انتخاب عنوان "آه شهلا..." برای یکی از نمایشهای روی صحنه این شائبه را ایجاد کرده که آیا این نمایش تصویرسازی زندگی شهلا جاهد است؟
فرزاد امینی کارگردان جوان نمایش "آه شهلا..." درباره مضمون وتم نمایش گفت: نمایش روایتگر زندگی روزمره و بسیار عادی یک خانواده کارگر در تهران است و تم نمایش درباره اضمحلال و سقوط جسم و روان دو شهروند عادی کلانشهر تهران است که زندگی و دغدغه‌هایشان به شدت سرکوب‌ شده است.

پیجیدگی انتخاب نام نمایش
امینی ادامه داد: متن این نمایش را خودم نوشته ام و انتخاب نام نمایش براساس دیالوگی است که یکی از شخصیت های نمایش بیان می کند و پیچیدگی در باره انتخاب نام نمایش وجود ندارد.

این کارگردان درباره رویکردش در نمایش درخصوص بیان مسائل اجتماعی عنوان کرد: تلاش کردم نظراتم را در درام نمایش بیان کنم. شخصیت اصلی نمایش در داستان تگناها و فشارهایی را در برخوردهای اجتماعیش تحمل می کند و در نهایت این فشارها باعث خودکشی زنش "شهلا" می شود.

قصد ارجاع به شهلا جاهد را نداشتم
امینی درباره این پرسش که آیا از انتخاب نام "شهلا" برای شخصیت اصلی زن نمایش، قصد ارجاع به زندگی شهلا جاهد(همسر موقت ناصر محمدخانی) و پرونده جنجالیش داشته است بیان کرد: نه، قصد ارجاع به شخصیتهای حقیقی را نداشتم و در پروسه ای که زن خودکشی می کند شوهرش تبدیل به قاتل می شود؛ نام تمام شخصیت های زن نمایش "شهلا" است و نام تمام مردان نمایش "داوود" است.

شخصیتها مرتب به هم دروغ می گویند
این کارگردان در باره رویکردش به استفاده از طبقه متوسط جامعه در ساختار نمایش گفت: در این نمایش شخصیتها در حال تحقیر کردن یکدیگر هستند و ضمن سرکوب کردن یکدیگر مدام به هم دروغ می گویند زیرا برای بقا تن به چنین رویه ای می دهند و در ضمن تلاش می کنند در یک آنارشی اخلاقی به امنیتی حداقلی دست پیدا کنند.

در نمایشم نگاه طبقاتی وجود ندارد
وی خاطرنشان ساخت: همه "شهلا"ها و همه "داوود"ها تا لحظه حذف و نابودی یکدیگر پیش می روند و در این پروسه برای خودشان محدویت قائل نمی شوند بنابراین در نمایشم نگاه طبقاتی وجود ندارد و نگاه جانبدارانه ای نسبت به طبقه خاصی انجام نمی دهم و از ارائه نگاه دهه پنجاهی در خصوص مسائل دوری کردم وبه طورمثال ازنگاهی که فیلمساز مطرحی مثل مسعود کیمیایی در فیلم "گوزنها" ارائه می کند دوری کرده ام.

عوامل نمایش
در نمایش "آه شهلا..." بازیگرانی نظیر مهدی ابراهیم‌زاده، مهدی دوستی، ساناز پوردشتی، مونا سهراب‌حقیقت، مرضیه شاطرطوسی و فرزاد امینی حضور دارند و سایر عوامل این نمایش عبارتند از مهدی امینی(آهنگساز)، شیما صنعتی(تار)، پویان جوان(ملودیکا)، میلاد قریشی(کوبه‌ای)، مهدی امینی(تار و رباب)، نوشین آتشگاهی(طراح لباس)، فرزاد امینی(طراح صحنه)، سروش حائری(دستیارکارگردان)، هومن نجفی(عکس)، مهدی وحیدروش(مدیرصحنه و اجرا)، شقایق شاهین‌فرد(منشی صحنه)، فرزاد امینی(تهیه‌کننده).



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : mizanonline.ir

مطالب پیشنهادی :
واکنش برادر مرتضی پاشایی به جوابیه رضارشیدپور
پدر گلشیفته فرهانی کارگردان شد
متفاوت ترین فیلم نیکی کریمی با حضور محمدرضا فروتن
مریلا زارعی و مصطفی زمانی در نشست خبری"ماهی سیاه کوچولو"
کشف جنازه 7000ساله !!