جواد یحیوی پیرمرد 60 ساله می شود!
 جواد یحیوی که در نمایش «ایرلند نباید جای بدی هم باشه» ایفا می کند،عنوان کرد اگر فردی قابلیت و پشتکار حضور در عرصه تئاتر را نداشته باشد مطمئنا از این چرخه حذف خواهد شد.

جواد یحیوی مجری و بازیگر تلویزیون، تئاتر و سینما در گفتگویی درباره ایفای نقش در نمایش «ایرلند نباید جای بدی هم باشه»  گفت: نمایش «ایرلند نباید جای بدی هم باشه» که اولین تجربه کارگردانی فواد خراباتی است به زودی اجرای خود را در فرهنگسرای ارسباران آغاز می کند. این نمایش برگردانی از نمایشنامه «چلاق آینیشمان» نوشته مارتین مک‎دونا با ترجمه زهره جواهری است که توسط خسرو نقیبی دراماتورژی شده است.

وی درباره چگونگی پیوستنش به این نمایش بیان کرد: مارتین مک دونا را از قبل می شناختم و تعدادی از آثارش را خوانده بودم اما این نمایشنامه را تا قبل از درگیر شدن در این پروژه نخوانده بودم. البته نمایشنامه با برداشتی از متن اصلی توسط خسرو نقیبی دراماتورژی و کوتاه شده است چون به دلیل محدودیت هایی که از لحاظ زمانی برای اجرا وجود دارد و وضعیت نامناسب صندلی ها، تهویه سالن ها و خدماتی که تالار به مخاطبان ارائه می دهند، مخاطب بیشتر از یک ساعت نمی تواند در سالن دوام بیاورد بنابراین اگر قرار بود متن اصلی کار شود نمایش بسیار طولانی می شد به همین جهت بخشی از صحنه و دیالوگ ها مختصرتر و یکی از پرسوناژها نیز حذف شد و نام نمایش از «چلاق آینیشمان» به «ایرلند نباید جای بدی هم باشه» تغییر یافت.

این مجری سابق برنامه های تلویزیونی درباره نقشی که در این نمایش بر عهده دارد، توضیح داد: در نمایش «ایرلند نباید جای بدی هم باشه» نقش پیرمردی ۶۰ ساله به نام جانی را بر عهده دارم که به شیوه دریوزگی زندگی می کند اما خودش معتقد است که با فروش اخبار مهم و دست اول روزگار می گذراند. او اخبار را پروپاگاند کرده و در ازای گفتن آنها از مردم طلب پول می کند. جان یک مادر پیر ۹۰ ساله دارد که مدام با او دعوا و مرافعه دارد. او شخصیت منفوری در نمایشنامه است اما در طول این سال ها رازی را در دل خود نگاه داشته که با فاش شدنش مهمترین اتفاق ممکن در داستان رخ می دهد.

وی درباره ایفای نقش یک پیرمرد در این نمایش بیان کرد: البته ایفای هر نقشی سختی های خاص خودش را دارد اما با تمرین های زیاد این سختی ها برایم به حسن تبدیل شده است. در این نمایش الهام شعبانی نیز نقش مادر ۹۰ ساله من را ایفا می کند و دو سه بازیگر دیگر هم نقش افراد مسن را بر عهده دارند.

یحیوی درباره انتخاب برخی بازیگران این نمایش برای فروش بیشتر در گیشه عنوان کرد: همه بازیگران این نمایش با علاقه و پشتکار بسیار برای آماده کردن خود تمرین می کنند و انرژی می گذارند. معتقدم هر فردی در تئاتر دوام نمی آورد و اگر در کارش موفق نباشد تئاتر او را پس می زند بنابراین اگر کسی در این حوزه ماندگار شده حتما توانسته خودش را با مختصات این حوزه هماهنگ کند اگرنه هیچ کارگردانی دوست ندارد از بازیگری که کارش را بلد نیست و مخاطب را پس می زند استفاده کند.

وی ادامه داد: باید به آدم ها فرصت دهیم و بگذاریم که تجربه کنند. خود من زمانی که وارد تئاتر شدم تنها چند تجربه آماتوری داشتم و تنها کلاس های آموزش بازیگری در سینما را گذرانده بودم اما به من فرصت تجربه اندوختن داده شد. البته هنوز هم باید خیلی چیزها یاد بگیرم اما خوشحالم که اجازه پیدا کردم در حوزه مورد علاقه ام کار کنم. من بسیار متاسفم که به همه هنرمندان تئاتر فرصت حضور در این عرصه داده نمی شود. باید این حق را به بقیه هم بدهیم که کار مورد علاقه شان را پیگیری کنند.

بازیگر نمایش «هر کس با تنهایی‌اش» در پایان درباره فضای نمایش توضیح داد: این نمایشنامه متن تلخ و تیره ای دارد. در حقیقت کنتراست سیاهی، تلخی و ناکامی با سرخوشی و عیشی که بین آدم های این نمایش جریان دارد، پیوند خورده و موقعیت های تعقل برانگیز و در عین حال خنده داری را ایجاد می کند. رویکرد کارگردان به متن نیز رویکردی فانتزی است. روابط در این نمایش سترون و ابتر است و گاهی همین تیرگی باعث خنده می شود.

در این نمایش بازیگران به ترتیب ورود به صحنه عبارتند از: تینو صالحی، سید جواد یحیوی، پژمان جمشیدى، فاطیما بهارمست، اندیشه فولادوند، بانى پال شومون، محمدرضا ایمانیان و الهام شعبانی.



گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : mehrnews.com