

تلویزیون بالاخره ساز زدن خانم‌ها را نشان داد

 نشان‌ دادن ساز، خانم‌ها کنار آقایان در حال ساز زدن و خانم‌هایی که کنار آقایان در گروه کر هم‌خوانی می‌کنند، تصاویری است که صدا و سیما از نشان ‌دادن آن‌ها به ‌شدت خودداری می‌کند. این بار اما چون تبلیغ کنسرت، مربوط به خود صدا و سیما بوده است، دیدن این‌ گونه تصاویر ایرادی ندارد؟

در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر امسال، گروه‌های مختلف موسیقی از ارکستر سمفونیک تهران تا گروه‌های کوچک‌تری از ایران و خارج از کشور اجرای خود را روی صحنه بردند.

یکی از اجراهایی که باعث ایجاد حاشیه شد، کنسرت ارکستر صدا و سیما به رهبری سهراب کاشف بود. چند روز قبل از اجرا، کسانی که در حال دیدن شبکه خبر بودند، با صحنه غریبی مواجه شدند. گوینده خبر گفت: «ارکستر سمفونیک رسانه ملی در سی ‌و سومین جشنواره موسیقی فجر، ترانه «ای ایران» را اجرا خواهد کرد» ولی نکته، تصاویری بود که همراه با صدای گوینده پخش می‌شد؛ خانم‌ها کنار آقایان ساز می‌زدند و گروه کر، متشکل از خانم‌ها و آقایان  همراه با هم، سرود «ای ایران» را می‌خواندند.

نشان دادن نوازندگان زن  ارکستر ملی در تلویزیون ایران

نشان دادن نوازندگان زن  ارکستر ملی در تلویزیون ایران

نشان‌ دادن ساز، نشان ‌دادن خانم‌ها کنار آقایان در حال ساز زدن و خانم‌هایی که کنار آقایان در گروه کر هم‌خوانی می‌کنند، تصاویری است که سال‌هاست رسانه ملی از نشان ‌دادن آن‌ها به ‌شدت خودداری کرده. حالا چه اتفاقی افتاده است که ما می‌توانیم این تصاویر را ببینیم؟ آیا چون تبلیغ کنسرت، مربوط به خود صدا و سیما بوده، دیدن این‌ گونه تصاویر ایرادی ندارد؟ یا شاید فضا برای نشان‌ دادن عمق تخصص نوازندگان و آهنگ‌سازان ایرانی، به‌خصوص در زمینه موسیقی کلاسیک بازتر شده است؟

امید آن است که گشایش‌ها در این زمینه بیشتر شود تا فعالان این عرصه از موسیقی در جایگاه واقعی خود نمایش داده شوند.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه شرق/entekhab.ir