از شوخی اهورا ایمان با مسائل زیادی رمانتیک ترانه ها تا انتقادات تند سیامک عباسی از مجید صالحی در فینال هزار صدا
فینال بخش پاپ هزارصدا با تقدیم برنامه به استاد چشم‌آذر و پخش صدای ایشان روی ترانه «مولا علی» برگزار شد.

محمدرضا رامزی برترین خواننده سال در مسابقه هزار صدا شد!


عصر پنج‌شنبه بیستم اردی‌بهشت، فینال بخش پاپ برنامه هزارصدا با داوری سیامک عباسی، اهورا ایمان و رضا تاجبخش در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. پیش از این اعلام شده بود که بابک زرین هم یکی از داوران این برنامه است اما با عدم حضور ایشان، برنامه با یک ساعت تاخیر در ساعت هفده آغاز شد. آنچه که بیشتر از هر چیزی به چشم می‌آمد، تغییرات عمده در دکوراسیون برنامه بود و مثل فینال بخش سنتی، دراین برنامه هم گروه حرفه‌ای فیلمبرداری تلویزیونی برای ضبط کامل برنامه حضور داشتند.

در روزهایی که مصادف با چهاردهمین سالگرد درگذشت زنده‌یاد حسین منزوی بود، برنامه با خواندن شعری از این شاعر بلندآوازه  توسط مجری برنامه آغاز شد و سپس تیتراژ برنامه پخش شد که روی صدای زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر ساخته شده بود و در آن، استاد با سوز دلنشین صدایش و با همه وجود نوای «مولاعلی» را سر داده بود. این آهنگ که روی شعری از روزبه بمانی‌ست،  پیش از این با تنظیم علیرضا افکاری و با صدای حمیدرضا گلشن منتشر شده بود و این اولین بار بود که با صدای استاد ناصر چشم‌آذر منتشر می‌شد.

برگزیدگان فینال مسابقه هزار صدا

برگزیدگان فینال مسابقه هزار صدا

شش خواننده (دو تن از بندرعباس و خوزستان، دو تن از قاِئم‌شهر و دو تن از تهران) در دور مقدماتی برگزیده شده و به فینال راه پیدا کرده بودند که با عدم حضور خواننده بندرعباسی، پنج شرکت‌کننده بخش فینال بااین ترتیب به اجرای زنده قطعات خود پرداختند:

آریاوش: با ترانه‌ای از اردلان زال و آهنگسازی و تنظیم فرید مهاجرپور
میلاد اسدی: با ترانه‌ای از بیتا طایی و آهنگسازی میلاد اسدی و تنظیم ایمان تیموریان
علیرضا خراسانی: با ترانه‌ای از مجید صالحی و ملودی مرتضی لطفی و تنظیم فرید مهاجرپور
محمدرضا رامزی: با ترانه‌ای از علیرضا حسین‌پور و تنظیم محسن مالمیر و میکس و مستر محمد افضل
همایون ابراهیمی: با ترانه‌ای از مرصاد فولادی و آهنگسازی و تنظیم سعید رضایی


میان برنامه‌ها:

-اولین اجرای بخش جنبی این برنامه اجرای بهمن عصار از مشهد بود. عصار که یکی از برندگان سال‌های گذشته برنامه هزارصدا بود، ترانه‌ای را خواند که پکیج آن را از برنامه هزارصدا هدیه گرفته و آهنگسازی و تنظیم آن را مازیار عطاریان روی ترانه‌ای از دكتر علیرضا بندری انجام داده است.

- در دومین میان برنامه، علیرضا ظریف آهنگی از خود را با ترانه اجتماعی  «اسب مرده» از آرین داودی، گیتار اكوستیك خود و گیتار الكتریك بهنام شكراللهی اجرا کرد. این کار مورد استقبال قرار گرفت و عباسی گفت این سبک موسیقی، سبک موسیقی مورد علاقه من است و کاش موسیقی‌هایی از این دست فراگیر شوند.

-اجرای ارکستر تک‌نفره مهدی عطاریان که به صورت همزمان پنج ساز را نواخت یکی دیگر از میان برنامه‌های هزارصدای فینال بود.
فعالیت حرفه‌ای عطاریان از سن ۱۷ سالگی با نوازندگی در آلبوم‌های متعدد موسیقی از قبیل آلبوم "جزیره من" با خوانندگی و آهنگسازی مازیار عطاریان و حضور موسیقیدان‌های برجسته‌ای چون فؤاد حجازی، بهروز صفاریان، کاوه یغمایی و پدرام کشتکار و  شروع شد. وی مبدع "ارکستر تک‌نفره" یا  solo orchestra  در ایران است و پیش از این کنسرت‌هایی  در خانه هنرمندان ایران(تالار بتهون) و قزوین و شهرهای دیگر را داشته است. عطاریان عضو فدراسیون بین المللی موسیقیدانان جهان، و خانه موسیقی ایران است و نزد اساتیدی چون مصطفی کمال پورتراب،محسن الهامیان،فریدون ناصری و ... آموزش دیده است.

اجرای او مورد استقبال حضار قرار گرفت.

- اجرای علی بنیادی و علیرضا رستگار پایان بخش برنامه هزارصدا قبل ازاعلام نتایج بود. آنها با پیانو و صدای علی بنیادی و گیتار علیرضا رستگار یک قطعه را اجرا کردند و سپس رستگار قطعه دیگری را اجرا کرد که مورد توجه حضار قرار گرفت.

در پایان برنامه با اعلام نظرات داوران محمدرضا رامزی به عنوان نفر اول فینال برگزیده شد. رامزی خواننده و آهنگسازی از خطه جنوب است که خود را از روی دکل‌های نفتی خلیج همیشه فارس به این برنامه رسانده بود. او نوازنده هشت ساز موسیقی است و کتاب‌هایی را در زمینه موسیقی نگاشته است و از آن جمله کتابی درباره نی‌انبان است. وی همچنین در سال‌های فعالیت موسیقایی خود با خوانندگان زیادی از جمله زنده‌یاد ناصر عبداللهی و مهدی یراحی  به عنوان نوازنده سازهای مختلف همکاری داشته است.

همچنین آریاوش به عنوان نفر دوم برنامه هزارصدا انتخاب شد.

پس از اعلام نتایج این برنامه توسط سیامک عباسی، آرش نصیری از اهورا ایمان درخواست کرد که قطعه ای را برا صورت بداهه اجرا کند و ایمان، با دعوت علیرضا ظرف به روی صحنه و برای نوازندگی گیتار، قطعه شنیدنی و با احساس «گله دارم» که پیش از این با ترانه و آهنگی از خودش منتشر شده است، را اجرا کرد.

حواشی جذاب و جنجالی برنامه!


-یکی از مهم‌ترین اتفاقات این برنامه، عذرخواهی رضا تاجبخش و عدم حضور او تا پایان برنامه بود. از آنجایی که او این روزها درگیر تمرینات کنسرت ارکستر بزرگ عاشقانه‌های پاپ است، مطابق با برنامه باید راس یک ساعت برنامه را ترک می کرد. این اتفاق به خاطر تاخیر در شروع برنامه به وجود آمد. تاجبخش  در سه اجرای بخش مسابقه حضور داشت و با تفویض رای خود به داوران دیگر در دو اجرای باقی‌مانده، صحنه را ترک کرد.

-یکی از حواشی جذاب این برنامه بحث‌های کارشناسی دقیق سیامک عباسی و اهورا ایمان درباره ترانه‌های شرکت‌کنندگان بود. این دو که از کارشناسان تحصیل کرده این زمینه‌اند، بسیار دقیق و موشکافانه ترانه‌ها را بررسی کردند به طوری که در پایان برنامه، بسیاری از تماشاگران یکی از بخش‌های جذاب این برنامه را همین بحث‌ها می دانستند.

-استاد تورج شعبانخانی که قرار بود به یاد دوست دیرینش استاد ناصر چشم‌آذر بنوازد و بخواند، به علت کسالت و تالم ناشی از این اتفاق از حضور در این برنامه عذرخواهی کرد.

_آرش نصیری مدیر، مجری و تهیه‌کننده هزارصدا عنوان کرد برای دور جدید هزارصدا برنامه‌ی متفاوت‌تری را ارائه خواهیم داد و به زودی شکل جدید برگزاری برنامه هزارصدا را به اطلاع همگان خواهد رساند.وی همچنین اعلام کرد که به زودی برنامه هزارصدای شهرستان‌ها راه‌اندازی خواهد شد و در مرحله اول، این برنامه هر ماه در یکی از شهرستان‌ها برگزار خواهد شد و فینال سال بعد، مسابقه‌ای بین برگزیدگان استان‌های مختلف است.

 عمده انتقادات به اجرای علیرضا خراسانی, مربوط به ترانه ای بود که وی برای اجرا انتخاب نموده بود. این ترانه توسط مجید صالحی, دوست مشترک اهورا ایمان و سیامک عباسی سروده شده بود، ولی با نقد جالب و شنیدنی دو داور رو به رو شد. از جمله آن ها می توان به یکی از نقدهای عباسی اشاره کرد که می گفت: می شود در پایان برخی از قسمت های ترانه, عبارت نه پس توقع داشتی اتفاق دیگری بیفتد را اضافه کرد!!!

این نقد و بررسی آنقدر زیاد شد که در آخرین این بخش اهورا ایمان به شوخی خطاب به علیرضا خراسانی گفت:
چندین دقیقه محاکمه شدی به خاطر ترانه ای که فردی دیگر سروده بود، اما تو آن را انتخاب کردی.

_ در این برنامه سیامک عباسی تمامی ترانه ها را نقد کرد و البته به خوانندگان پیشنهاد کرد که قریحه خودشان را در جهت ترانه سرایی و ملودی سازی تقویت کنند. عباسی گفت امروزه قضاوت در زمینه خوانندگی, تنها بر تکنیک خوانندگی و صدای خواننده متمرکز نیست, بلکه شامل آهنگسازی, تنظیم, انتخاب ترانه و در مجموع پیکیج کامل ترانه می شود.

_ اهورا ایمان هنگام نقد یکی از ترانه ها نقدی هم به کلیت وضعیت ترانه داشت. او ضمن سخیف دانستن بساری از ترانه ای این روزها گفت بعضی ها اصلا نگاه نمی کنند که به هر حال اینجا خانواده نشسته و نباید از هر ترکیبی برای بیان استعاری عشق استفاده کرد. یکی از مثال هایی که ایمان درباره ترانه کم ارزش عنوان کرد ترانه «هربار این درو، محکم نبند نرو...» بود که با دست زدن تماشاگران همراه شد.


نویسندگان: سپیده ثابتی و پگاه ماسوری


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ