دلایل لیلا حاتمی برای حضورش در یک تئاتر!
لیلا حاتمی گفت: حضور من در نمایش «اسم» یک اعلام عشق عمومی به لیلی رشیدی است.می‌خواستم در محیط لیلی قرار بگیرم و در دنیای او شریک شوم.

لیلا حاتمی که این روزها فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» را بر پرده سینماها دارد، به زودی در نمایشی با عنوان «اسم» به کارگردانی لیلی رشیدی بازی خواهد کرد تا حضور در تئاتر را نیز تجربه کند.

این بازیگر در نشستی که  سه‌شنبه - 26 خردادماه در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد، تنها دلیل حضور خود در نمایش «اسم» را همکاری با لیلی رشیدی عنوان کرد.

دلیل بازی حاتمی در تئاتر

او در این‌باره گفت: دلیل اصلی بازی من در این کار برای لیلی و به نام لیلی است و می‌خواستم در محیط لیلی قرار بگیرم و در دنیای او شریک شوم.

او ادامه داد: دوست داشتم بعد از اینکه سال‌ها بود همدیگر را ندیده بودیم، با هم معاشرت کنیم.

لیلا حاتمی  درباره حضورش در یک نمایش و بازی بر صحنه تئاتر گفت: هیچ‌وقت جزو آن دسته از بازیگرانی نبودم که خودم را دور از تئاتر ببینم و بگویم تئاتر هرگز! اصولا لفظ «هرگز» برای کاری را کمتر دارم یا شاید اصلا نداشته باشم، به همین دلیل این‌طور نبود که اصلا به بازی در تئاتر فکر نکرده باشم.

این بازیگر همچنین درباره اظهاراتی که نسبت به حضور چهره‌های سینمایی در تئاتر مطرح می‌شود با تأکید بر اینکه نمی‌دانم این حرف که تئاتر برای بازیگر سینما اعتبار می‌آورد از کجا آمده است؟ اظهار کرد: بدون اینکه بخواهم به گروهی خاص اهانت کنم، سلیقه خود را می‌گویم و آن هم این است که به نظرم سینما با فاصله خیلی زیادی جلوتر از تئاتر قرار دارد. این مسئله را هم بعد از شغلم درک نکردم و از پنج سالگی چنین نظری داشتم. حتی در این‌باره با لیلی خیلی بحث می‌کردیم، چون من دنیا را در کادر سیاه و روشن و نور کلوزاپ می‌بینم؛ به همین دلیل است که می‌خواستم با حضور در این نمایش در دنیای لیلی که تئاتر را بیشتر دوست دارد شریک شوم.

«لیلی رشیدی»، کارگردان این نمایش هم درباره اجرای نمایش «اسم» که دومین تجربه کارگردانی و البته به نوعی اولین کار حرفه‌ای او محسوب می‌شود، توضیح داد: نمایش «اسم» از پنج‌شنبه هفته آینده ساعت 11 شب به مدت 90 دقیقه اجرا می‌شود. اولین‌بار فیلم این کار را دیده بودم و وقتی متن آن را خواندم به نظرم رسید بامزه‌گی‌های دارد که برای اجرا خوب است.

وی ادامه داد: بنابراین به نظرم رسید این نمایش برای اجرا در تجربه دوم کارگردانی‌ام خیلی وحشتناک نیست ضمن اینکه بیشتر به هنرپیشه متکی است و خوشبختانه هنرپیشه‌هایی که دوست داشتم نیز در این کار حضور دارند.

رشیدی درباره متن نمایش و حال و هوای آن نیز اظهار کرد: «اسم» یک متن فرانسوی با حال و هوای فرانسه و روابط میان مردم آنجا را دارد با این حال نخواستیم این اثر کاملا ایرانیزه شود و امیدوارم تماشاچی ارتباط خوبی با آن برقرار کند.

او در پاسخ به اینکه آیا از ابتدا قصد داشته این نمایش را در تماشاخانه ایرانشهر اجرا کند، گفت: برای اجرا در تئاترشهر و سالن شمس موسسه اکو نیز درخواست داده بودم اما در ایرانشهر ابتدا آقای سرسنگی (مدیرعامل خانه هنرمندان ایران) گفت از آنجا که این اولین کار حرفه‌ای من به عنوان کارگردان است امکان اجرا فراهم نیست اما بعد از آن اجازه اجرا در دو نوبت در کنار نمایش آقای معجونی داده شد.

این بازیگر درباره پاسخ درخواستش از مجموعه تئاترشهر نیز افزود: تنها نامه‌ای دریافت کردم که در آن قید شده بود به دلیل بازسازی تئاترشهر امکان اجرا در آن مجموعه سخت است.

حسن معجونی که در نمایش «اسم» بازی خواهد کرد و همزمان با این کار نمایش خود با عنوان «ستوان آینیشمور» در سالن اجرای «اسم»، کارگردانی می‌کند با اشاره به اینکه طراحی صحنه هر دو نمایش را هم بر عهده دارد، بیان کرد: این دو نمایش هر دو در یک سالن اجرا می‌شوند و من در نمایش لیلی رشیدی علاوه بر طراحی، بازیگری هم می‌کنم. تقارن این دو کار با یکدیگر سخت است اما کلا اتفاق خوبی نیست.

او در این باره گفت: ای کاش اساسا در این سالن‌ها فقط یک اجرا انجام می‌شد، در حالی که تعداد سالن‌ها در تهران روز به روز بیشتر می‌شود و به نظرم با دو اجرایی شدن نمایش‌ها، تئاتر لطمه می‌خورد.

معجونی با بیان اینکه خودش در حال حاضر تجربه دو اجرایی رفتن را دارد، افزود: ای کاش این اتفاق برچیده شود و این یک مُد عجیب و غریبی بود که وقتی هنوز ایرانشهر ساخته نشده بود به راه افتاد که معتقدم آسیب عجیبی به تئاتر وارد خواهد کرد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره فضای نمایش و طراحی صحنه آن هم اظهار کرد: این دو نمایشی که کنار هم قرار گرفتند، دو فضای متفاوت ایرلندی، روستایی و فرانسوی دارند ولی به نظرم به لحاظ تماتیک بسیار شبیه هم هستند.

او همچنین با اشاره به اجرای هر دو نمایش «اسم» و «ستوان آینیشمور» در ماه رمضان بعد از افطار گفت: این اتفاق تجربه بدی نیست چون در سینماها نیز انجام می‌شود، ضمن اینکه ما در تهران زندگی شبانه نداریم و از 12 شب بسیاری از مکان‌های تفریحی هم بسته می‌شوند. بنابراین تنها زمانی (بعد از 12 شب) که مجاز است و همه می‌توانند بیرون باشند ماه رمضان است.

وی همچنین یادآور شد: در هر دو این نمایش‌ها صحنه‌های خوردن غذا وجود داشت به همین دلیل باید آن را بعد از افطار اجرا می‌کردیم.

معجونی همچنین در سخنانی از مرکز هنرهای نمایشی به دلیل نداشتن یک تقویم مشخص برای اجرای نمایش‌ها که روزهای تعطیلی در آن مشخص باشد و گروه‌ها دچار سرگردانی و آوارگی نشوند و پس از اعلام یک تعطیلی که پیش از آن هم مشخص بوده (همانند ایام سوگواری)مجبور به بازپس دادن بلیت‌های فروخته شده نباشند، انتقاد کرد.

در این نشست برخی دیگر از عوامل اجرای نمایش «اسم» از جمله داریوش موفق و سارا افشار و عباس جمالی هم حضور داشتند و محمدرضا حسین‌زاده به عنوان تهیه‌کننده «اسم» با اشاره به شرکت‌هایی که به عنوان اسپانسر از این نمایش حمایت کرده‌اند، گفت: جذب اسپانسر به ویژه زمانی که یک نمایش به صورت خصوصی اجرا می‌شود، اهمیت بسیاری دارد و این مسئله باید بررسی شود که چرا شرکت‌ها با وجود تماشاگر زیادی که تئاتر دارد آن‌طور که باید در این عرصه فعال نیستند.

نمایش «اسم» از 4 تیرماه افتتاح خواهد شد و فروش اینترنتی آن از عصر امروز 26 خرداد ماه آغاز می‌شود.

نمایش« اسم» کار مشترک ماتیو دولا پورت و الکساندر دولاپتولیر است که برای اولین بار در سال 2010 با کارگردانی برنارد مرات در تئاتر ادوارد هفتم پاریس به روی صحنه رفت و با استقبال‌ از طرف مخاطبان و منتقدان فرانسوی رو به رو شد و جوایزی را هم برای این اثر به همراه داشت.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir