مجری ممنوع التصویر تلویزیون از نحوه ی اجرا گفت!
گفتگو با مبینا نصیری ، مجری جوانی که مدتی ممنوع التصویر بود و الان در شبکه استانی همدان مشغول فعالیت است.

مبینا نصیری، مجری جوان تلویزیون کارش را با گویندگی در رادیو صدای آشنا و بعد رادیو جوان شروع کرده است. او جایزه بهترین گوینده آنونس برنامه‌ها را از رادیو جوان گرفت و بعدها گویندگی تعداد بسیار زیادی از آنونس‌ها و نریشن‌های برنامه‌های تلویزیونی نظیر شبکه‌های دو، آموزش، جام‌جم، سلامت و شبکه یک را به‌عهده داشته است.

با این حال او با اجرای بیشترین برنامه‌های مناسبتی تلویزیون از جمله اعیاد مذهبی و ملی و ویژه‌برنامه تحویل سال شبکه یک معروف شد. در حال حاضر نصیری ویژه‌برنامه شبکه همدان را هر صبح جمعه به صورت زنده اجرا می‌کند.

معمولا هر مجری در ناخودآگاه ذهنش الگویی دارد الگوی شما در کار مجریگری چه کسی است؟

مهم‌ترین عامل موفقیت کنکاش و مداقه در ویژگی‌های مثبت و مؤثر مجریان موفق دنیاست. شخصا سعی کردم این ویژگی‌ها را در خود ایجاد و تقویت کنم، زیرا پرداخت به مجموعه‌ای از ویژگی‌های مجریان موفق دنیا، بسیار راهگشاتر از گرته‌برداری یا الگو گرفتن از فرد خاصی با ویژگی‌های مثبت و منفی منحصر به خود آن فرد باشد.

نحوه اجرای یک مجری تا چه حد می‌تواند یک برنامه تلویزیونی را ارتقا دهد؟

یک مجری باهوش می‌تواند ارتباط خوبی با مردم برقرار کند تا آنها به او اعتماد کرده و با برنامه ارتباط برقرار کنند. این امر در دیده شدن برنامه و ماندگاری یک برنامه اعم از تلویزیونی یا رادیویی تاثیر و نقش مستقیم و انکارناپذیری دارد. به عنوان مثال برنامه شب‌به‌خیر کوچولو فقط با صدای مریم نشیبا دلنشین و شنیدنی است.

تمرین و ممارست چطور؟

موفقیت یعنی یک درصد نبوغ و 99 درصد پشتکار. قطعا فارغ از استعداد و ذوق و قریحه ذاتی تمرین، پشتکار و سعی و خطاهاست که تعیین‌کننده موفقیت اجرای یک مجری خوب روی آنتن پخش است. حتی یک ماه مطالعه روی واژه‌ها و ترکیب‌بندی جملات، نحوه تکلم یک مجری به نحو ملموس و فزاینده‌ای تغییر می‌کند چه رسد به تمرین و مطالعه مداوم و همیشگی که بی‌شک یک مجری را متمایز خواهد کرد.

یک مجری تلویزیونی تا چه حد می‌تواند از بداهه در کار خود استفاده کند؟

بداهه جزء لاینفک اجراست، بویژه در اجرای برنامه‌های زنده... ذهن مجری باید از مثل‌ها و احادیث و اشعار و حتی مطایبه‌ها پر باشد. یک مجری باید دستی بر نقادی، اطلاعاتی از اخبار روز هنری، سیاسی و اجتماعی داشته باشد تا زمانی که مهمان برنامه دیرتر می‌رسد یا آیتم برنامه دچار اشکال می‌شود یا به پخش نمی‌رسد تنها ابزار و نقطه اتکای مجری، بداهه‌گویی و توانایی ایجاد ارتباط بین موضوعات بی‌ارتباط است و این امر به دست نمی‌آید مگر مجری که ذهن آماده و بداهه‌پرداز داشته باشد. البته این توانایی در طول سال‌ها ایجاد می‌شود و قابل ارتقاست. در حقیقت بداهه تفاوت مجری را از غیر نشان می‌دهد.

شما تفاوت اجرا و گویندگی را در چه چیزهایی می‌دانید؟

مهم‌ترین تفاوت اجرا و گویندگی در نوع متن است. گویندگی متن محور است، اما اجرا وابستگی چندانی به متن ندارد. در رادیو قریب به 80 درصد حرف‌های گوینده متون از قبل نگاشته و ویرایش شده، اما در گویندگی خبر این درصد به 100 می‌رسد و اینجاست که نحوه بیان کلمات و جملات، فراز و فرود صدا و به طور کلی لحن گوینده بازیگر اصلی قصه خواهد بود... این تفاوت در گویندگی انواع نریشن، آنونس برنامه‌ها و تیزرهای تبلیغاتی کاملا ملموس است و تقابل یک گوینده حرفه‌ای با غیر، اینجا نمود بیشتری دارد.

به خاطر دارم روزهای اول گویندگی در رادیو وابستگی شدیدی به متن داشتم و همان متن را بدون کوچک‌ترین تغییری می‌خواندم، اما بعد از گذشت چند سال گاهی حتی در متن و شعار تیزرها یا آنونس‌هایی که می‌گفتم تغییراتی ایجاد می‌کردم. البته گوینده‌هایی هستند که دستی به قلم دارند، نقد می‌کنند یا شعر می‌سرایند و این مجریان از جسارت و توان بیشتری برخوردار هستند.

از نگاه شما یک اجرای شاد چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای یک اجرای شاد مجموعه‌ای از عوامل و فاکتورهای شادی‌آور و مفرح نیاز است که تنها به مجری وابسته نیست. دکور برنامه، ترکیب‌بندی رنگ‌ها در قاب دوربین، موسیقی زیر صدای مجری و ترانه‌های بین برنامه، آیتم‌ها، لباس مجری و مهمان برنامه و البته موضوعاتی که می‌توان در برنامه‌ها به آن پرداخت در اجرای شاد یک برنامه نقش دارند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : روزنامه جام جم