روایتی از افسردگی و تنهایی بازیگران مشهور
کارگردان نمایش «الف وارد می‌شود» از تلاش برای ادامه اجرای آن در یک سالن دیگر خبر داد.

الف وارد می شود...

نمایش«الف وارد می‌شود» به نویسندگی آرمان طیران و کارگردانی برکه فروتن داستان تنهایی و افسردگی بازیگران مشهوری است که پس از دوره‌ای شهرت به‌تنهایی خود فرو می‌روند.

برکه فروتن که پس از دو سال از انجام تمرین‌های این نمایش برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر آن را در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه دارد، درباره انتخاب متن این نمایش گفت:
آرمان طیران نویسنده ثابت گروه ما است و تاکنون بیش‌تر از شش کار با او انجام داده‌ایم. معمولاً متن‌هایی را که می‌نویسد برای من می‌فرستند. زمانی که متن «الف وارد می‌شود» را خواندم با توجه به محوری که دارد - در مورد بازیگرانی که دیگر در جایگاهی که داشتند نیستند - به نظرم رسید که متن برای نمایش در جشنواره تئاتر فجر جالب است. متن برای شرکت در جشنواره دو سال پیش پذیرفته شد و تمرینات با همین بازیگران و عوامل آغاز شد.  اما درنهایت بنا بر شرایط، کار را برای اجرا از جشنواره کنار گذاشتیم تا بعداً آن را به اجرای عمومی برسانیم. دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر نیز به نیابت از سعید اسدی - دبیر وقت جشنواره تئاتر فجر - نامه‌هایی مبنی بر اجرای عمومی این اثر به سالن داد.

وی با اشاره به اینکه از مدیریت قبلی تئاترشهر (پریسا مقتدی) نتوانست نوبتی برای اجرا بگیرد، گفت:
سرانجام پیشنهاد اجرا در خانه نمایش مطرح شد و با توجه به کار قبلی‌ام آن را به مرداد امسال موکول کردیم. ضمن اینکه دوران انتخاب بازیگر این نمایش خیلی طول کشید زیرا متن خاصی را کار می‌کردیم و نیاز به حضور بازیگرانی داشتیم که درعین‌ ستاره سینمایی نبودن، برای تماشاگر چهره باشند و البته در سال‌های اخیر هم کمتر فعالیت کرده باشند. قصد داشتم با یک انتخاب درست روایت را برای تماشاگر ملموس‌تر کنم و کاراکترهای واقعی به نقش ذهنی من نزدیک باشند. در طول یک سال گذشته دو بازیگر اصلی این نمایش مختار سائقی و حسن اسدی مدام پیگیر زمان اجرای عمومی این نمایش بودند چون نقش و کاراکتر را دوست داشتند و می‌خواستند کارشان به نتیجه برسد.

او درباره استفاده از عناصر سمعی و بصری مختلف در این اجرا گفت:
به نظرم در تئاتر در درجه اول قبل از اینکه یک اثر، تئاتر باشد باید سرگرم‌کننده و جذاب باشد، زیرا مخاطب ما تماشاگری است که به سالن می‌آید و اگر یک سالن خالی از تماشاگر باشد آن تئاتر وجود ندارد؛ بنابراین سعی کردیم یک‌خطی بودن داستان را با جذابیت بصری همراه کنیم. البته همه‌چیز در جهت پیش برد داستان و روی صحنه است. فضای داستان ‌یک فضای رئال دارد اما کاراکترهای داستان‌ یک فضای سوررئال درونی دارند.

کارگردان «الف وارد می‌شود» درباره نزدیکی اجرا به ایده اولیه ذهنی‌اش هم گفت:
من اساتید خودم را برای بازی در این نمایش انتخاب کردم و آن‌ها نیز توانستند به‌خوبی به فضای ذهنی من نزدیک شوند. خیلی جاها خودشان هم به این نتیجه می‌رسیدند که گاهی این اتفاقات را تجربه کرده‌اند و هر دو نفر دوستانی داشتند که در دهه‌های گذشته این اتفاقات برایشان افتاده بود و از نزدیک روایت را لمس کرده بودند. قصد نداریم به این تعداد اجرا قناعت کنیم زیرا این نمایش قابلیت بیشتر از این دیده شدن را دارد.

نمایش«الف وارد می‌شود» با بازی مختار سائقی، حسن اسدی، صفورا کاظم پور، مینو نوبهاری و پدرام خیرابی ۲۰ مردادماه به اجرای خود در خانه نمایش اداره تئاتر پایان می‌دهد.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir