اما جدای از این حرف‌ها به نظر من یك ایراد كوچك در این فیلم وجود دارد و آن فرعون زمان حضرت یوسف(ع) است در واقع نام فرعون زمان حضرت یوسف دقیقاً معلوم نیست...
   
این روزها همزمان با پخش سریال حضرت یوسف نقدهای فراوانی از این سریال در گوشه و كنار اینترنت مشاهده می‌شود كه با كمی دقت می‌توان به غرض دار بودن و پوچ بودن آنها پی‌برد.
 
به گزارش خبرنگار "سرویس فضای مجازی" خبرگزاری فارس، حسین نویسنده وبلاگ "خبر از نگاه دوم" مطلبی را با عنوان "سریال حضرت یوسف(ع) و نقدهایی كه وارد نیست" در یكی از پست‌های وبلاگ خود منتشر كرده است.
برپایه این گزارش در بخشی از این مطلب آمده است:
این روزها همزمان با پخش سریال حضرت یوسف نقدهای فراوانی از این سریال در گوشه و كنار اینترنت مشاهده می‌شود كه با كمی دقت می‌توان به غرض دار بودن و پوچ بودن آنها پی‌برد.
اغلب این نقادان در متن اصلی این سریال خوش ساخت تلویزیونی ایرادی نیافته‌اند و شروع به وارد كردن ایراداتی به جزئیات این فیلم می‌كنند كه آنهم اغلب ناشی از بی‌اطلاعی افراد است شاید شما هم خوانده باشید كه مثلاً خیلی‌ها طرز لباس پوشیدن و یا دكور فیلم و یا حتی موهای زنان مصری را مسخره می‌كنند.
اما اگر شما كتاب‌های تاریخی مربوط به آن زمان را خوانده باشید كه نمونه واضح و محكم آن كتاب "سینوهه پزشك مخصوص فرعون" است كه از نظر تاریخی اعتبار خاصی دارد؛ آنوقت خواهید دید كه دكور و طرز طراحی كاخ‌ها و سیستم شهر دقیقاً به همان صورتی است كه در آن كتاب شرح داده شده است.

در ضمن برخلاف نظر برخی‌ها دكوراسیون این فیلم اصلاً مربوط به فیلم‌های قبلی مانند "مردان لوس آنجلس" یا "حضرت مریم" نیست (این را با نگاه دوباره به آن فیلم‌ها براحتی می‌توان دریافت) و كاملاً تازه ساخت و مطابق با مستندات مصر باستان است و برای این فیلم به طور خاص طراحی شده است.
در مورد موهای زنان مصری كه مورد تمسخر برخی‌ها قرار گرفته باید گفت كه اگر كسی در مورد مردمان آن زمان مطالعه داشته باشد خواهد دانست كه در آن زمان رسم بود كه زن‌های اشراف موهای سر خود را از بیخ می‌تراشیدند و موی عاریه می‌گذاشتند و در آن زمان برای یك مرد بسی افتخار بود كه سر تراشیده یك زن را لمس كند.
در واقع باید گفت كه در فیلم‌های قبلی مربوط به این زمان (از جمله هالیوودی) كه موهای زن‌ها را كاملاً بلند و واقعی نشان می‌دادند كاملاً متناقض با مستندات مصر باستان است.

البته این گفته به آن معنی نیست كه این فیلم عاری از هرگونه اشكالی است. نه اینطور نیست و این سریال نیز مثل اغلب كارهای بزرگ دارای نواقصی نیز هست ولی آن نواقص هرگز به حدی نبوده (لااقل تا این قسمت) كه از كیفیت كلی این فیلم بكاهد.
در كل باید گفت كه ساخت چنین فیلمی در كنار سریال‌های نه چندان خوش ساخت سیما یك شاهكار هنری محسوب می‌شود.
اما جدای از این حرف‌ها به نظر من یك ایراد كوچك در این فیلم وجود دارد و آن فرعون زمان حضرت یوسف(ع) است در واقع نام فرعون زمان حضرت یوسف دقیقاً معلوم نیست (و بدان جهت شاید نتوان به سازندگان فیلم خرده گرفت.) و مشخص نیست كه آن فرعونی كه خواب دید همان آمون هوتپ چهارم بود یا نه ولی كاملاً مشخص است كه یكی از فراعنه آن سلسله (سلسله هجدهم) بوده است.
حدود سه هزار و 500 سال پیش فرعونی به نام اخناتون فرزند آمون هوتپ (دوم یا سوم یا چهارم) اعلام كرد كه آمون خدای ما نیست و ما بعد از این آتون (خدای یگانه) را خواهیم پرستید.
در واقع از نظر تاریخی (البته نه مذهبی) اخناتون اولین كسی كه یكتاپرستی را رسماً اعلام كرده است.
بنابر همان كتب تاریخی آتون پرستی در زمان پدر اخناتون (آمون هوتپ دوم یا سوم یا چهارم) بر آمون هوتپ الهام شده است.
در واقع می‌توان گفت كه آمون هوتپ اولین فرعونی بوده كه خداپرست شده (از نظر كتب تاریخی) اما به دلایلی كه بر ما چندان معلوم نیست با وجود اینكه از آمون به شدت متنفر بود رسماً اعلام نبرد با آمون و تبلیغ آتون را نكرد شاید به این دلیل كه خدای آمون بیش از حد در تار و پود مردم لانه كرده بود و برای فرعونی چون او كه قاعدتاً حكومت بیش از هر چیزی ارزش داشت صلاح نبود بر علیه افكار مردمش كاری كند.
در واقع موضوع صحبت ما از همین جاست از آن جا كه به احتمال زیاد حضرت یوسف(ع) تنها پیامبری بود كه در آن زمان‌ها می‌زیسته پس فرعون آمون هوتپ به احتمال زیاد همان فرعونی است كه خوابی دید و حضرت یوسف خواب او را تعبیر كرد و به خدا پرستی ایمان آورد.
در واقع ماموریت بزرگ حضرت یوسف در مصر كه در آثار قبلی كم به آن بها داده شده بود همین بود كه با تبلیغ خداپرستی در حكومت فراعنه باعث جهانی شدن تبلیغ خداپرستی شد.
چراكه بعد از اینكه اخناتون حاكم مصر بر علیه آمون قیام كرد با توجه به اینكه مصر ابر قدرت آن زمان بود این حركت در سایر ملت‌ها هم تاثیر گذاشت و خداپرستان از انزوا بیرون آمدند.
از جمع بندی مطالب بالا می‌توان به این احتمال (نه قطعی) رسید كه فرعون زمان حضرت یوسف همان آمون هوتپ است كه البته در این فیلم ظاهرا منظور از آمون هوتپ چهارم همان اخناتون است كه اگر چنین باشد سازندگان این فیلم كمی (یك یا دو نسل) به خطا رفته‌اند.
به نظر من این تنها ایرادی بود كه می‌توان به این فیلم گرفت نظر شما چیست؟
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com