باب دیلن، ستاره ای ایستاده در ورای زمان
این یادداشت دربردارنده مختصری از بیوگرافی و شاخص ترین آثار باب دیلن, برنده حایزه نوبل ادبیات است

باب دیلن، ستاره ای که در موسیقی درخشید و برنده نوبل ادبیات شد

باب دیلن، ترانه‌سرا و خواننده پرآوازه امریکایی بیست و چهارم ماه می‌1941 در مینه‌سوتا به دنیا آمد. سال‌ های جنگ دوم جهانی و روزگار پس از آن یعنی سال‌ های جنگ سرد و فشار‌ها و لطمات ناشی از آن روزگار بر شکل‌ گیری شخصیتش اثر می‌ گذارد. او در خانواده‌ ای معمولی با انتظار‌هایی عادی از زندگی بالید. بی‌شک کسی از اعضای خانواده باب دیلن تصورش را هم نمی‌کرد که دیلن نوجوان عاشق موسیقی و صدا، بعدتر، چنین افتخار‌های بزرگی را برای خانواده، هم‌نسل‌ها و تاریخ موسیقی امریکا رقم بزند؛ اما این اتفاق افتاد. باب دیلن، از شنیدن موسیقی راه به خواندن و نواختن پیدا ‌کرد.

بیشتر بدانید : اسرار زندگی باب دیلن Bob Dylan، نابغه ادبیات و موسیقی + عکس

باب دیلن
باب دیلن 

در سال‌های پایانی دهه‌ پنجاه میلادی، خوانندگی را به طور جدی شروع می‌کند و هر روز علاقه و عشقش به موسیقی بیشتر می‌شود و بر شمار مخاطب‌هایش افزوده می‌شود. اوایل دهه شصت میلادی قرن بیستم به شهرت چشمگیری می‌رسد، او صدای نسل معترض می‌شود با ترانه‌هایی متفاوت و خلاق.

از ظرفیت‌های ادبیات فولکلور و عامیانه انگلیسی معاصر بهره می‌گیرد و با توده وسیع از هم‌نسل و مخاطب‌های جوان‌ترش ارتباط برقرار می‌کند. او به سفارش مخاطب‌ها و زمانه‌اش بی‌اعتنا نیست و صدای آنها می‌شود و بازتاب این دغدغه‌مندی به مسائل اجتماعی و سیاسی را می‌توان در آلبوم «The Times They Are a-Changin» به وضوح دید. آلبومی که از زمان خودش فراتر رفت و ورای زمان ایستاد و به‌عنوان نشان و نماد در ذهن مخاطب‌های باب دیلن جای گرفت؛ نشان روز‌هایی که جوان‌های امریکایی مانند بسیاری دیگر از جوان‌ها در اروپا دنبال بسط و گسترش آزادی‌های مدنی و اجتماعی و مبارزه با بی‌عدالتی بودند.

باب دیلن، افتخار‌ها و جایزه‌های متعددی را در سال‌های فعالیتش کسب کرد، اما هیچ‌ کس انتظار نداشت او برنده نوبل ادبیات هم بشود، اما این اتفاق افتاد.

جایزه‌ای که خودش هم باورش نمی‌شد، برنده آن شده است. با اعلام برگزیده شدن این هنرمند موسیقی و ترانه‌سرا در جایزه نوبل ادبیات، از اورهان پاموک تا ماریا بارگاس یوسا صدای اعتراض‌شان بلند شد و گفتند چرا نوبل ادبیات را به یک خواننده داده‌اید؟!

بیشتر بدانید : چرا باب دیلن برنده جایزه نوبل ادبیات شد؟

باب دیلن 2
باب دیلن 

اما غافل از اینکه ترانه‌ها و سروده‌های باب دیلن نه تنها آثاری خلاق و درخشان هستند بلکه می‌توان آنها را در شمار ادبیات آورد و آکادمی نوبل با همین استدلال نوبل ادبیات را به او اهدا کرد.

باب دیلن از معدود ترانه‌ سرا‌هایی‌ است که ترانه‌ هایش بار‌ها مورد کند و کاو و موضوع پژوهش‌ های ادبی قرار گرفته است.
در ایران هم بسیاری از مخاطب‌های ادبیات و فعالان ادبی از این انتخاب ناراضی بودند. معدود چهره‌های ادبی و هنری در میان ایرانی‌ها از این انتخاب خوشحال شدند و هورا کشیدند و یکی از آنها زنده یاد مدیا کاشیگر بود.

این مترجم و شاعر فقید ایرانی از ترانه‌های باب دیلن به‌ عنوان آثار ادبی خلاق یاد کرده و در یکی از گفت‌وگو‌ها می‌گفت: «مسأله‌ای که شاید باعث می‌شود اعطای جایزه ادبیات به باب دیلن عجیب بنماید این است که شهرت جهانی او نه بیش‌تر که اصولاً به‌ عنوان خواننده است و کم‌ تر کسی می‌داند همه‌ ترانه‌ هایش را خودش سروده است. ترانه‌‌ هایی تحسین برانگیز و تأثیرگذار با تخیل غریب

با این رخداد و برگزیده شدن در نوبل ادبیات، از باب دیلن ترانه سرا و شاعر دفاع شد، تا وزن ادبی این صدای معترض همسنگ خوانندگی‌‌ اش شود، حتی اگر کسانی وجه ادبی شخصیت و فعالیت‌ هایش را حاشا کنند، او برگزیده مهم‌ترین جایزه ادبی جهان است.

بیشتر بدانید : اتهام آزار جنسی به باب دیلن! + جزئیات بیشتر

بیشتر بدانید : گفت‌وگو با جون بائز خواننده فولك و نامزد سابق باب دیلن

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه ایران