من بعد از 13 سال که از فضای تئاتر دور بودم با نمایش «باغ دلگشا» به کارگردانی پری صابری به این عرصه بازگشتم.
مهدی تقی نیا بازیگر تئاتر و تلویزیون با اشاره به ایفای دو نقش پدر سعدی و شمس تبریزی در نمایش «باغ دلگشا» عنوان کرد پری صابری کارگردان این اثر نمایشی در روایتی که از شرایط و اتفاقات زندگی سعدی شیرازی ارائه داده نگاهی جهانی و امروزی را دنبال کرده است.
 
به گزارش سینماخبر، مهدی تقی نیا بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درباره بازگشتش به عرصه تئاتر با نمایش «باغ دلگشا» گفت: من بعد از 13 سال که از فضای تئاتر دور بودم با نمایش «باغ دلگشا» به کارگردانی پری صابری به این عرصه بازگشتم. در این نمایش من در دو نقش پدر سعدی و شمس تبریزی ایفای نقش می کنم که البته هر نقش ویژگی ها و جزئیات اجرایی متفاوتی دارد.

وی افزود: یکی از دلایلی که باعث شد این دو نقش را در این اثر نمایشی بپذیرم این بود که من شیفته ادبیات کشورم هستم و عاشقانه عرفان را دوست دارم. نگاه پری صابری نیز در «باغ دلگشا» نگاهی بین المللی است. دوران زندگی سعدی چه برای خودش و چه کشور ایران بسیار دشوار بوده چون در این دوران با حمله مغول ها و بلاهایی که بر سر مردم کشور آوردند، روبرو هستیم. اما در این زمان شاهد پایمردی رجل ادبی و فرهنگی ایران در مقابل ساختار ناهماهنگ به وجود آمده نیز هستیم.

بازیگر سریال «کیف انگلیسی» درباره نگاهی که کارگردان به وقایع روی داده در زمان سعدی داشته است، گفت: پری صابری با دیدگاهی امروزی اتفاقات گذشته و امروز را با هم پیوند زده و با تیزبینی رفتارها و واکنشهای سعدی را برابر می کند با جهش هایی که در زمانهایی دیگر در دنیا رخ داده است. این نگاه درست و جهانی کارگردان نتیجه سالها تجربه و مطالعه وی است.

تقی نیا درباره تلاش گروه نمایشی برای عملی کردن ایده های اجرایی در نمایش عنوان کرد: زمانی است که شما به عنوان نویسنده و کارگردان تفکر و ایده پردازی درستی دارید اما این ایده ها وقتی به مرحله اجرایی می رسند به دلیل کمبود امکانات و مناسب نبودن شرایط شکل دیگری پیدا می کنند. در اجرای «باغ دلگشا» همه ما تلاش کردیم با وجود محدودیتی که در امکانات داشتیم نمایشی جذاب و صیقل داده را روی صحنه ببریم.

بازیگر سریال «یک مشت پر عقاب» درباره سختی های ایفای دو نقش همزمان توضیح داد: ایفای دو نقش متفاوت که ویژگی هایی کاملا جدا از هم دارند بسیار دشوار است اما به دلیل آشنایی که از گذشته با ادبیات و عرفان داشتم ناخودآگاه حضورم در هر دو نقش متفاوت شده است تا جایی که بدون آگاهی حتی تُن صدایم نیز در هنگام ایفای هر نقش تغییر می کند.

وی یادآور شد: هرچه از اجرای نمایش «باغ دلگشا» می گذرد این اثر نمایشی قوام بیشتری می یابد. بنابراین معتقدم که نباید اجرای ژنرال نمایش را به اجرای عکاسان و خبرنگاران اختصاص می دادند چون در اجرای اول هنوز بازیگران و امکانات صحنه ای با هم هماهنگ نشده بودند و نمایش از لحاظ بصری چیزی که مد نظر کارگردان و گروه بود، از کار درنیامده بود. بنابراین من از هنرمندان و اهالی رسانه دعوت می کنم اگر هم در اجراهای اول کار را دیده اند باز هم به دیدن نمایش ما بیایند چون بعد از 10 - 12 اجرا نمایش شکل اصلی خود را پیدا کرده است.

این بازیگر تئاتر در پایان صحبتهایش درباره علل کم کاری اش بیان کرد: آخرین باری که روی صحنه تئاتر بودم به 13 سال قبل باز می گردد که در اجرای جشنواره نمایش «سووشون» منیژه محامدی حضور داشتم. بعد از این بیشتر در تلویزیون و سینما فعال بودم. اما از رسانه ها دلگیرم که کمتر سراغم را گرفتند و دلایل کم کاری ام را در تئاتر و تلویزیون جویا نشدند. متاسفانه در سالهای اخیر فضا و شرایط کاری و پیشنهادات مناسب برای حضور در آثار مختلف وجود ندارد و این امر یکی از دلایل کم کاری ام است.

 نمایش «باغ دلگشا» نوشته و کارگردانی پری صابری اجرای خود را از 9 مرداد ماه در تالار وحدت آغاز کرده و تا 31 مرداد ماه میزبان علاقمندان به تئاتر خواهد بود. علیرضا شجاع نوری، مهدی تقی‌نیا، محمد احدی، علیرضا ناصحی، فروغ قجابگلی، الهام یگانی، نازنین بابایی، پژمان کاشفی، علی لیاقی، امین آذری، فرشته نوید، حمید رضا خلیلی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

«باغ دلگشا» برگرفته از زندگی، احوالات و شعر و شاعری سعدی به روایت پری صابری است.






گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: mehrnews.com

مطالب پیشنهادی
داستان عجیب باغبانی که در 40سالگی ناگهان مشهور شد
هنرمندی که 7 سال عمرش را صرف یک تابلو کرد!! + عکس
«بن افلك» در صحنه فیلم «بتمن» آسیب دید
مثل موریانه شهر را می‌جوند!
تابلوهایی که بدون قلم مو و تنها با کمک جاذبه خلق شده اند!! + عکس