برنامه‌هایی مثل «بعضیا»، «متن-حاشیه» و «ورزش از نگاه دو» ناگهان از روی آنتن کنار رفتند.

کمی اغراق است اگر اسمش را بگذاریم «رویه»، «روند» یا «تصمیم»، اما بالاخره نمی‌شود از کنار اتفاقات سریالی تلویزیون بی‌توجه عبور کرد؛ مدتی است که پخش برنامه‌های تلویزیونی ناگهان و با وجود اطلاع رسانی‌های قبلی در سایت شبکه‌های تلویزیونی، متوقف می‌شود و البته هیچ توضیحی هم به مخاطبان داده نمی‌شود که چه بلایی نازل شد تا برنامه مورد نظر آنها از کنداکتور کنار برود. آن هم در رسانه‌ای که مداومت و قدمت، در معرفی و شناخت هر برنامه حرف اول را می‌زند. توقف‌های نابهنگام برنامه‌های پربیننده به نوعی بی‌احترامی به میلیون‌ها مخاطب تلویزیونی است. از بین چندین و چند برنامه که به سرنوشت‌هایی مشابه گرفتار شده‌اند، ما چند برنامه شناخته شده را انتخاب کردیم؛ «بعضیا»، «متن، حاشیه» و «ورزش از نگاه دو» که هر کدام در حوز‌ه‌های اجتماعی، سیاسی و ورزشی روی آنتن می‌رفتند. در این گزارش موضوع توقف ناگهانی این چند برنامه تلویزیونی را بررسی کرده تا مشتی باشد نمونه خروار!

بعضیا

یکی از عوامل برنامه پربیننده برنامه «بعضیا» که طبق معمول این روزها نخواست نامش منتشر شود، می‌‌گوید: «معلوم نیست که چرا بخش برنامه را متوقف کرده‌اند. چند هفته‌ای به دلیل مناسبت‌هایی مختلف، برنامه پخش نشد و وقتی عوامل پیگیر شدند، مسوولان گفتند اطلاع می‌دهند. اما رسما پخشش متوقف شده و دلیلی برای عدم پخش برنامه هم اعلام نکرده‌اند. برنامه‌ای هفتگی وقتی ناگهان پخشش متوقف شود، مردم فراموشش می‌کنند.» او نقش تغییر و تحولات شبکه‌ها را در این اتفاقات بی‌تاثیر نمی‌داند: «بعد از تغییر و تحولات به وجود آمده در سازمان، برنامه‌های زنده، تولیدی و ضبطی شدند. درحالی که «بعضیا» یک تاشو است و باید از قواعد این ژانر تبعیت کند. برنامه‌ای نیست که بخواهد تولیدی پخش شود. ماهیت چنین برنامه‌هایی در زنده بودن‌شان است. شبکه سوم سیما 10 سال است که این گونه برنامه‌های زنده را روانه آنتن می‌کند و مشکلی هم پیش نمی‌آید ولی وقتی چنین تصمیمی به همه ابلاغ می‌شود، یعنی تر و خشک باید با هم بسوزند.» بنابراین، تاک‌شوی شبانه «بعضیا» آخرین بار پنج‌شنبه 9 بهمن با حضور سردار آزمون فوتبالیست مطرح تیم ملی و با اجرای سیدعلی ضیاء روی آنتن رفت و پس از آن دیگر خبری از این برنامه نشد. علی ضیاء در ابتدای برنامه «بعضیا» در مهر ماه گفته بود که برنامه‌اش در 30 قسمت روانه آنتن می‌شود، اما تاکنون فقط 20 قسمت آن پخش شده. البته برخی می‌‌گویند علی ضیاء به دلیل اجرای برنامه تحویل سال شبکه یک، خودش هم پیگیر پخش برنامه‌اش در شبکه 3 نیست و این روزها، ذهنش برای برنامه سال تحویل متمرکز است تا از رقبای قدرتمند سایر شبکه‌ها عقب نماند.

ورزش از نگاه دو

تنها برنامه ورزشی شبکه دو سیما که با ابلاغ رویکرد و سیاست جدید سازمان پخشش متوقف شده است. میثم زمان‌آبادی مجری «ورزش از نگاه دو» که از دلیل توقف برنامه‌اش ابراز بی‌اطلاعی می‌کند، می‌گوید: این مساله به سیاست‌گذاری‌های مدیریتی و تقسیم‌بندی موضوعی شبکه‌ها برمی‌گردد و به عوامل برنامه مربوط نیست.» سراغ تهیه‌کننده (سابق) برنامه را می‌گیریم ابوالفضل اکبری می‌گوید: «برنامه‌‌های مختلفی در سازمان در حال تولید و پخش بود که هم اکنون پخش نمی‌شود و این اتفاق دلیل خیلی ساده‌ای دارد؛ سازمان برنامه‌‌ریزی می‌کند و با توجه به تغییر سیاست‌ها در راستای بهبود کیفی برنامه‌ها، آثاری با ساختار و رویکرد جدید برای سال جدید پیش‌بینی می‌کند. این مساله نیازمند وقفه کوتاهی در برنامه‌‌سازی است تا جایی که پیگیر هستم، می‌دانم با تغییر چارت شبکه‌ها و تغییر سیاست‌ها، هر شبکه‌ای تخصصی می‌شود؛ مثلا شبکه دو سیما از رویکرد خانوادگی به اجتماعی تغییر پیدا می‌کند. شبکه سوم را هم همه به نام شبکه ورزش می‌شناسند و بیشتر برنامه‌هایش به سمت تولید در حوزه ورزشی سوق داده می‌شود. بنابراین خیلی از برنامه‌هایی که پخش‌شان متوقف شده می‌توانند زیر پوشش این شبکه‌ها قرار بگیرند.» اکبری با بیان این‌که 100 برنامه برای پخش ورزش از نگاه دو با شبکه توافق کرده بودیم، ادامه می‌دهد: «تا جام جهانی هم ما برنامه را تولید کردیم و تعهد ما به پایان رسید و آخرین روز جام‌جهانی آخرین برنامه ما بود. با توجه به این‌که مدیران شبکه نظر مثبتی به گروه تولید ما داشتند، برای سری جدید برنامه وارد مذاکره شدند بعد از جام‌جهانی کمی خسته شده بودیم. بنابراین سازمان فرصتی در اختیارمان قرار داد تا 10 برنامه‌مان را تکرار کنیم. زمانی که تکرار برنامه به پایان رسید تیم جدید ورزش از نگاه دو شروع به کار کرد اما با تغییر و تحولات روبه‌رو شد و پخشش ادامه پیدا نکرد!» حالا وقت آن است که با تهیه‌کننده تازه برنامه حرف بزنیم. محسن وحدانی دلیل توقف برنامه‌‌اش را تغییر مدیران سازمان و نگاه آنها نسبت به شبکه‌های مختلف سیما عنوان می‌کند: «قرار است هر شبکه برنامه و رویکرد تخصصی را دنبال کند و احتمال دارد که برنامه ما روانه آن آنتن شود. تاکنون جلسه‌ای برای پخش مجدد برنامه برگزار نشده است و منتظر تصمیم سازمان هستیم. من به عنوان تهیه کننده برنامه اخیر این برنامه خیلی دوست دارم ورزش از نگاه دو با همان کیفیت روانه آنتن شود؛ چون مخاطبان بسیار زیادی را جذب کرده بودیم. قطعا تلویزیون در پی جذب مخاطب است و اگر تصمیمی می‌گیرند برای بهبود برنامه‌ها است.» تهیه‌کننده تازه برنامه، سعی می‌کند حرف‌هایش را به خوبی و خوشی به پایان برساند تا سرانجام برنامه‌اش هم خوب و خوش شود!

متن، حاشیه

برنامه تازه‌ای که کم‌کم آنتنش می‌گرفت و می‌توانست در چند ماه باقی‌مانده تا پایان سال، سری در بین سرها دربیاورد. برنامه دو بخشی که مثل نامش، ابتدا سراغ متن یک اتفاق سیاسی می‌رفت و سپس در بخش جداگانه‌‌ای به حاشیه‌های سیاست می‌پرداخت. گاهی با حضور مهمانان سرشناس، حرف‌های داغی مطرح می‌شد و گاهی با سوال‌ها و اظهارنظرهای تند مجری‌اش، آتشین! این برنامه نوپا به تهیه‌کنندگی مهدی ترابیان و با اجرای وحید ایمان سه‌شنبه‌ها حوالی ساعت 19:30 روی آنتن می‌رفت. اما چند هفته‌ای است که پخشش متوقف شده و حتی در برخی سایت‌ها حرف از توقیف به میان آمد. اما مجری «متن، حاشیه» دلیل بامزه‌ای برای پخش نشدن برنامه‌اش عنوان می‌کند: «پر بودن کنداکتور»!

البته او می‌گوید: «به دلیل تغییر و تحولاتی که این شبکه داشت و همچنین کنداکتور شبکه در ایام دهه فجر، ساعت‌ها پر بود و ما نتوانستیم برنامه‌ای داشته باشیم و حالا قرار است دوباره برنامه‌ریزی‌هایی صورت بگیرد تا برنامه در وقت مناسب به پخش برسد.»

با این که یک ماه از دهه فجر گذشته، هنوز برنامه سیاسی شبکه 3 و رقیب جوان «دیروز، امروز، فردا» رنگ آنتن را ندیده. وعده و وعیدهایی که خطر جوان مرگ شدن این برنامه را پررنگ‌تر می‌کند. آخرین خبر از راهرو‌های ساختمانی خیابان گلخانه این است: «شاید سال آینده کنداکتور خالی شد... شاید!»


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : تماشاگران