خاطرات هما روستا از همسرش "حمید سمندریان"
هما روستا در سومین سالروز نبودن حمید سمندریان، کیک تولد این هنرمند را در آموزشگاه هنری «سمندریان» برید و خطاب به هنرجویان جوان این آموزشگاه گفت: خوشحالم بین شما هستم، چون شما امید تئاتر و حمید سمندریان هستید.

جشن تولد صمیمانه‌ای برای حمید سمندریان همزمان با زادروز این هنرمند، 9 اردیبهشت‌ماه، در آموزشگاه سمندریان برگزار شد. در این برنامه هما روستا از طرف آکادمی سمندریان اعلام کرد که این آکادمی در کنار دیگر هنرمندان از حرکت «سین هشتم» برای پشتیبانی از مردم بی‌خانمان حمایت می‌کند.

در آغاز برنامه، هما روستا با بیان این‌که سمندریان به جوانان اعتقاد و ایمان بسیار داشت و برای یادآوری خاطره‌ای از همکاری همسرش با احمد ساعتچیان (بازیگر تئاتر که از شاگردان سمندریان بوده است) گفت: هنگامی که حمید، احمد ساعتچیان را برای بازی در نمایش «بازی استریندبرگ» انتخاب کرد،‌ این موضوع برایم بسیار عجیب بود، چون احمد آن زمان بسیار جوان بود، اما من ایمان و اعتقاد سمندریان را به جوانان با چشمان خود دیدم. به همین دلیل من هم سعی می‌کنم مانند او به جوانان ایمان داشته باشم.

همسر حمید سمندریان اضافه کرد: خوشحالم که بین شما جوان‌ها هستم، چون شما امید تئاتر و سمندریان هستید.

او خطاب به هنرجویان آموزشگاه سمندریان افزود: خوب کار کنید و اجازه دهید ما از عشق، شیفتگی و هیجان شما یاد بگیریم، چراکه این احساسات در ما فرسوده شده است.

سپس احمد ساعتچیان، بازیگر تئاتر و یکی از شاگردان حمید سمندریان که حالا خود در آموزشگاه او تدریس می‌کند‌، در سخنانی گفت: بازی کردن، از درس دادن بسیار ساده‌تر است.

او با بیان این‌که صحبت کردن درباره سمندریان بسیار برایش دشوار است‌، بیان کرد: بهترین چیزی که درباره استاد می‌توانم بگویم نصیحتی است که ایشان به من داشت و گفت اگر می‌خواهی کارت را در تئاتر ادامه دهی باید مثل افسانه‌های قدیمی، کفش آهنی بپوشی و از دیار دشواری‌ها بگذری و پوست کرگدن داشته باشی. حالا من بعد از چند سال، عمق سخن او را می‌فهمم.


در ادامه این مراسم، محمودرضا رحیمی، دیگر هنرمند تئاتر و از شاگردان سمندریان با بیان خاطراتی از راه‌اندازی آموزشگاه سمندریان در اوایل دهه 70 گفت: برای استاد امر آموزش بسیار مهم بود. او هرگز موازی‌کاری با دانشگاه را دوست نداشت و تلاش کرد یک مدرسه کاملا تئاتری بسازد.

این هنرمند تئاتر که خود در آموزشگاه سمندریان تدریس می‌کند‌، افزود: خوشحالم که تا حد امکان توانسته‌ایم همان راه و روش استاد را در آموزشگاه ادامه دهیم تا خوشنامی و کار حرفه‌ای آموزشگاه باقی بماند.

در پایان برنامه، هما روستا در حالی که متأثر شده بود‌، کیک تولد همسرش را در سومین سال نبودن او برید.

هنرمندانی مانند حمید لبخنده‌، حمید پورآذری‌، علی‌اصغر دشتی‌ در کنار جمعی از هنرجویان آموزشگاه سمندریان در این جشن تولد دوستانه حضور داشتند.

هما روستا در این مراسم همچنین درباره پیوستن به حرکت «سین هشتم» همزمان با سالروز تولد سمندریان گفت: از طرف آکادمی سمندریان و شخص خودم حتما در این برنامه شرکت می‌کنیم. امیدوارم هدیه‌ای پیدا کنم که شایسته این حرکت خوب هنرمندان باشد.

او این اقدام را که از سوی هنرمندان پایه‌ریزی شده است‌، انسانی توصیف کرد و افزود: آفرین به هنرمندان که این حرکت را شکل دادند، زیرا یکی از درد‌های اجتماعی ما این است که عده‌ای از مردم کشور بی‌خانمان هستند و این موضوع بخصوص درباره‌ی زنان بسیار غم‌انگیز است. در زمستان و تابستان وقتی به این فاجعه فکر می‌کنیم قلب همه ما به درد می‌آید.



گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir