الهام پاوه نژاد: ترجیح می‎دهم با نان و ماست تئاتر بسازم!!
الهام پاوه‌نژاد می‌گوید: ترجیح می‏‌دهم که با نان و ماست تئاتر بسازم تا در کارهای ضعیف تصویر حضور داشته باشم. این برایم ارجحیت دارد و ارزشش بیشتر است.

بازی در تئاتر برایم ارجحیت دارد

الهام پاوه‌نژاد می‌گوید: «مضحکه شبیه قتل» ریشه در نمایش ‏های ایرانی و سنتی دارد، در حالی که حرف امروز را هم بیان می کند. این نمایش برای نسل جوان و دانشجویان تئاتر جذاب، دیدنی و آموختنی است.

الهام پاوه‏ نژاد درباره حضورش در این نمایش گفت: پیش از این در نمایش «اهل قبور» به نویسندگی و کارگردانی «حسین کیانی» حضور داشتم و با سلیقه و نوع نگاه ایشان آشنا هستم، بنابراین ایفای نقش در این نمایش را پذیرفتم. با توجه به زمان کوتاه تمرین نمایش و جابجایی سریعی که در متن به وجود آمد، سعی کردم در این زمان کوتاه با ذهنیات نویسنده و کارگردان اثر هماهنگ شوم.

 این بازیگر تئاتر در ادامه با اشاره به اینکه در مورد اجرای نمایش‏‌هایی بر اساس متون ترجمه و نمایشنامه‌‏های ایرانی، مطلق‏‌نگر نیست، افزود: گاهی در یک متن خارجی مسائل روز جامعه ما هم  نهفته است که ارزش‏‌های خودش را دارد، اما متاسفانه سال‌‏ها است که برای نویسندگان نامدار ما مثل «حمید امجد»، «بهرام بیضایی»، «محمد رحمانیان»، «کورش نریمانی» و کسانی که وامدار کمدی‏‌های ایرانی هستند، شرایطی ایجاد نمی‏شود که بتوانند متن‌‏های ایرانی را روی صحنه ببرند. در این شرایط نویسندگان ما یا به سمت سبک‏‌های دیگر اجرایی و متن‌‏های خارجی می‏‌روند یا متاسفانه سکوت می‌‏کنند.


عکس الهام پاوه نژاد در تئاترعکس الهام پاوه نژاد در تئاتر

 

پاوه‌‏نژاد افزود: در این شرایط خوشحالم که هر چند نمایش «مضحکه شبیه قتل» بازتولید است، متنی ایرانی است که در اجرای سالیان پیش خود دیده شده و مورد  استقبال قرار گرفته، ضمن اینکه متنی است که حرف امروز را هم  در دل خود دارد.

 او با اشاره به ضرورت تولید نمایشنامه‏‌های ایرانی، گفت: اگر چنین نباشد، نمایشنامه‏‌نویسی ما افت می‌‏کند و زمانی می‏‌رسد که ما به عنوان بازیگر باید بگوییم امان از متن‏ ضعیف، امان از فیلمنامه ضعیف!


عکس الهام پاوه نژادعکس الهام پاوه نژاد

 

پاوه‏‌نژاد با بیان اینکه تئاتر ایران در حال حاضر در وضعیت چندان خوشایندی نیست، افزود: برداشته شدن حمایت‏‌ها و قرار گرفتن بار درآمدزایی بر دوش گروه، در تصمیم‏‌گیری کارگردان و تولید تاثیر می‏‌گذارد و متاسفانه ما را به سمت و سوی در اولویت قرار دادن گیشه می‏‌برد که در دورانی سینما نیز به آن سمت رفت؛ پس به ناچار از کیفیت کار کاسته می‏شود و این برای تئاتر آسیب‏ زا است.

این بازیگر تلویزیون و تئاتر علاقه و انتخاب را دلایل ادامه حضور خود بر صحنه تئاتر دانست و افزود: ترجیح می‏‌دهم که با نان و ماست تئاتر بسازم تا در کارهای ضعیف تصویر حضور داشته باشم. این برایم ارجحیت دارد و ارزشش بیشتر است.

او با اشاره به اینکه مدت‏هاست نمایش‏ های ایرانی، به خصوص کمدی‏ های ایرانی را بر صحنه تئاتر نمی‏ بینیم، ادامه داد: نمایش «مضحکه شبیه قتل» ریشه در نمایش‏ های ایرانی و سنتی دارد که برای نسل جوان و دانشجویان تئاتر جذاب، دیدنی و آموختنی است.


الهام پاوه نژاد در اکران خصوصیالهام پاوه نژاد در اکران خصوصی

 

بازیگر نقش «عزیزالسلطنه» در نمایش «مضحکه شبیه قتل» با اشاره به تیپیکال بودن این نقش، گفت: عزیز‏السلطنه یکی از زنان ناصرالدین شاه است؛ زنی سنتی و قجر که از مرگ ناصرالدین شاه غمگین است وچون لج و لجبازی با زن سوگلی  شاه دارد، کنش و واکنش‌‏هایشان بر اساس این لجبازی است. عزیزالسلطنه از زنان حرمسرایی است  که دغدغه موقعیت و جاه و مقامش را دارد و همیشه می‏خواهد برتر بودنش را به نمایش بگذارد.

 

او درباره فعالیت‏‌های آینده خود در حوزه تئاتر گفت: در حال حاضر تنها در همین کار مشغول بازی هستم. عادت ندارم بازی در چند کار را با هم بپذیرم، چرا که بار مسئولیت هر کاری سنگین است و پذیرفتن همزمان چند کار با یکدیگر ممکن است از کیفیت اجرای نقش  بکاهد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : khabaronline