ده الهه بی چون و چرای اپرا در قرن بیستم + تصاویر
 در موسیقی کلاسیک، خوانندگان برجسته و صاحب سبک اپرا را "الهه" می‌نامند. با ده نفر از سولیست‌هایی که شنوندگان را با نغمه‌خوانی و حنجره جادویی به اوج آسمان برده‌اند، آشنا شوید.

 از موتسارت کابایه تا دیانا دامرائو

مونتسرات کابایه: قناری قرن

مونتسرات کابایه ستاره بی چون‌وچرای اپرا در دوران کنونی است. تکنیک آوازخوانی او و شیوه‌‌‌ای که در اجرای سخت‌ترین قطعات آوازی به کار می‌گیرد، شگفت‌آور است. کابایه اسپانیایی و متولد کاتالونیاست.

مونتسرات کابایه

مونتسرات کابایه

او در ۸۵ سالگی و با وجود شایعاتی که درباره سلامتی‌اش بر سر زبان‌هاست، هنوز روی صحنه می‌رود و مثل یک قناری چهچه می‌زند.

ماریا کالاس: پایان‌ناپذیر

ماریا کالاس (۱۹۷۷-۱۹۲۳) برجسته‌ترین صدای سوپرانو در دنیای موسیقی کلاسیک شناخته می‌شود. هنوز و با گذشت سال‌ها، پاره‌ای اجراهای او از جمله اپرای توسکا اثر پوچینی بی‌رقیب مانده‌اند.

ماریا کالاس

ماریا کالاس

صدای او که قدرت اجرای سه اوکتاو در محدوده سوپرانو را داشت، آمیزه‌ای از حزن، شور، عشق و احساس بود. به این صدا Assoluta لقب داده بودند؛ از ریشه لاتین به معنای "مطلق" و "بی‌انتها".

جون ساترلند: بی‌نظیر

جون ساترلند (۲۰۱۰-۱۹۲۶) خواننده استرالیایی به سبک "بل کانتو" (Belcanto) آواز می‌خواند. سبکی در شیرین‌‌خوانی و تحریر‌ها و پرش‌های ظریف که از اواخر قرن شانزدهم منسوخ شده بود. او پیشگام احیای بل‌کانتو در اپرا در قرن بیستم شناخته می‌شود.

جون ساترلند

جون ساترلند

اجرای "فلوت سحرآمیز" اثر موتسارت با صدای ساترلند بی‌نظیر است. به او لقب "استوپندا" (Stupenda) داده‌ بودند که در زبان لاتین یعنی فوق‌العاده و بی‌‌همتا.

برگیت نیلسون : اوج درام

به دشواری می‌توان برای برگیت نیلسون (۲۰۰۵-۱۹۱۹)، خواننده سوپرانوی سوئدی، رقیبی در اجرای پیچیده‌ترین آثار پوچینی، واگنر یا ریشارد اشتراوس پیدا کرد. صدای او از نظر طنین و شفافیت، آمیزه‌ای دراماتیک از احساس غم و شادی بود.

برگیت نیلسون

برگیت نیلسون

صفحه‌هایی که نیلسون از اپراهایی چون"رینگ" واگنر یا "الکترا"‌ی اشتراوس پر کرده، نقطه عطفی در هنر اجرا و ارائه موسیقی کلاسیک به شمار می‌روند.

گریس بامبری: ونوس سیاه

گریس بامبری از برجسته‌ترین هنرمندان رنگین‌پوست اپرا در قرن بیستم به شمار می‌رود. زنگ (تمبر) صدای او تکرارنشدنی است و هیجانی ناب را در شنونده برمی‌انگیزد.

گریس بامبری

گریس بامبری

او در ۱۹۳۷ در سنت لوییس در ایالت میسوری به دنیا آمده است و خوانندگی‌اش در اپرای "تان‌هویزر" واگنر، لقب ونوس سیاه را برای او به ارمغان آورد.

کریستا لودویک: همه‌‌فن حریف

کریستا لودویک متولد ۱۹۲۸ در برلین، با صدای متزوسوپرانو، احساساتی از تغزل تا درام را به شنونده منتقل می‌کند. صدایی که می‌تواند در یک اجرای واحد، حاوی شوری عاشقانه تا شهوانی باشد.

کریستا لودویک

کریستا لودویک

این تصویر صحنه‌ای از اپرای "کوزی فان توته" اثر موتسارت درشهر سالزبورگ را نشان می‌دهد. اپرای کوزی فان توته (زنان این گونه‌اند) آمیزه‌ای است از کمدی و تراژدی.

ادیتا گروبرووا: بلبل اسلواکی

ادیتا گروبرووا از نگاه بسیاری از منتقدان هنر موسیقی، ملکه رنگ‌آمیزی صدا شناخته می‌شود. زیر و بم صدا و طنین و پیچش حنجره گروبوروا، او را در جایگاه یکی از کیفی‌ترین تک‌خوان‌های اپرا می‌نشاند.

ادیتا گروبرووا

ادیتا گروبرووا

به صدای او لقب "مروارید غلتان" نیز داده‌اند. گروبرووا متولد ۲۳ دسامبر ۱۹۴۶ در براتیسلاوا است.

باربارا بونی: درخشنده و غزل‌‌گونه

درخشنده و غزل‌‌گونه: این نخستین وصفی است که با شنیدن صدای باربارا بونی، خواننده سوپرانوی آمریکایی به ذهن می‌رسد.

باربارا بونی

باربارا بونی

باربارا بونی متولد ۱۹۵۶هم اینک در سالزبورگ زندگی می‌کند و به تدریس در کنسرواتوار موتسارت در این شهر مشغول است.

آنا نتربکو: باورنکردنی

آنا نتربکو، ستاره جهانی سبک "بل کانتو" در سال ۱۹۷۱ در کراسنودار در روسیه به دنیا آمده و در فهرست خوانندگانی قرار دارد که صدا، پیچ و غلت و تکنیک‌ آوازی‌اش تکرارنشدنی است.

آنا نتربکو

آنا نتربکو

آنا نتربکو به تناوب در وین و نیویورک زندگی می‌کند.

دیانا دامرائو: آسمانی

رنگ‌آمیزی صدای دیانا دامرائو، شنوندگان و منتقدان هنری را منقلب و مجذوب می‌کند.

دیانا دامرائو

دیانا دامرائو

این ستاره آلمانی که در سال ۱۹۷۱ در گونسبورگ به دنیا آمده، بیش از هر چیز برای اجرای اپراهای موتسارت و اشتراوس شهرت دارد. او نیز در سبک بل‌کانتو می‌خواند و لقب "الهه آسمان‌ها" را یدک می‌کشد.


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ/به نقل از دویچه وله