این نمایش که فضایی متفاوت دارد از تکنیک سایه بهره می‌برد.
«هدیه جشن سالگرد» به نویسندگی افشین هاشمی و کارگردانی امیر سفیری از هفته آینده در سالن انتظامی به صحنه خواهد رفت. این نمایش که فضایی متفاوت دارد از تکنیک سایه بهره می‌برد.
 امیر سفیری درباره این نمایش گفت: «11 سال پیش این نمایشنامه را  روشنک روشن در سالن چهارسو به صحنه برده بود. من آن زمان این نمایش را دیدم و بسیار دوست داشتم. چندی پیش با افشین هاشمی، نویسنده این نمایشنامه، صحبت می‌کردم و قرار شد باری دیگر این نمایشنامه را من کار کنم.»

این کارگردان درباره موضوع نمایش توضیح داد: «داستان درباره شخصی است که در شب سالگرد ازداوجش با واگویه‌ها و مونولوگ‌هایی که می‌گوید، ما را در جریان داستان‌های مختلف و گذشته قرار می‌دهد.»

او ادامه داد: «در صحبت‌هایی که با عوامل کار کردیم، دوست داشتیم فضای نمایش، کاملاً متفاوت با اجرای قبلی باشد؛ هم در طراحی صحنه‌ها و هم در نوع بازی‌. بازی‌های نمایش ما، کاملاً درونی هستند. دیالوگ‌های این نمایشنامه طوری نوشته شده‌اند که حتی با خواندن‌شان، آدم به وجد می‌آید و جنس بازی بیرونی را تشویق می‌کنند، اما ما در این نمایش، این بیرونی بودن را به درون شخصیت‌ برگرداندیم و با بازی‌‌ کاملاً درونی رو‌به‌رو هستیم.»

امیر سفیری با اشاره به تکنیک سایه که در نمایش استفاده می‌شود، گفت: «ما در این دو نمایش دو کابوس ساز داریم که در واقع طراحی سایه نمایش را انجام دادند. ما با این فضاسازی و ترکیب سایه، صحنه و صدا، خواستیم ذهن مشوش شخصیت‌ها را بیشتر نشان دهیم.»

او اضافه کرد: «متن نمایش، کاملاً رئال است، با این حال فضای اجرای ما، اکسپرسیونیستی و سورئالیستی است. با این وجود، کاملاً در اجرای این نمایش به متن وابسته بودیم.»
امیر سفیری درباره طراحی صدای نمایش «هدیه جشن سالگرد» توضیح داد: «در این نمایش سعی کردیم با صدا، فضاسازی انجام دهیم و طراحی صدا کردیم. صداهایی مانند صدای ریل یا صدای آب را به صورت زنده در سالن اجرا خواهیم کرد.»

این کارگردان به طراحی حرکات موزون هم اشاره کرد که در قسمتی از نمایش استفاده می‌شود: «در قسمتی از نمایش، شخصیت اصلی ما شروع به صحبت درباره کنسرت شوپن می‌کند و همراه موسیقی‌هایی که با الهام از شوپن ساخته شده، می‌رقصد. در طراحی این حرکات سعی کردیم رویکردی کاملاً مدرن داشته باشیم.»

او با اشاره به تصویرسازی قوی نمایشنامه اضافه کرد: «دکور ما در این نمایش، مینی‌مال و ساده است، زیرا خود نمایشنامه، تصویرسازی را قوی‌ می‌کند. سعی کردیم فضایی متفاوت را در این نمایش ایجاد کنیم، البته ما در حال آزمون و خطا هستیم.»

نمایش «هدیه جشن سالگرد» به نویسندگی افشین هاشمی و کارگردانی امیر سفیری از 5 تا 23 اسفند ساعت 17:30 در سالن انتظامی خانه هنرمندان به صحنه می‌رود. مهرداد مصطفوی تنها بازیگر این نمایش است.



گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : banifilm.ir

مطالب پیشنهادی :
همسر و خواهرزاده جعفر پناهی در جشنواره برلین2015
توقیف خلق الساعه یک برنامه پرمخاطب!!
بازیگر زندانی تازه آزادشده میخواهد به تلویزیون بیاید
مهدی یراحی به نشانه اعتراض با ماسک روی صحنه رفت!
انصراف محمدعلی کشاورز از بازی در فیلم ناصرحجازی!