یک بازیگر قدیمی با همسر و فرزندانش روی صحنه می رود!
در این نمایش همه اعضای خانواده جواد انصافی، این بازیگر قدیمی حضور دارند؛ همسرش طراحی صحنه و لباس کار را بر عهده دارد. پسرهایش با بازیگری و آهنگسازی در این نمایش همکاری خواهند کرد.

یک تئاتر خانوادگی

جواد انصافی نمایش طنز «چله زری و عمو چله جون» را با همراهی تمام اعضای خانواده‌اش برای شرکت در هفدهمین دوره جشنواره تئاتر آیینی سنتی آماده می‌کند.

این هنرمند پیشکسوت در گفت‌وگویی درباره موضوع این نمایش توضیح داد: این نمایش در حوزه آداب و رسوم سنتی ایرانی و مشخصا شب یلداست که طرح آن را براساس پژوهش‌های چهار ساله‌ای که در مورد این مراسم کهن ایرانی انجام داده‌ام، نوشته‌ام و تمام آیین‌های یلدایی را در آن مطرح کرده‌ام.

انصافی افزود: در این نمایش نگاه خاصی به آیین یلدا داشته‌ام، مطالبی را در پژوهش‌هایم پیدا کرده و در این نمایش آورده‌ام که بنا به اذعان پژوهشگران این حوزه تا به حال مطرح نشده بود، مطالبی مانند اینکه باید غذای سبک خورد، در حالی که ما این موضوع را از چهار هزار سال پیش در آیین شب یلدا داشته‌ایم و من این مطلب را در قالب طنز در این نمایش مطرح کرده‌ام البته علاوه بر این پیام‌های دیگری نیز در دل این نمایش نهفته است.

او درباره شخصیت‌های اصلی این نمایش نیز گفت: شخصیت‌های «چله‌ زری و عمو چله جون» هم برگرفته از آیین‌ها و رسوم ایرانی است و هر کدام یک سمبل بومی هستند و اشعار مختلفی هم برای آن‌ها وجود داشته که من آن‌ها را جمع‌آوری و روزآمد کرده‌ام.

جواد انصافی درباره شیوه اجرای این نمایش نیز توضیح داد: این نمایش در قالب طنز و همراه با رقص‌های فولکلور است. البته در اصل باید گفت نمایش فولکلور است که همراه با رقص اجرا می‌شود و فضای اصلی کار نیز فضای سیاه‌بازی است. در واقع نمایش دو قسمت است که یک قسمت آن تماما مربوط به آیین‌های سنتی و بخشی دیگر سیاه‌بازی است.

این هنرمند تئاتر و تلویزیون درباره گروه اجرای این نمایش نیز گفت: گروه‌مان همان گروه معروف به گروه انصافی است که سه نسل از بازیگران تئاتر در آن حضور دارند؛ یک نسل از آنان که نسل قدیمی گروه هستند، حدود چهل سال است با من همراه و همکار هستند. نکته جالب اینکه در این نمایش همه اعضای خانواده من حضور دارند؛ همسرم فروغ یزدانی علاوه بر بازی در نمایش، طراحی صحنه و لباس کار را نیز بر عهده دارد. پسرم محمدرضا انصافی نیز یکی از نقش‌ها را بر عهده دارد و پسر دیگرم امیرحسین انصافی نیز به همراه رامین عبداللهی آهنگسازی این کار را بر عهده دارند.

به گفته او؛ دیگر بازیگران گروه نیز عبارتند از: داوود منفرد، محمدرضا قربانی، حمید رئوف، رضا معراجی، ندا نوری، نوشین نامی و تینا نوروزی هستند.

وی با ارایه توضیحاتی درباره طراحی حرکات موزون این نمایش گفت: طراحی این بخش نیز بر عهده استاد حامد نظرآبادیان بوده است که مدت زیادی را صرف تطبیق رقص‌ها با فضای اجرا کرده است، به نحوی که علاوه بر قابل اجرا بودن فولکلور بودنش را نیز حفظ کند و ضمنا برای بیننده نیز قابل فهم باشد. در مجموع نمایشی موزون و شاد را شاهد خواهیم بود.

انصافی در پایان درباره روند تمرینات گروه توضیح داد: حدود یک ماه پس از آنکه متن اولیه تصویب شد در محل اداره تئاتر مکانی را از از ساعت 8 تا 12 برای انجام تمرینات به ما دادند که خوشبختانه شرایط خوبی نیز داشته است. البته با بعضی از اعضای قدیمی‌تر گروه از مدت‌ها قبل تمرین داشتیم. پس از انجام بازبینی نهایی نمایش و قطعی شدن حضور در جشنواره نیز تمرینات را تا شهریور ماه که آغاز جشنواره است، ادامه خواهیم داد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir