جشنواره تئاتر خیابانی تکم
تئاتر خیابانی، تئاتر بی‌واسطه با تماشاگران است که در برخورد مستقیم با مردم و مخاطبان آنچه را که مردم نمی‌توانند به زبان‌های دیگر بیابند را به آنها منتقل می‌کند.
 مشاور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: نخستین جشنواره استانی تئاتر خیابانی «تکم» با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی اردبیل مهر ماه امسال برگزار می‌شود.
 
محمد باقر نباتی‌مقدم پیش از ظهر امروز در جلسه هماهنگی برگزاری این جشنواره در اردبیل
اظهار کرد: تئاتر خیابانی، تئاتر بی‌واسطه با تماشاگران است که در برخورد مستقیم با مردم و مخاطبان آنچه را که مردم نمی‌توانند به زبان‌های دیگر بیابند را به آنها منتقل می‌کند.

وی گفت: همین بی‌واسطه بودن تئاتر خیابانی است که موجب می‌شود تماشاگران بازخوردهای مثبت این‌گونه نمایشی را در زندگی خود حس کنند.

مشاور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل تصریح کرد: نمایش خیابانی، تاثیرات اجتماعی، تربیتی، درمانی، آموزشی، درمانی و تفریحی متعددی دارد که در سال‌های گذشته موجب شده است اندیشمندان و محققان در جوانب متعدد آن بررسی‌های علمی و هنری داشته باشند.

نباتی‌مقدم ادامه داد: در دنیای توسعه یافته امروز این‌گونه نمایشی از اهمیت دو چندانی برخوردار شده چراکه توسعه پر شتاب و لگام‌گسیخته فناوری، زندگی طبیعی و متعادل بشری را دچار اختلال کرده و تئاتر خیابانی با شیوه‌های نوین توانسته است در ازدحام ماشین و ربات و تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و مجازی، روح انسانی و عاطفه بشری را در گوشه‌های خلوت و شلوغ شهر زنده نگاه دارد و پیام زندگی و طراوت را با اشکال نمایشی در جان و روح مخاطبان به ارمغان بگذارد.

وی گفت: این شیوه هنرمندانه، در بحث فرهنگ شهروندی و ارتقای آداب شهرنشینی تاثیر فزاینده دارد و در شهرهایی که روز به روز گسترش و توسعه می‌یابند نیاز به این گونه نمایشی بیشتر احساس می‌شود.

این پیشکسوت عرصه تئاتر بیان کرد: سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اردبیل با درک اهمیت هنرهای نمایشی در تاثیرگذاری مثبت بر شهروندان و ضرورت توجه به ارائه الگوهای مناسب زندگی شهری و در راستای ارتقای فرهنگ شهرنشینی و اعتلای هویت شهری، با همکاری گروه تئاتر «عنوان» اقدام به برگزاری نخستین دوره جشنواره استانی تئاتر خیابانی با عنوان «تکم» کرده است.

نباتی‌مقدم افزود: این جشنواره از تمامی هنرمندان پرتلاش و فعالان عرصه هنرهای نمایشی استان دعوت می‌کند با حضور فعال در این رویداد هنری نقش هنرمندانه خود را در ارتقای شاخص‌های زندگی شهری انجام دهند.

وی اهداف برگزاری این جشنواره را ارتقای فرهنگ شهروندی و ارتقای آداب شهرنشینی، اعتلای همیاری اجتماعی و مشارکت محلی، تعمیق وفاق و انسجام اجتماعی، ترویج فرهنگ اصیل ایران اسلامی، حفظ حقوق کودکان و نوجوانان در زندگی شهری، تحکیم بنیان‌های خانواده، ترویج فرهنگ صلح و دوستی بین شهروندان اعلام کرد.

مشاور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با اشاره به موضوعات این جشنواره گفت: این جشنواره در موضوعات شهروند و فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی، شهروند، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، شهروند، رفاه اجتماعی و توسعه اقتصادی، شهروند و آسیب‌های اجتماعی، شهروند و توسعه فرهنگ شهرنشینی، شهروند و عوارض محلی، شهروند و مدیریت زباله و پسماند، شهروند و مشارکت در مدیریت شهری، شهروند و حراست از فضای سبز، شهروند و حفظ اموال شهری، شهروند و زیباسازی شهر، شهروند و فرهنگ ترافیک، شهروند و احترام به سالمندان، شهروند و حفظ حقوق معلولان برگزار می‌شود.

نباتی‌مقدم موضوع ویژه این جشنواره را شهروند و فرهنگ ایثار، پایداری و شهادت بیان کرد و افزود: این جشنواره در بخش‌های تئاتر خیابانی شامل آزاد، گروه کودک و نوجوان، آیینی و سنتی است که در بخش پژوهش نیز سعی می‌شود ضرورت تحقق و پژوهش در این حوزه مورد توجه قرار گرفته و از مقالات و پژوهش‌های برتر تجلیل شود.

 وی در پایان سخنان خود گفت: اهالی مطبوعات و رسانه‌های مکتوب و مجازی می‌توانند آثار تولیدی خود را در زمینه تئاتر خیابانی و جشنواره تکم با توجه به اهداف جشنواره به دبیرخانه ارسال کنند. 
 
 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com

مطالب پیشنهادی: 
 فرزاد حسنی به عیادت او رفت
تصاویری از فیلم پر سر و صدای این روزها"دخترگمشده"
پروانگی در پیلۀ زنانگی
نقدی به مشاجره این دو کارگردان بزرگ
یکی از آرزوهای آزاده نامداری