کنسرت کلایدرمن در ایران: از عشق به ایران تا حملات تخریبی
بعد از دو روزنامه کیهان و جمهوری اسلامی, صدا و سیمای ایران نیز ریچارد کلایدرمن, پیانیست شهیر فرانسوی را حامی اسرائیل نامید و به کنسرت او در تهران اعتراضی شدید کرد.

کنسرت ریچارد کلایدرمن در تهران و هزاران حاشیه سازی ...

ریچارد کلایدرمن, پیانیست پرآوازه فرانسوی که به منظور اجرای چند کنسرت به ایران سفر کرده, جمعه یکم تیر (22 ژوئن) با همکاری وزارت امور خارجه, وزارت ارشاد و دفتر موسیقی نخستین کنسرت خود را در سالن وزارت کشور به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرگزاری آلمان, کلایدرمن در بدو ورود خود به ایران گفت:

همیشه و در هر شرایطی تنها برای عشق و صلح جهانی موسیقی ساخته و نواخته ام و احساس افتخار می کنم که در ایرانم و برای اولین بار برای ایرانی های مهمان دوست می توانم بنوازم.

او همانطور که پیش تر وعده سورپرایز داده بود در اجرای خود در روز جمعه سرود ایران را به اجرا درآورد.

خبر آن لاین می نویسد, کلایدرمن پیش از این درباره نواختن آهنگ سرود ای ایران گفته بود:

می دانم که مردمی ترین سرود ایرانی ها, همین ای ایران است. اولین بار که به آن گوش دادم, حس عجیبی وجودم را فرا گرفت. همان زمان تصمیم گرفتم, ضمن تنظیم دوباره آن برای ساز پیانو, خود را بیش از پیش به حافظه شنیداری مردم ایران و خاطرات آن ها نزدیک کنم.

ارکستر بزرگ و خصوصی ایستگاه به سرپرستی مهدی نوروزی در این کنسرت در کنار کلایدرمن ساز میزند.

حمله کیهان, جمهوری اسلامی و صدا و سیما به کلایدرمن

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در گزارشی ریچارد کلایدرمن را نوازنده حامی اسرائیل نامیده و می گوید:

برای اسرائیل در تلاویو و ای ایران در تهران

صدا و سیما با اشاره به قطعه "پنجاه سال برای اسرائیل" کلایدرمن در سال 20004 و اجراهای متعدد او در تل آویو و اورشلیم (بیت المقدس) می گوید:

او سوابق متعددی برای اجرا به نفع رژیم اسرائیل داشته است.

دو روزنامه کیهان و جمهوری اسلامی نیز با اتهام هایی مشابه به حضور او در ایران تاخته اند. کیهان با اشاره به برخی از اجراهای او در اسرائیل از نهادهای امنیتی خواست, با عواملی که موجب برگزاری کنسرت او شده اند, برخورد کنند. کیهان نوشت که در سال 91 نیز رسانه ها از برپایی کنسرت کلایدرمن در تهران خبر داده بودند ولی پس از اعتراض رسانه ها, این برنامه لغو شد.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز ریچارد کلایدرمن را حامی اسرائیل نامید و نوشت:

هنوز نحوه توزیع و تقسیم درآمدهای میلیونی این برنامه و دلال آن مشخص نیست.

روی خوش دولت روحانی به موسیقی

خبرگزاری آلمان در ادامه به دولت حسن روحانی اشاره کرده و نوشته است, با وجود سخت گیری های عدیده روحانیون حاکم در ایران در مورد موسیقی دولت روحانی سعی کرده تحمل بیشتری در این زمینه نشان دهد. به همین دلیل جوانان ایرانی توانسته اند در سال گذشته برای اولین بار بعد از تقریبا چهل سال شاهد برپایی کنسرت یک گروه موسیقی پاپ غربی در کشور خود باشند. برای نمونه می توان به موفقیت گروه شیلر در ایران اشاره کرد. تقریبا تمامی بلیط های کنسرت گروه موسیقی شیلر هامبورگ آلمان به هنگام اجرای برنامه در ایران فروخته شد.


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ