هنر دست‌های کمال‌الملک در پرداخت جزئیات «تالار آینه» باعث شد زیبایی رنگ‌ها و نورهای این اثر زیبا، هزاران نفر را به بازدید از این تالار ترغیب کند.
 محمد غفاری وقتی «کمال‌الملک» شد که هفت سال از زندگی‌اش را به پای معروف‌ترین اثرش «تالار آینه» گذاشت. تصویری که این هنرمند بزرگ با نور و رنگ از تالار آینه کاخ گلستان ساخت، سال‌هاست هر بیننده‌ای را شیفته هنر سرانگشتان کسی می‌کند که توانست به واقعیت، شکوه نداشته‌اش را اعطا کند.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شاید هیچ بنایی در دنیا نباشد که نقاشی‌اش شهرت بیشتری از خودش داشته باشد، اما هنر دست‌های کمال‌الملک در پرداخت جزئیات «تالار آینه» باعث شد زیبایی رنگ‌ها و نورهای این اثر زیبا، هزاران نفر را به بازدید از این تالار ترغیب کند.


تابلوی تالار آینه

تالار آینه نقطه عطف کارنامه هنری کمال‌الملک است. این تابلو نخستین اثری است که توسط این هنرمند امضا شد و هفت سال از عمرش را صرف تکمیل آن کرد.

تالار آینه یکی از تالارهای کاخ گلستان است که ناصرالدین شاه پس از بازگشت از سفر فرنگ دستور ساخت آن را داد و به این تالار علاقه خاصی داشت. این علاقه شاه را بر آن داشت تا از محمد غفاری (کمال‌الملک)، معروف‌ترین هنرمند ایرانی که در دربار مشغول به کار بود، بخواهد تصویری از تالار و شاه بسازد که آن را جاودانه کند.

در این تابلو ناصرالدین شاه در جلوی پنجره وسط تالار روی یک صندلی نشسته و به منظره بیرون نگاه می‌کند. نورهایی که بر فرش تالار تابیده تا جزئیات آینه‌کاری سقف و مبل‌ها و منظره‌ای شاه به آن می‌نگرد نشان دهنده ذوق و هنر کمال‌الملک در به تصویر کشیدن تالار آینه است.

آن‌هایی که یک بار تالار آینه واقعی را در کاخ گلستان ببینند متوجه می‌شوند که شکوه و زیبایی تابلوی کمال‌الملک، تالار آینه را از آنچه که هست زیباتر نشان می‌دهد. او با هنرش وسعتی به تالار داده که در حقیقت در این حد نیست.

27 مرداد ماه سال‌روز درگذشت کمال‌الملک است. هنرمندی که با خلق «تالار آینه»، «فالگیر بغدادی»، «دو دختر گدا»، «دوشان تپه»، «حوضخانه عمارت گلستان» و «بازار کربلا» جاودانه شد.

محمد غفاری در خانواده‌ای هنردوست به دنیا آمد. قدم زدن و بازی در طبیعت زیبای روستای «کلده» کاشان، روح او را با عشق به طبیعت پیوند داد. پیوندی که تا سال‌ها ردپایش را در نقاشی‌های او می‌توان یافت. علاقه محمد به نقاشی از طرف پدرش که استاد کشیدن منظره و چاپ سنگی بود با استقبال روبه‌رو شد.

محمد در 13 سالگی برای ادامه تحصیل به دارالفنون رفت. سه سال از حضور محمد در این مدرسه می‌گذشت که بازدید ناصرالدین شاه از دارالفنون، او را شیفته کارهای این هنرمند نوجوان کرد. او با دیدن پرتره‌ای که محمد از اعتضاد السلطنه (رئیس وقت مدرسه دارالفنون) کشیده بود او را به دربار برد. شاه اتاقی از عمارت شمس‌العماره را در اختیار کمال‌الملک گذاشت تا به کشیدن تابلوهایش مشغول شود.

شاید بتوان گفت ناصرالدین شاه معروف‌ترین شاگرد کمال‌الملک بود که تحت تاثیر هنر او، ساعت‌ها کنار دست کمال‌الملک می‌نشست و نقاشی تمرین می‌کرد. کمال‌الملک پس از مرگ ناصرالدین شاه به اروپا رفت و از موزه‌های فلورانس، لوور و ورسای بازدید کرد. او سال‌هایی از عمر خود را در اروپا گذراند و به مطالعه آثار معروف موزه‌های دنیا پرداخت.

تابلوی «دو دختر گدا» اثر کمال‌الملک

تاسیس مدرسه صنایع مستظرفه و تربیت ده‌ها هنرمند از مهم‌ترین کارهای کمال‌الملک در ایران است.

کمال‌الملک بخشی از معروف‌ترین تابلوهای خود را در سفر به کربلا کشید. او که زمان مظفرالدین شاه از حسادت درباریان نسبت به خود به تنگ آمده بود، چند سالی را در عتبات اقامت گزید و در این مدت تابلوهای «فالگیر بغدادی»، «زرگر بغدادی و شاگردش»، «میدان کربلای معلی» و «عرب خفته» را خلق کرد.

این هنرمند بزرگ سال‌های آخر خود را به زادگاهش برگشت و در حسین‌آباد نیشابور زندگی کرد. او در سال‌های پایانی عمرش بینایی یکی از چشم‌هایش را از دست داد و سرانجام در 27 مرداد ماه 1319 قلم را برای همیشه از نوازش سرانگشتان هنرمندش محروم کرد.

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی
دلیل خودکشی رابین ویلیامز اعلام شد
آزاده نامداری از طلاقش می گوید/ کاش خودم را زندگی می کردم!
آخرین پست رابین ویلیامز در اینستاگرام برای دخترش + عکس
ثریا حکمت: بعد از 10 سال در میان مردم ظاهر شدم + عکس
بازیگر زن هالیوودی که یک ماه مثل مردها زندگی کرد!! + عکس