نا گفته های کورش تهامی
کورش تهامی دیپلمش را در رشته گرافیک گرفته، در دانشگاه بازیگری و کارگردانی تئاتر خوانده و علاقه به موسیقی او را به دوره‌های آموزش نوازندگی و آواز سوق داده است.
با این پیشینه نباید از حضور این بازیگر به عنوان مجری در برنامه کرانه چندان تعجب کرد، اما شکی نیست که اداره یک برنامه تخصصی در حوزه موسیقی با مهمانانی که همگی از بزرگان موسیقی کشور هستند، کار ساده‌ای نیست. برنامه کرانه که به تحلیل و بررسی انواع موسیقی از جمله موسیقی فیلم، کلاسیک، نواحی و سنتی اختصاص دارد، با اجرای کورش تهامی در ایام نوروز از شبکه چهار پخش شد و این روزها بازپخش آن به مخاطبان این شبکه ارائه می‌شود. این برنامه به تهیه‌کنندگی جلال‌الدین دری و کارگردانی رضا توفیق‌جو از برنامه‌های تخصصی تلویزیون در حوزه موسیقی است و تا امروز میزبان هنرمندان مختلفی بوده که از بزرگان موسیقی کشورمان هستند.

چطور شد اجرای یک برنامه تخصصی درباره موسیقی را به‌عهده گرفتید؟

پیش از عید دست‌اندرکار برنامه کرانه برای اجرا با من تماس گرفت، صحبت کردیم، بخش‌های برنامه را توضیح داد و من هم با اشتیاق پذیرفتم. احتمالا قصد داشت اجرای برنامه را به کسی بسپارد که با موسیقی بیگانه نباشد چون من موسیقی کار کرده‌ام.

چقدر در این حوزه کار کرده‌اید؟

سال ۶۶ یا ۶۷ بود که وارد کلاس‌های آواز و نوازندگی شدم و نواختن ساز‌های کوبه‌ای مانند دف و تنبک را آموختم. ردیف‌های موسیقی ایرانی را یاد گرفتم؛ البته سازهای کوبه‌ای فرنگی و سه‌تار و تار هم می‌نوازم. اولین بار وقتی سریال روزی روزگاری تولید می‌شد استاد فخرالدینی اجرای مرا در کنسرتی دید و به من گفت در صحنه‌ای از سریال پسرکی در کوه آواز می‌خواند من صدای آواز او را با صدای هنرمند دیگری ضبط کرده‌ام، اما امشب که صدای تو را شنیدم احساس می‌کنم صدای تو به آنچه مدنظر ماست، نزدیک‌تر است و از من خواست آواز این بخش را بخوانم. در این سال‌ها جسته و گریخته همیشه در دو زمینه خوانندگی و نوازندگی فعالیت داشته‌ام؛ مثلا در سرود «ای ایران» با اجرای هنرمندان به عنوان خواننده و نوازنده همکاری داشتم و تیتراژ پایانی ۱۵ قسمت آخر سریال عصر پاییزی نیز با صدای من اجرا شد.

بی‌شک توانایی‌تان در نوازندگی و آواز توانسته به شما در اجرای یک برنامه تخصصی حوزه موسیقی کمک کند، اما لازمه اجرای چنین برنامه‌ای مطالعه تخصصی موسیقی است. در زمینه موسیقی مطالعاتی داشته‌اید؟

بله. بخش‌هایی از این برنامه بسیار تخصصی بود و به همین دلیل علاوه بر حضور یک کارشناس و منتقد در برنامه، افرادی در گروه داشتیم که در زمینه موسیقی صاحب‌نظر بودند. با همفکری آنها پرسش‌ها و پاسخ‌های برنامه را تنظیم می‌کردیم و اگر در موردی ابهام داشتم، پرسش‌هایم را مطرح می‌کردم.

کرانه اولین تجربه من در کار اجرا محسوب می‌شود، پیش از این چنین تجربه‌ای نداشتم و همین باعث شده بود یکی دو جلسه اول تمام ذهن و فکرم درگیر یادگیری در حین اجرای برنامه بود، به همین دلیل بیشتر گوش می‌کردم. خوشبختانه خیلی زود اداره جلسات گفت‌وگو را به دست گرفتم و علاوه بر طرح سوال و مشارکت در بحث‌ها، اداره بحث‌ها را هدایت و کنترل ‌کردم. مثلا خیلی وقت پیش می‌آمد یک بحثی برای خود من هم جذابیت داشت، اما براساس زمان برنامه باید ختم زمان را اعلام و از ادامه بحث جلوگیری می‌کردم.

به نظر می‌رسد برای شما تجربه آموزنده‌ای بوده است.

بله! مجری باید برنامه را اداره کند، حواسش به مباحث و گفته‌های مهمانان باشد، اتفاقات پشت صحنه را مدنظر داشته باشد، علامت‌های پشت دوربین را بشناسد و بموقع دریافت کند. خدا را شکر به کمک دوستان خیلی زود توانستم از پس همه این کارها بر بیایم و نتیجه، مورد تائید اساتید هم قرار گرفته است.

برنامه کرانه زنده نبود و شما می‌توانستید در صورت بروز هر مشکلی بخش‌هایی از برنامه را دوباره ضبط کنید. این مورد، کار شما را ساده‌تر نمی‌کرد؟

به عنوان یک بازیگر عادت کرده‌ام به کارم تا زمانی که کارگردان نگفته کات، ادامه بدهم و باعث توقف کار نشوم. در طول این مدت یکی دوبار به خاطر مشکل صدا خودم برنامه را قطع کردم و گاهی هم ممکن بود برخی از عناوین مهمانان برنامه را جا بیندازم و مجبور شوم قطع کنیم و دوباره از سر ضبط کنیم. ضمن همه اینها فرصت زیادی در اختیار نداشتیم و نمی‌توانستیم از سر صبر بحث را تکرار کنیم.

بازیگر بودنتان چقدر در انتخابتان به عنوان مجری این برنامه تاثیر داشت؟

فکر می‌کنم بی‌ارتباط هم نبوده است، چرا که یک چهره شناخته شده در نوع برخورد مخاطبان با برنامه تاثیر دارد. به نظرم این انتخاب به زیرکی برنامه‌سازان برمی‌گردد که در انتخاب مجری به وجوه مختلف او توجه داشته باشند.

نکته اینجاست که این برنامه برای مخاطبان خاص طراحی شده، نه مخاطب عام. بنابراین یک مجری نمی‌تواند مخاطب را خیلی تحت تاثیر قرار بدهد!

بله درست است، اما باعث می‌شود مخاطب عام پای برنامه بنشیند و چیزهایی بیاموزد. درست است که در ۸۰ درصد از موارد بحث‌های تخصصی مطرح می‌شود، اما در همین بحث‌ها نکاتی وجود دارد که برای مخاطب عام هم می‌تواند جذاب باشد و حضور یک مجری آشنا شاید باعث شود مخاطب عام هم پای برنامه بنشیند. البته لازم به ذکر است به نظرم زمانی حضور یک چهره شناخته شده به عنوان مجری می‌تواند در یک برنامه موثر باشد که این فرد صرفا به خاطر چهره شناخته‌شده‌اش در برنامه حضور نداشته باشد. به عبارتی مجری حتی اگر چهره باشد، نیاز به اطلاعات کافی در مورد موضوع برنامه دارد و در غیر این صورت مخاطب متوجه کم‌اطلاعی‌اش می‌شود و این هم به ضرر خودش است هم به ضرر برنامه.

به نظر می‌رسد تجربه اجرا برای شما دلچسب بوده است!

بله. تجربه خوبی بود. برای من حتی پلاتوهای اول و آخر برنامه هم جذابیت داشت بخصوص به این دلیل که با میزانسن اجرا می‌شد، البته این کار مثل هر کار دیگری عیب‌های خودش را داشت اما در این برنامه هر کسی در هر سمتی تلاش کرده تا کارش را به بهترین شکل به انجام برساند. همه تلاش کرده و زحمت کشیده‌اند. قرار است تولید این برنامه ادامه پیدا کند و امیدوارم سری جدید آن هم هرچه زودتر تولید شود چون جای خالی چنین برنامه‌ای کاملا احساس می‌شد.



گرد آوری: فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir



  مطالب پیشنهادی:
گلشیفته فراهانی با «سرزمین فلفل های شیرین من» به کن می رود+ تصاویر
خمسه: مهاجرت کردن یا نکردن،مسئله این است!!!
به مناسبت تولد ادری هپبورن، پری مهربان هالیوود+تصاویر
لذت های بازخوانی نیکی کریمی+ تصاویر
مریل استریپ: فکر می کردم برای بازیگر بودن زیادی زشتم!+ تصاویر