روایت لیلی رشیدی از کارگردان شدنش!
لیلی رشیدی : اجرای نمایش "اسم" برای من یک شروع است.همه بازیگرانش انتخاب‌های من بودند و دوست داشتم با تک تک‌شان همکاری داشته باشم.

لیلی رشیدی ، کارگردان نمایش "اسم"

لیلی رشیدی که از 25 خرداد ماه پیش‌فروش بلیت نمایش‌اش آغاز می‌شود،گفت: هنوز نمی‌دانم که فعالیت کارگردانی را ادامه می‌دهم یا نه!

این بازیگر که به‌زودی نمایش «اسم» را اجرا می‌کند‌ درباره اجرای این نمایش که اولین تئاتر حرفه‌ای اوست به گفت: پیش‌تر هم مونولوگ «عاشقیت در پاورقی» را اجرا کرده بودم که البته اجرای محدودی داشت اما این تجربه هرچند دومین تجربه کارگردانی من است، اولین تجربه جدی‌ترم هم به حساب می‌آید.

رشیدی در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از بازیگری به سمت کارگردانی آمده است؟ توضیح داد: ناخودآگاهی در بین همه ما هست که کارگردانی را ترجیح می‌دهیم. چون گاهی آدم دوست دارد کار مورد علاقه‌اش را با بازیگران مورد علاقه‌اش اجرا کند. بنابراین زمان کارگردانی سلیقه آدم بیشتر حاکم است و کارگردان بیشتر حق انتخاب دارد، در حالی که در بازیگری این اندازه حق انتخاب وجود ندارد و ممکن است کارهایی را انجام دهیم که خیلی نزدیک به سلیقه خودمان نباشد.

وی اضافه کرد: برای شروع کارگردانی دنبال متن خاصی نبودم تا اینکه این متن را خواندم و آن را بسیار دوست می‌داشتم و تصمیم گرفتم آن را اجرا کنم.

رشیدی درباره ادامه فعالیت کارگردانی‌اش تصریح کرد: هنوز نمی‌توانم در این باره نظر قطعی بدهم. چون اول باید نتیجه اولین کارم را بگیرم و بعد با بررسی بازخورد آن تصمیم بگیرم که این کار را ادامه بدهم یا نه! در هر صورت اجرای این نمایش برای من یک شروع است.

او که این نمایش را با بازی لیلا حاتمی ،‌ حسن معجونی‌ و داریوش موفق اجرا می‌کند درباره ترکیب بازیگران نمایش‌اش گفت: همه این دوستان انتخاب‌های من بودند و دوست داشتم با تک تک‌شان همکاری داشته باشم. همه آنها هم لطف کردند و به من اعتماد داشتد که در اولین نمایشم حضور پیدا کردند و از این همکاری بسیار خوشحالم.

پیش فروش نمایش «اسم» از امروز 25 خرداد ماه در سایت تماشاخانه ایرانشهر به نشانی اینترنتی www.gisheh.net آغاز می‌شود.

این نمایش قرار است از ابتدای تیرماه در تالار استاد ناظرزاده کرمانی در تماشاخانه‌ی ایرانشهر به صحنه برود و براساس نمایشنامه‌ای به همین نام نوشته ماتیو دولاپورت و الکساندر دولا پتولیر با ترجمه شهلا حائری به صحنه خواهد رفت.

انتخاب «اسم» برای کودکی که هنوز به دنیا نیامده باعث برملا شدن رازها و تسویه حسابهای شخصی خانوادگی می‌شود.

در این نمایش که در حال حاضر در مرحله تمرین است، لیلا حاتمی، حسن معجونی، داریوش موفق، سارا افشار و عباس جمالی ایفای نقش می‌کنند.

حسن معجونی طراحی صحنه و لباس ، پریسا گودرزی، غزاله رشیدی ، محمدرضا بزدوده گروه کارگردانی و محمدرضا حسین زاده مدیریت تولید آن را بر عهده دارند.

نمایش« اسم» کار مشترک ماتیو دولا پورت و الکساندر دولاپتولیر است که برای اولین بار در سال 2010 با کارگردانی برنارد مرات در تئاتر ادوارد هفتم پاریس به روی صحنه رفت و با استقبال‌ از طرف مخاطبان و منتقدان فرانسوی رو به رو شد و جوایزی را هم برای این اثر به همراه داشت.

این استقبال در حدی بود که در سال ۲۰۱۲فیلمی به کارگردانی الکساندر دولاپتولیر نیز براساس آن ساخته که مورد توجه منتقدان فرانسوی قرار گرفت. این نمایش‌نامه توسط نشر قطره به فارسی منتشر شده است.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir