سیما تیرانداز: نمایش من نگاهی فراجنسی دارد!!
سیما تیرانداز در نشست رسانه‌ای نمایش «تقدیربازان» اظهار کرد که در «تقدیربازان» نگاهی فراجنسیتی را مدنظر قرار داده است.

نشست خبری نمایش «تقدیر بازان» روز یکشنبه ششم اردیبهشت ماه با حضور سیما تیرانداز کارگردان نمایش، هاله مشتاقی‌نیا نویسنده، یمین آتشی، فرناز رهنما، نورا هاشمی، بهاره مشیری و روزبه حصاری بازیگران نمایش برگزار شد.

مشتاقی‌نیا نویسنده اثر درباره داستان «تقدیر بازان» توضیح داد: این متن برشی از زندگی شش شخصیت در مقاطع مختلف زمانی است که من ابتدا آن را در سال ۸۸ نوشتم و سپس چندین بار بازنویسی شد. این کار بهترین تجربه من از گذشته تا امروز در خصوص بازنویسی یک نمایشنامه برای اجرا بوده است.

علاقه به نقد اجتماعی

تیرانداز با اشاره به متن این نمایش و موضوع آن، بیان کرد: من همیشه علاقه خاصی به نقد اجتماعی داشته‌ام و کارهایم از این دست بوده است. این نمایش را به دلیل اینکه نویسنده در طول تمرین با گروه همراه شده بود و در کنار ما قرار داشت، بسیار دوست داشتم.

وی ادامه داد: روایت این نمایش به شکل اپیزودیک است و ما مقاطع مختلفی از زمان را در آن نشان می‌دهیم و هیچ قصدی هم بر پند دادن به مخاطب نداریم. این نمایش به پیچیدگی‌های روابط انسانی توجه دارد و فکر می‌کنم دغدغه امروز ما همین پیچیدگی‌هاست که من همیشه به آن توجه داشته‌ام.

کارگردان نمایش «تقدیر بازان» با بیان اینکه هر یک از مخاطبان در طول زندگی خود تجربیاتی داشته است که می‌تواند با شخصیت‌های نمایش مشترک باشد، گفت: تنهایی که امروزه برای انسان‌ها اتفاق افتاده است، به دلیل پیچیدگی‌های زندگی ماست و لازم است که ما به نوعی شناخت از خود برسیم. تلاش ما این است که تماشاگران بتوانند خود را در این شخصیت‌ها ببینند. در این نمایش جمله‌ای بیان می‌شود که می‌گوید «تصمیم‌های غلط خود را پای تقدیر نگذارید». من به این جمله اعتقاد بسیاری دارم و فکر می‌کنم بسیاری از عبارت‌هایی که در نمایش گفته می‌شود، به زندگی همه ما نزدیک است.



نشست خبری نمایش "تقدیربازان"

نشست خبری نمایش "تقدیربازان"
کارگردانی این نمایش بسیار سخت بود

تیرانداز در بخش دیگری از سخنان خود به کارگردانی این نمایش اشاره کرد و درباره چگونگی آن، یادآور شد: کارگردانی این نمایش بسیار سخت بود. تمام بازیگران به مدت ۷۰ دقیقه روی صحنه حضور دارند. آنها در سکوت، در فوکوس نور و ... در حال بازی هستند و این به دلیل جنس زندگی در این نمایش است که باید جریان داشته باشد. این کار برای من خیلی سخت بود و خودم هم نمی‌دانم چگونه به این شیوه از اجرا رسیده‌ام.

تیرانداز اضافه کرد: زمانی که بازیگران نمایشنامه را می‌خواندند، سؤالشان درباره شیوه اجرایی این نمایش بود. من البته جزو کارگردانانی هستم که همیشه حسی برخورد کرده‌ام و ادعای خاصی هم ندارم. در بازی هم همیشه حسی بوده‌ام و هیچ‌گاه نخواسته‌ام که نقش‌های عجیب و غریب بسازم. در این اثر هم به نظرم خود نمایش نشان داد که چگونه باید کارگردانی شود.

کارگردان نمایش «مرد مقابل» درباره اهمیت انسان‌ها در نمایش «تقدیر بازان»، عنوان کرد: در این نمایش انسان‌ها حرف اول را می‌زنند و بیشترین اهمیت را در نمایش دارند. مکان در نمایش ما چندان مهم نیست. با این حال طراحی صحنه ما درست و به جا انتخاب شده است؛ آزاردهنده نیست و جزو بطن نمایش است.

وی با بیان اینکه آکساسوار در این نمایش مینی‌مالیستی است، گفت: ارتباط بین اشیا با آدم‌ها اهمیت زیادی دارد، چون در این نمایش شخصیت‌ها سعی دارند با یکدیگر سخن بگویند اما نمی‌توانند و هر کدام فکر می‌کنند که دیگری مقصر است.

نگاه ما در نمایش فرا جنسیتی بود

تیرانداز به سبک رئال کار اشاره کرد و یادآور شد: هدایت بازیگر در این نمایش به گونه‌ای نبود که من بخواهم نکته‌ای را به آنها القا کنم، بلکه من از خود بازیگر می‌گیرم و به خودش انتقال می‌دهم. درواقع زندگی بازیگران روی صحنه بسیار مهم‌تر از کارگردانی و میزانسن من است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در این نمایش سه بازیگر زن و سه بازیگر مرد داریم، اما نگاه ما در نمایش فرا جنسیتی بود و هر کدام از شخصیت‌ها می‌توانند نماینده‌ای از یک قشر، خصلت و یا تیپ باشند.

در ادامه این نشست نورا هاشمی درباره نقش خود و همچنین همکاری با سیما تیرانداز به عنوان کارگردان، بیان کرد: من می‌دانستم که سیما تیرانداز بازیگر فوق‌العاده‌ای است اما نمی‌توانستم که او بازیگردان فوق‌العاده‌ای است. بنابراین در این نمایش خود را به او سپردم و مخالف این گفته بعضی از بازیگران هستم که می‌گویند کارگردان دست آنها را باز گذاشته است. اتفاقا من برعکس سعی می‌کردم که به تمام گفته‌های خانم تیرانداز توجه داشته باشم و حتی از میمیک صورت او الگوبرداری کنم.

 

فرناز رهنما نیز درباره نقش خود عنوان کرد: برای من همیشه یک سؤال مطرح بوده است و آن اینکه چگونه گفته می‌شود بازیگری در نقش خود غرق شده است. این نمایش همه تصورات من را به هم ریخت و من بعد از جشنواره تئاتر فجر که نمایش اولین بار آنجا اجرا شد، تا مدتی درگیر نقش بودم.

انتخاب حسی نام نمایش «تقدیر بازان»

مشتاقی‌نیا در ادامه درباره انتخاب نام «تقدیر بازان» برای نمایش توضیح داد: یکی از مراحل دشوار نوشتن نمایشنامه، انتخاب عنوان است که انتخاب نام این اثر برای من بسیار حسی بود. در جایی از نمایش شخصیت‌ها من را با خود بردند و فکر می‌کنم بحث تقدیر در این نمایش که در آن شش شخصیت در هم تنیده شده بودند، بسیار پررنگ بود.

وی در پایان سخنانش عنوان کرد: از متن این نمایشنامه بسیار راضی هستم و خوشحالم که تاکنون هرگز کار سفارشی قبول نکرده‌ام. در نوشتن هم هیچ‌گاه به خطوط قرمز فکر نمی‌کنم و خوشحالم که در این کار در یک پرداخت اجرایی بسیار خوب، بازیگران و کارگردان با یکدیگر همسو شدند.

تیرانداز در این نشست درباره فضای تئاتری کشور و همچنین نمایش خود، بیان کرد: فکر می‌کنم فضا به گونه‌ای شده است که گروه‌های نمایشی تا حدی به مسائل مالی و گیشه فکر می‌کنند که البته این مساله به نظر من هیچ اشکالی ندارد و فکر می‌کنم اتفاقا یک جامعه سالم باید برای همه ذائقه‌ها، نمایش‌های مناسبی داشته باشد. اما فکر می‌کنم جای نمایش‌هایی از قبیل کار ما در جامعه خالی است. به طور مثال من بسیار خوشحال می‌شوم که می‌بینم شخصی مثل افسانه ماهیان نمایشی مثل «هم‌هوایی» را کار می‌کند؛ نمایش‌هایی که تلاش دارند با شیوه‌ای درست تماشاگر را به سالن بکشانند.

وی در پایان گفت: من در نمایش «تقدیر بازان» با تمام شخصیت‌های خود گریه کردم، خندیدم و زندگی کردم. البته شاید این شبهه پیش بیاید که من خود را در این نمایش دیده‌ام، اما فکر می‌کنم هر مخاطبی می‌تواند با نمایش ما ارتباط برقرار کند. بنابراین این اثر را بسیار دوست دارم.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir