نقطه سر خط
«مریم سعادت» بازیگر نقش «گندم» مادری مهربان و فداکار است که نقش مقابل «حمید لولایی» است. وقتی با او تماس گرفتم مشغول بازی در قسمت های پایانی مجموعه «نقطه سر خط» بود، اما....
                                                         
بعد از سال ها دوری از قاب تلویزیون، با مجموعه «نقطه سر خط» حضور مجددی در این رسانه دارد؛ مجموعه ای که اگر چه، بازنشستگی صمد و مشکلات خانواده اش را روایت می‌کند، اما با زبانی شیرین و در موقعیت های مختلف، لبخند را بر لبان بینندگان شبکه سوم جاری می‌کند. «مریم سعادت» بازیگر نقش «گندم» مادری مهربان و فداکار است که نقش مقابل «حمید لولایی» است. وقتی با او تماس گرفتم مشغول بازی در قسمت های پایانی مجموعه «نقطه سر خط» بود، اما در زمان کوتاهی در یکی از روزهای پایانی سال 90 با ما گفت و گو کرد و از همکاری با «سعید آقاخانی» و ویژگی های نقش «گندم» برایمان گفت.

* بعد از مدت ها دوری از تلویزیون با «نقطه سر خط» دوباره به این رسانه برگشتید. این در حالی است که بینندگان هنوز بازی خوبتان را در مجموعه «زی زی گولو» به یاد دارند.
** من زیاد از عرصه هنر دور نبودم ولی بیشتر در کارهای مربوط به کودکان، تئاتر و بازی در فیلم های سینمایی مشغول بودم و مجموعه ای مخصوص کودکان برای شبکه نمایش خانگی ساخته ام که بعد از ایام نوروز توزیع می‌شود.

برای بازی در مجموعه «نقطه سر خط» چه ملاکی در نظر داشتید؟ منظورم این است که نقش «گندم» برایتان جذابیت داشت یا حضور در یک کار طنز و یا همکاری با «سعید آقاخانی»؟
** دلم برای بازی در کار طنز تنگ شده بود. بازی در کار طنز را که باعث می‌شود لبخندی بر لب مردم بنشیند، به بازی در بقیه کارها و برنامه های جدی ترجیح می‌دهم؛ یعنی هدفم از بازی در مجموعه «نقطه سر خط» حضور در یک مجموعه طنز نیست، بلکه شاد کردن بینندگان است و علاقه مندم مردم را شاد کنم تا این که اشک آن ها را در بیاورم. علاوه بر آن «سعید آقاخانی» در گذشته دانشجویم در دانشکده بود و علاقه داشتم با او کار کنم و هنگامی‌که پیشنهاد داد، بازی در این مجموعه را پذیرفتم.

فیلم نامه هنگام فیلم برداری می‌رسید
فیلم نامه مجموعه طنز موقعیتی است که شخصیت ها در موقعیت های مختلف، لحظات شادی را ایجاد می‌کنند، چه ویژگی فیلم نامه این مجموعه برایتان مهم بود؟
** شاید بافت و ترکیب بازیگران این مجموعه همچون «حمید لولایی»، «مرجانه گلچین»، «علی صادقی» و دیگران در کنار هم برای بینندگان آشنا باشد، ولی به نظرم یک کار طنز با کار طنز دیگر خیلی فرق می‌کند. لحظات جدی بازی کردن بازیگران بسیار است. به گفته شما طنز در موقعیت و لحظه در می‌آید و در این مجموعه نگاهی شاد به معضلات اجتماعی و گرفتاری هایی که برای مردم در این مجموعه پیش می‌آید، شده است که من این نگاه را دوست دارم. فیلم نامه در هنگام فیلم برداری و به روز می‌رسید ولی از صحبت های اولیه دست اندرکاران این مجموعه، هدف آن ها را دریافتم و همه بازیگران به همان سمت پیش می‌رفتیم.

* تا این جای کار «گندم» مادری ساده، مهربان، فداکار و عاشق همسر و فرزندانش به بینندگان معرفی شده است؛ برای این که گرفتار کلیشه نشوید چه نوع طراحی را برای این شخصیت ایجاد کردید؟
** آدم بیشتر به دلش رجوع می‌کند. به نظرم نظیر «گندم» را همه در اطرافمان دیده ایم، زنی ساده و بی شیله پیله که هیچ توقعی از روزگار جز شاد بودن، شاد کردن، سلامت و آرامش خانواده اش ندارد و بیشتر به فکر آبرو و سر و سامان دادن خانواده اش است. این گونه الگوها در زندگی واقعی مان وجود دارد و کافی است به انسان های اطراف خود نگاهی بیندازیم و من هم همین کار را کردم.

ماجرای «پ ن پ»!
شاید متفاوت بودن شخصیت «گندم» به بیان تکیه کلام «پ ن پ» برمی‌گردد. این کلمه از کجا آمده است؛ آیا در فیلم نامه بود یا پیشنهاد خودتان بود؟
** در فیلم نامه نبود، بلکه کارگردان به من پیشنهاد بیان این تکیه کلام را داد و گفت که کلمه «پ ن پ» در جامعه و بین مردم و بیشتر جوانان باب شده است. البته مردم به شکل عامیانه به هم نمی‌گویند و جایگاه دیگری پیدا کرده است. وقتی به من پیشنهاد دادند که آن را بیان کنم، اگر چه به سن من نمی‌خورد، اما پذیرفتم. ابتدا بیانش برایم سخت بود ولی با تمرین خوب از کار درآمد.

* این که معضل اجتماعی یعنی بازنشستگی صمد و مشکلات پیرامونش در قالبی طنز روایت می‌شود، چه تأثیری در جامعه دارد؟
** دوباره سخن اولم را تکرار می‌کنم؛ بعضی از افراد در جامعه کنونی ممکن است در چنین شرایطی قرار بگیرند و این طور نیست که بگوییم تا به حال در اطراف خود چنین موردی ندیده ایم.
معتقدم مهم این است که نگاهی شاد و امیدوارانه به زندگی داشته باشیم، چون این نوع نگاه، راه گشای زندگی است و می‌تواند خیلی از مشکلات را برطرف کند. شعار نمی‌دهم بلکه از ته دل می‌گویم که اگر انسان نگاهش را به زندگی عوض کند، همیشه خوبی را در پیش دارد، اگر انسان نگاه تلخ و تندی به زندگی داشته باشد، خیلی بد است.

خصوصیات کارگردانی «آقاخانی»
شیوه کاری «سعید آقاخانی» در مقام کارگردان، به عنوان نخستین تجربه همکاری مشترکتان چگونه بود؟
** «سعید آقاخانی» سال ها تجربه کار دارد و نوع سلیقه اش این گونه است که اغراق در بازی و حرکت اضافه هنرپیشه را در کار نمی‌پسندد. او می‌خواهد که رویدادها ملموس و باورپذیر باشد و بازیگر را نیز به آن سمت سوق می‌دهد. به نظرم «سعید آقاخانی» با وجود سن کمش به درستی بازیگر را هدایت می‌کند.

«لولایی» بازیگر بی نظیری است!
از «حمید لولایی» به عنوان بازیگر نقش مقابلتان هم برای ما بگویید که چه تعاملی در کار با هم داشتید؟
** او بازیگر خوب و بی نظیری است و سال ها پیش با یکدیگر تجربه همکاری داشتیم و اکنون خوشحالم که این تجربه تکرار شده است. او فرد شریفی است و در کارش تمرکز دارد. همچنین همکاری با «مرجانه گلچین»، «علی صادقی» و «اشکان اشتیاق» برایم جالب و لذت بخش بود.

نکته ای که وجود دارد، هم زمانی پخش مجموعه «نقطه سر خط» با «خانه اجاره ای» است؛ با این شرایط استقبال بینندگان را چگونه دیدید؟
** به دلیل مشغله کاری نتوانستم «خانه اجاره ای» را تماشا کنم و فقط برخی اوقات تکرار مجموعه خودمان «نقطه سر خط» را دیده ام. اما خیلی خوشحال می‌شوم که چندین مجموعه طنز برای بینندگان پخش شود تا هر کدام را علاقه دارند تماشا کنند. آن ها حق دارند که در منزل با تماشای مجموعه های طنز شاد و سرگرم شوند.

سخن پایانی «مریم سعادت» بازیگر نقش «گندم» در مجموعه «نقطه سر خط».
** به واقع شرایط سختی در کار حاکم است و در سرما کار می‌کنیم. چندی پیش تا ساعت یک صبح در خیابان فیلم برداری می‌کردیم و خیلی سخت بود. وقتی فکر می‌کنم، تصمیم می‌گیرم چند سال در منزل بمانم و کار نکنم، اما وقتی می‌بینم که مجموعه با استقبال عمومی‌ رو به رو شده است، دلگرم می‌شوم.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
  
منبع: khorasannews.com


مطالب پیشنهادی:
گزارش تصویری: سریال نقطه سر خط
به بهانه پخش مجدد سریال طنز «پاورچین»
پاورچین، تولد یك طنز جدید
درنگی بر 8 فیلم تلویزیونی در دست ساخت
«سهمی برای دوست»، ملودرامی اجتماعی