راه طولانی
«صادق هاتفی» بازیگر نقش «افشار»، به واسطه توانایی اجرای متفاوت و موفق نقش های منفی، برای ایفای این نقش انتخاب شده است. وی هم اکنون نیز مشغول بازی در مجموعه تلویزیونی «بال های خیس» است....

                                                         
«افشار»، مدیرعامل شرکتی است که از مسائل مالی و مشکلات کارمند ساده لوح خود «امیری» آگاه است. او در این میان به طور عمد تصادفی را برنامه ریزی می‌کند. سپس با دادن مبلغی هنگفت امیری را وسوسه می‌کند تا تصادف را به گردن بگیرد. اما داستان به این جا ختم نمی‌شود و او با کلاهبرداری از افراد مختلف و فروش واحدهای مسکونی به چندین نفر، پول هنگفتی به جیب می‌زند و متواری می‌شود. «صادق هاتفی» بازیگر نقش «افشار»، به واسطه توانایی اجرای متفاوت و موفق نقش های منفی، برای ایفای این نقش انتخاب شده است. وی هم اکنون نیز مشغول بازی در مجموعه تلویزیونی «بال های خیس» است. در فرصتی که دست داد درباره حضورش در این سریال و کم و کیف این مجموعه تلویزیونی گفت وگویی داشتیم.

* مدتی بود کمتر در قاب تصویر ظاهر می‌شدید. اکنون در «راه طولانی» نقش کلیدی «افشار»، مدیر عامل یک شرکت، را ایفا می‌کنید. انگار به طور حتم توانایی شما در ارائه نقش های منفی ملاک انتخاب شما از سوی کارگردان بوده است؟
** پس از بازی در تئاتر «دندان گراز»- سال ها پیش در آن بازی کردم- از تئاتر فاصله گرفتم و سال گذشته بازی در نمایشی را پذیرفتم که به مرحله اجرا نرسید! مجموعه تلویزیونی «قدرت» را سال ها پیش کارگردانی و نویسندگی کردم که روانه آنتن شد. ولی آن سال اختلاف سلیقه ای میان من و یکی از مدیران تلویزیونی به وجود آمد. پس از آن دیگر برای تلویزیون کارگردانی و نویسندگی نکردم و تنها پیشنهاد بازی را پذیرفتم.وقتی بازی در مجموعه «راه طولانی» به من پیشنهاد شد چون به آثار «رضا کریمی» علاقه داشتم آن را پذیرفتم. البته من تاکنون نقش های مثبت و منفی بسیاری ایفا کرده ام، به طور مثال در مجموعه «صید در پی صیاد» نقش شمس تبریزی را بازی کردم یا در فیلم سینمایی «سیمرغ»، نقشم مثبت بود. اما در فیلم های «دبیرستان»، «آخرین لحظه» و چند مجموعه تلویزیونی نقشی منفی بازی کردم. البته نقش منفی و مثبت برایم فرقی نمی‌کند، شخصیت برایم مهم است که درست پرداخت شده باشد تا به عنوان بازیگر بتوانم به آن شخصیت نزدیک شوم. اگر نقش سطحی یا تیپ باشد منفی و مثبت بودن آن فرقی ندارد.« افشار» یکی از نقش های کلیدی مجموعه است و شخصیت او به خوبی پرداخت شده است و توانستم به آن نزدیک شوم.

* نقش مدیرعامل یک شرکت در تلویزیون همیشه کلیشه ای است، زیرا همه می‌دانند بعد از کلاهبرداری و اختلاس باید دستگیر شود. چه کردید که از این کلیشه ها فاصله بگیرید؟
** خط داستان از نظر مسائل و سیاست هایی که در تلویزیون وجود دارد، اقتضا می‌کرد افرادی از این قبیل باید در آخر داستان دستگیر شوند. البته کلیشه های محتوایی کاربرد چندانی ندارد؛ یعنی از واقعیت فاصله دارد. خیلی مواقع هم این گونه آدم ها دستگیر نمی‌شوند، منتهی چون قصه «راه طولانی» با ماجرای دیگری پیش می‌رود، با کلیشه های رایج متفاوت است.

*«افشار» برایتان جذاب بود؟
** افشار قصد خروج از کشور را دارد که موفق نمی‌شود، چون دختر امیری که وکالت می‌خواند، ماجرا را تعقیب می‌کند و حوادث تازه ای رخ می‌دهد و محل اختفای افشاررا پیدا می‌کند. اما این شخصیت برخلاف ظاهر مهربان و مردم فریبش، دنبال منافع شخصی خود است که به همراه چند نفر یک باند کلاهبرداری را تشکیل داده اند. ۲ چهره بودن شخصیت افشار کمک کرد تا با میل و رغبت بیشتری این نقش را بپذیرم.

* سکانس های بازی شما خوب از کار درآمده است. به ویژه سکانس طولانی گفت وگوی تان با آقا مرتضی، برای بازی در این گونه سکانس ها آیا تمرین هم داشتید؟
** «راه طولانی» فیلم نامه بسیار خوبی داشت و «رضا کریمی» در بازنویسی صحنه ها نقش بسیاری داشت. قبل از اجرای هر صحنه ای به همراه کارگردان، تمرین می‌کردیم تا حس و حال صحنه درآید. طراحی کارگردان ونوع استفاده از دوربین بسیار جالب و سینمایی بود. شاید بخش زیادی از جاذبه  کار همین طراحی تصویری باشد؛ یعنی اگر قرار بود در سکانسی که اشاره کردید دوربین ثابت گذاشته شود و ابتدا بازی «رضا کیانیان» و سپس بازی من گرفته شود، شاید این فضای جذاب، خوب از کار در نمی‌آمد، اما این سکانس با دوربین روی دست گرفته شد و این حس و حال صحنه در تدوین به خوبی درآمد و «رضا کریمی» خیلی خوب کار کرد.
** وقتی این نقش به من پیشنهاد شد می‌دانستم باید نقش کوتاهی را بازی کنم، البته بعد از ۱۵ یا ۱۶ روز از بازی ام، در فیلم نامه تجدید نظر انجام شد و نقش من پررنگ تر شد.در مجموع «راه طولانی» در میان آثاری که ساخته شده اند و قابل اعتنا نیستند، اثری جذاب است.

* چه قدر موفقیت و نتیجه مجموعه را حاصل تعامل خوب میان افراد گروه می‌دانید؟
مجموعه «راه طولانی» پشت صحنه خیلی خوبی داشت اکنون که مخاطب مجموعه را پیگیری می‌کند در وجود هر کدام از بازیگران فضای صمیمی‌به لحاظ کار حس بازتاب دارد. اگرچه در این مجموعه جلوی دوربین با رضا کیانیان درگیر می‌شدم، ولی در پشت صحنه خیلی صمیمانه کار می‌کردیم که در نتیجه آن فضا، تضاد و کشمکش به نحو مطلوب به نمایش درآمد.

* در حال حاضر مشغول بازی در چه اثری هستید؟
مشغول بازی در مجموعه «بال های خیس» به کارگردانی «عباس رنجبر» هستم. به تازگی نیز بازی ام در فیلم تلویزیونی «چهار روز شگفت انگیز» به کارگردانی «بهداد امینی» به پایان رسید.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
  
منبع: khorasannews.com

مطالب پیشنهادی:
گفتگو با كارگردان سریال راه طولانی
بازی در کنار کیانیان و بایگان جای پایم را محکم کرد
گزارش تصویری: سریال راه طولانی خانه
درباره سریال «راه طولانی»
گفت و گو با بازیگر نقش علا در سریال «راه طولانی»