رقص مختلط زنان و مردان با پوشش نامناسب در ایران!
متأسفانه در این مراسم از رقص مختلط زن و مرد تا ترویج بی‌حیایی و اقدامات خلاف عرف جامعه به‌کرات مشاهده شد که بسیاری از تصاویر گرفته‌شده در این مراسم قابل‌ارائه هم نیست.

روز شنبه همایشی تحت عنوان "روز گلونی" برای دومین سال در شهر خرم آباد برگزار شد، برنامه ای که متاسفانه حجاب برخی شرکت کنندگان آن بیشتر شبیه یک همایش ضد فرهنگی بود تا همایش فرهنگی.


raghs3.jpg
تماشاگران رقص مختلط زنان و مردان

«گُلوَنی» یا سربند لُری نوعی پوشش است که قدمتی 3 هزارساله دارد وزنان لرستانی به شکل خاصی به سر می‌کنند و طرح‌ها و زیبای این پوشش به حدی هست که حتی طراحان مد و لباس در طراحی‌های روسری هم در بسیاری از موارد از این نوع پوشش الگوبرداری نموده‌اند و موردتوجه واقع‌شده است.

چند سالی است که روز 26 اردیبهشت به‌عنوان روز «گُلوَنی» نام‌گذاری شده و مراسم‌ها و جشن‌هایی با این مضمون گرفته‌شده که امسال هم این جشن در شهرستان خرم‌آباد و با حضور مدیرکل سازمان میراث فرهنگی لرستان، معاون حوزه زنان استانداری لرستان و دیگر مسئولان استانی برگزار شد که متأسفانه به‌جای معرفی فرهنگ اصیل قوم بزرگ لر و به‌ویژه زنان لرستان حاوی نکات قابل‌تأمل و تأسف‌برانگیزی بود.


رقص مختلط زنان و مردانرقص مختلط زنان و مردان

متأسفانه در این مراسم از رقص مختلط زن و مرد تا ترویج بی‌حیایی و اقدامات خلاف عرف جامعه به‌کرات مشاهده شد که بسیاری از تصاویر گرفته‌شده در این مراسم قابل‌ارائه هم نیست و این در حالی است که گلونی به‌عنوان نمادی از نشانه عزت و استقامت زنان لر بوده و حتی در زمان کشف حجاب رضاخان کسی جرئت نکرد علیه گلونی زنان لر تعرضی انجام دهد.

درحالی‌که باید روز گُلوَنی نمایشگر همه داشته‌های فرهنگی و بومی ما و سرآغازی برای دیگر گام‌های مثبت در این زمینه باشد به آغازی برای انحطاط افتخار زنان لر تبدیل‌شده است.


تماشاگران رقص مختلط زنان و مردان در لرستانتماشاگران رقص مختلط زنان و مردان در لرستان

حال باید از مسئولان اجرای این برنامه پرسد چه اتفاقی رخ‌داده که مراسمی که باید در آن به حجاب و غیرت و عزت زنان لر پرداخته شود به‌جایی برای حمله به عزت زنان این قوم اصیل تبدیل شده است؟

آیا لزومی دارد جشن «گلونی» با حضور آقایان و به صورت مختلط برگزار شود؟

آیا حتما باید معرفی گلونی با رقص و بی حیایی همراه باشد؟

آیا دست‌هایی در کار است تا جایگاه و عزت زنان لر را زیر سؤال ببرد؟


پوشش نامناسب زنان در لرستانپوشش نامناسب زنان در لرستان

چرا، اداره کل ارشاد و فرهنگ استان، سازمان میراث فرهنگی لرستان، حوزه زنان استانداری لرستان و فرمانداری خرم‌آباد که از مجریان این برنامه بوده و یا باید نقش نظارتی داشته  فکری برای ممانعت از بی‌حجابی‌ها نکردند؟ یا شاید خود آن‌ها هم ...



مراسم رقص مختلط در لرستانمراسم رقص مختلط در لرستان

 

در یک سال اخیر شاهد اتفاقات مختلفی در استان لرستان بودیم که بیش از هر زمان دیگری به عزت و جایگاه مردم غیور لرستان ضربه وارد کرده است که توهین مدیرکل ارشاد لرستان به نیروهای انقلابی و علما، سخنرانی فعال فتنه 88 در لرستان و توهین به شورای نگهبان در آن جلسه، ترویج بی حیایی از طریق مانکن ها در سطح شهر و ... نمونه های کوچکی از این اتفاقات است که در فضای کشوری نیز بازتاب بسیار بدی داشته است.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : لرستان خبر