همساده
او صداپیشه «ببعی» و «هم ساده» است، دو شخصیت محبوب مجموعه «کلاه قرمزی 91» که در طول تعطیلات نوروز روی آنتن شبکه دو رفت و مخاطبان بسیاری داشت....
                                                         
محمد بحرانی صداپیشه دو شخصیت محبوب «ببعی» و «همساده» در مجموعه «کلاه قرمزی 91» است.
 محمد بحرانی متولد سال 1360 است. او لیسانس بازیگری از دانشکده هنرهای زیبا و کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس دارد. بحرانی از سال 1380 وارد تلویزیون شد و اکثر کارهایش کودک و عروسکی بوده است.
 
او به جای شخصیت‌های عروسکی «مخ‌دان» و «استاد همه‌چی‌دون» صحبت کرده، در تئاتر عروسکی «کنسرت حشرات» صداپیشگی و عروسک گردانی کرده و  در فیلم «رفیق بد» نیز نقشی کوتاه داشته و امسال در سریال «مکتب‌خانه غیرانتفاعی» بازی کرده که از شبکه آموزش روی آنتن رفته است.
 
او صداپیشه «ببعی» و «هم ساده» است، دو شخصیت محبوب مجموعه «کلاه قرمزی 91» که در طول تعطیلات نوروز روی آنتن شبکه دو رفت و مخاطبان بسیاری داشت. موفقیت این مجموعه بهانه‌ای شد تا گپی کوتاه با بحرانی بزنیم.
 
چطور شد که با تیم «کلاه قرمزی» همراه شدید؟
آشنایی ما به زمانی برمی‌گردد که در فیلم «رفیق بد» با آقای طهماسب و جبلی همکاری کردم و در نقشی کوتاه بازی کردم. سال 1390 آنها برای یک شخصیت جدید دنبال صداپیشه بودند. امیر سلطان‌احمدی که عروسک‌گردان «پسرعمه‌زا» است از دوست‌های قدیمی من است. او از سال 88 با گروه همکاری کرده و مرا پیشنهاد کرد. من هم رفتم و تست صدا دادم و با گروه همراه شدم.
 
ایده شخصیت «ببعی» از چه کسی بود، آیا شخصیت کاملا پرداخت شده بود یا شما خودتان آن را پرداخت کردید، در کار بداهه‌پردازی هم می‌کردید، ایده انگلیسی صحبت کردن ببعی از کجا آمد؟
راستش اینطور بود که آقای طهماسب ذهنیتی از یک شخصیت در ذهن داشتند. طبق روال همیشگی در تمرینات همه صداپیشه‌ها و عروسک‌گردان‌ها برای شخصیت تست صدا زدند تا یکی را انتخاب کنیم. ذهنیت اولیه این بود که صدای «ببعی» خیلی ناز و گوگولی باشد، اما آقای طهماسب صدای مرا که تضاد بیشتری با چهره عروسک داشت، پسندیدند. درمورد انگلیسی صحبت کردن «ببعی» هم بگویم که در خانواده من تقریبا همه اهل زبان هستند اما خودم نه چندان. پارسال در یکی از قسمت‌ها آقای طهماسب گفتند یک کتاب جلوی «ببعی» باشد و پیشنهاد دادند کتاب انگلیسی باشد. در واقع این شخصیت با ذهنیت آقای طهماسب شکل گرفت و منِ صداپیشه به همراه عروسک گردان خانم بنفشه صمدی  تا جایی که می توانستیم آن را پرورش دادیم.
 
ایده شخصیت «همساده» که امسال به مجموعه اضافه شد از کجا آمد، درمورد شیرازی بودن و پرداخت شخصیت هم توضیح دهید.
ما 20 روز قبل از شروع ضبط تمرین داشتیم. در سه چهار روز آخر قرار شد یک شخصیت جدید به مجموعه اضافه کنیم .وقتی خانم محبوب عروسک را سر تمرین آوردند مثل همیشه همگی به جای شخصیت تست صدا زدیم و از صدایی که من برای «همساده» انتخاب کرده بودم خوششان آمد. آقای طهماسب به من گفتند این شخصیت خیلی بلا سرش آمده اما می‌خندد. من هم این ایده را گرفتم و شروع کردم به شاخ و برگ دادن به آن. ایده لهجه شیرازی از خودم بود و خودم هم شیرازی هستم. راستش کار با این شخصیت کمی متفاوت بود. ما در زمان ضبط، فیلمنامه به آن معنای رایج نداریم. در تمرینات یک موضوع پیشنهاد داده می‌شود و با آن موضوع شروع به کار می‌کنیم و درواقع بخش زیادی بداهه است. ما تقریبا روزی یک قسمت ضبط داشتیم. در نهایت چارچوب کلی  هر اپیزود زیر نظر آقای طهماسب و جبلی شکل می‌گرفت و تثبیت می‌شد. مثلا به من گفتند «همساده» رفته است ورزشگاه و کتک خورده. خاطرات «همساده» در ورزشگاه در لحظه شکل گرفتند. خودم قبل از ضبط به اینکه او چه بگوید فکر نمی‌کردم، چون می‌خواستم تازگی داشته باشد و برای خودم هم خنده‌دار باشد تا موقع تعریف خاطره خنده‌هایش واقعی باشند.
 

از راست به چپ، محمد بحرانی (صداپیشه ببعی و همساده)، بهادر مالکی (صداپیشه فامیل دور) و حمید جبلی (نویسنده و صداپیشه کلاه قرمزی و پسرخاله)
هماهنگی خیلی خوبی بین عروسک‌گردان‌های مجموعه و صداپیشه‌ها وجود دارد، این هماهنگی چطور شکل گرفت و عروسک‌گردان چه نقشی در شکل‌گیری شخصیت دارند.
به نظرم 50 درصد کار توسط عروسک‌گردان انجام می‌شود و 50 درصد توسط صداپیشه. هماهنگی هم در تمرین شکل گرفت، هرچه تمرینات بیشتر باشد این هماهنگی بیشتر می‌شود تا جایی که انگار خود عروسک جان دارد و راه می‌رود و حرف می‌زند. عروسک‌گردان همچنین در اینکه شخصیت چطور حرف بزند یا چه بگوید هم صاحب‌نظر است. مثلا برای چند بخش از حضور «همساده» من قبل از ضبط با خانم شیما بخشنده (عروسک‌گردان «همساده») نشستم و درمورد اینکه این شخصیت چه بگوید با هم مشورت کردیم و با هم به نتیجه رسیدیم.
 
طراحی عروسک‌ها براساس چهره صداپیشه انجام می‌شود یا قبل از تست صدا عروسک طراحی می‌شود؟
اول عروسک طراحی می‌شود. آقای طهماسب یا جبلی براساس ذهنیتی که از یک شخصیت دارد با خانم مرضیه محبوب (طراح عروسک‌ها) صحبت می‌کند. بعد عروسک ساخته می‌شود. وقتی صداپیشه مشخص شد، پیشنهادهایی داده می‌شود، مثلا موی سر عروسک کمتر باشد یا کمی گونه داشته باشد. تغییراتی خیلی جزئی ممکن است در طراحی عروسک داده شود.
 
«کلاه قرمزی 91» و دو شخصیت «ببعی» و «هم ساده» با استقبال گسترده مخاطب همراه شدند. خودتان توقع چنین انتظاری از مخاطبان داشتید؟
پارسال که «ببعی» را کار کردم توقع‌اش را نداشتم، اما او به شخصیت محبوبی تبدیل شد و امسال سعی کردم کمی متفاوت باشد تا باز هم برای بیننده تازگی داشته باشد. درمورد «همساده» اما هیچ انتظاری نداشتم چون حضورش بسیار کوتاه است. کار فیلمبرداری ما 11 فروردین تمام شد و من هنوز خیلی در میان مردم نرفتم تا ببینم واکنش چطور است. اما اگر همانطور که می‌گویید واقعا «همساده» برای خودش در میان مخاطبان جایی پیدا کرده، خیلی خوشحال هستم. در آخر هم بگویم از اینکه با این گروه همکاری کردم واقعا خوشحال هستم و همچنین خوشحال هستم که مردم با دیدن مجموعه خندیدند.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture   
منبع: khabaronline.ir


مطالب پیشنهادی:
گزارش تصویری: پشت صحنه سریال چک برگشتی
با دست‌اندر‌كاران «خانه اجاره‌ای»
فرزاد حسنی: «مسیر انحرافی» ربطی به «لاست» ندارد
عکس‌هایی از پشت صحنه سریال نوروزی «جنگ بازی»
جدال کارگردانان برای آنتن نوروزی (+عکس‌ سریال‌ها)